بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
رییس جمهور گفت:

ما آغاگر جنگ نبودیم

رئیس جمهور گفت: ما آغازگر جنگ نبودیم و این موضوع افتخار دولت است که ما هرگز این جنگ را آغاز نکرده‌ایم و این نکته مهمی بوده که با وجود تمام تحریکات دشمن ما جنگ را آغاز نکردیم.
کد خبر : ۱۸۶۶۹۹

به گزارش بورس نیوز، روحانی به فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: اکنون نیز در جنگ اقتصادی قرار داریم که طرف مقابل ما آمریکا، اسراییل و تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، هر چند در این جنگ دچار لطمه و آسیب می‌شویم اما در مقابل به دشمن نیز آسیب می‌زنیم، ما آغازگر جنگ نبودیم و این موضوع افتخار دولت است که ما هرگز این جنگ را آغاز نکرده‌ایم و این نکته مهمی بوده که با وجود تمام تحریکات دشمن ما جنگ را آغاز نکردیم.

رییس جمهور افزود: مدام ایران را تحریک می‌کردند که ما معاهده برجام را نقص کنیم و پرونده ما را به شورای امنیت بفرستند؛ اما حفظ برجام وظیفه‌ای بود که با سختی‌ها و بی‌خوابی‌های بسیار و تحمل انواع فشارها به رسیدیم و تن به این خواسته دشمن ندادیم.

روحانی اضافه کرد: هرگز نگذاشتیم که ما را به عنوان متجاوز به حقوق بین‌الملل معرفی کنند، همانطور که در جنگ تحمیلی نیز ما متجاوز نبودیم بلکه در مقابل اقدامات صدام دفاع مقدس را در پیش گرفتیم.

وی افزود: به همه جهان ثابت شد که ایران آغازگر جنگ اقتصادی نبود، آغازگر آمریکا، اسرائیل و مرتجعین منطقه‌ای هستند و هنوز نیز آژانس بین‌المللی اتمی ایران را پایبند به تعهدات برجام می‌داند، هنوز وقتی ترامپ در شورای امنیت سخنرانی می‌کند و پشت میز به ایران می‌تازد به جز خودش هیچ یک از ۱۴ عضو شورای امنیت، نقض برجام توسط ایران را نمی‌پذیرند و ترامپ در این مورد تنها مانده واین رسوایی در تاریخ آمریکا بی سابقه است.

رییس جمهوری اضافه کرد: این که تمام اعضای شورای امنیت به نفع ایران سخن می‌گویند، موفقیت بزرگی برای ملت و دولت و تیم دیپلماسی کشور محسوب می‌شود، مردم در جنگ اقتصادی سربازان مقدم هستند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: هر گونه پیشرفت و رشد با انزوا مغایر است اگر ما دور کشور را حصار بکشیم و سرمایه گذاری و تکنولوژی خارجی وارد نکنیم یا صادرات و واردات نداشته باشیم، موفقیت و توسعه محقق نمی‌شود.

وی گفت: صادرات یکی از راهکارهای افزایش کیفیت محصولات محسوب می‌شود مثلا در حوزه صنعت خودرو تا وارد بازار جهانی نشویم ارتقای محصولات اتفاق نمی‌افتد، باید در رقابت با محصولات برتر؛ کیفیت کالا را افزایش و قیمت محصول را کاهش دهیم.

رییس جمهور اظهار کرد: انحصارو عدم رقابت بلای توسعه این کشور است، در هر صنعتی که رقیب نداشته و منحصر باشیم، تولید را دچار مشکل می‌کند، اگر منابع مالی، مواد اولیه و نیروی انسانی ماهر داشته باشیم اما نتوانیم محصول را بفروشیم آرام‌آرام از چرخه رقابت حذف و مجبور به تعطیلی آن صنعت می‌شویم.

روحانی افزود: تقاضا در امر تولید بسیار مهم است، تقاضا تحریک‌کننده تولید است، مثلا اگر کفشی تولید کنیم و خریدار نداشته باشیم در ابتدا صنعت و تولید راکد و در ادامه تعطیل می‌شود، برای استمرار تولید باید صادرات را جدی بگیریم، ما اگر نتوانیم تکنولوژی خارجی داشته باشیم توسعه تحقق نمی‌شود.

وی اضافه کرد: گاهی باید تکنولوژی را ساخت و گاه نیز باید تکنولوژی را وارد کنیم برای مثال موفقیت‌های امروز در حوزه صنعت ما از ابتدا با وارد کردن تکنولوژی آن به کشور شتاب گرفت، اگر این میانبر را نمی‌زدیم 30 سال بعد به جای فعلی خودمان می‌رسیدیم.

وی ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری آیت الله‌هاشمی رفسنجانی با یکی از کشورها مذاکره کردیم و توانستیم یک دستگاه سانترفیوژ به کشور وارد کنیم درحالی که اگر به این بخش ورود نمی‌کردیم ۱۰ تا ۲۰ سال عقب تر می‌افتادیم. می‌توانستیم که خودمان نیز آن را طراحی کنیم ولی به دلیل این اصرار بسیار عقب می‌افتادیم.

روحانی اضافه کرد: باید با دنیا در ارتباط باشیم تکنولوژی و فناوری قابل خریدوفروش و معاوضه است، آمریکا در نظر دارد دور ایران دیواری بنا کند و کشور را منزوی کند، اما این کار شدنی نیست، در سطح جهان نسبت به توافق هسته‌ای چند کشور محدود هستند که همراه آمریکا بوده و حتی متحدین آمریکا نیز پشت دولت این کشور را خالی کرده‌اند، اتحادیه اروپا و نزدیکان آمریکا نیز با تحریم و انزوا ایران مخالف هستند، در دادگاه لاهه نیز موفق شدیم آمریکا را محکوم کنیم، آمریکا نمی‌تواند ما را محاصره کند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر