بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
حجم مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروساز، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که وصول مطالبات بهترین اتفاق ممکن برای قطعه سازان خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۶۸۱۱
به گزارش بورس‌نیوز، با وجود آنکه از مدت‌ها قبل سهامداران چشم به راه خبر افزایش قیمت خودرو بودند، ولی با قطعیت این موضوع، قیمت سهم خودرویی ها افت کرد. 
خبرنگار بورس نیوز در رابطه با علت عدم اقبال بازار و تاثیر افزایش قیمت بر عملکرد خودروسازان گفتگویی با حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو انجام داده که بخش دوم آن را می خوانید.


سوال: با شرایط فعلی، تاثیر افزایش قیمت خودرو چه زمانی در صورت های مالی خودروسازان نمایان خواهد شد؟

 کریمی سنجری: در این موضوع دو نکته وجود دارد اول آنکه بخشی از برنامه تولید این شرکتها مربوط به تعهدات گذشته است که با قیمت های قبلی ایجاد شده و نکته دوم واکنش بازار به قیمت های جدید و میزان جذب نقدینگی خودروسازان در فروش با قیمت های جدید است. 

بنظر میرسد تاثیرگذاری افزایش قیمت ها بر صورت های مالی کمی زمان خواهد برد. نمی توان پیش بینی کرد شرکت ها دقیقا چه هنگام به سودآوری خواهند رسید؛ ولی به هر حال روند عملکرد با اصلاح قیمت ها بهبود خواهد یافت و زیان خودروسازان سیر نزولی به خود خواهد گرفت.

قبل از هر چیز باید واکنش بازار به قیمت های جدید مشخص شود. با توجه به فرمول تعیین قیمت خودرو بر مبنای ۵ درصد کمتر از قیمت بازار، با کاهش قیمت ها در بازار آزاد، قیمت کارخانه هم کاهش خواهد داشت. اصطلاحا به این روش قیمت گذاری روش شناور و یا مبتنی بر کشش بازار اطلاق می گردد و در مقایسه با روش قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است. 

به‌همین دلیل پیش بینی می شود اصلاح قیمت خودروها با توجه به حاشیه بازار، به تدریج قیمت ها را تعدیل کرده و خودرو در بازار کاهش قیمت بدهد. 

البته به شرط آنکه سایر پارامترهای موثر بر قیمت و همینطور اوضاع سیاسی کشور بدتر از این نشود. در شرایط فعلی نظارت بر روند عرضه خودرو توسط خودروسازان ضروری است؛ چرا که بازار خودرو به نوعی در انحصار دو خودروساز بزرگ بوده و مدیریت عرضه محتمل است. 

شرایط نقدینگی این دو شرکت در وضعیتی نیست که دست به مدیریت عرضه سگمنت های خاصی از تولیدات خود بزنند اما به هر حال یکی از شروط تعدیل قیمت در طول زمان در روش قیمت گذاری شناور، استمرار عرضه خودرو به بازار متناسب با نیاز است. 

دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو به لحاظ وضعیت نقدینگی، در شرایطی نیستند که عرضه خود را کاهش دهند و احتمالا در ماه های آینده شاهد افزایش عرضه خودرو خواهیم بود.
 
سوال: با افزایش قیمت خودرو، قیمت قطعات خودرو تغییر نخواهد کرد؟ این قضیه موجب افزایش بهای تمام شده خودروسازان نخواهد شد؟
صادرات خودرو امکانپذیر است؟/ دغدغه سهامداران بابت احتمال کاهش تقاضای خودرو / پرداخت بدهی به قطعات سازان، بهترین بخش داستان افزایش قیمت خودرو
 
کریمی سنجری: اکثر قطعات خودرو قبل از اعمال افزایش قیمت ، افزایش نرخ داشته اند. مخصوصا قطعات وارداتی در سال جاری رشد قیمت چشمگیری به سبب افزایش نرخ ارز داشته است. اما طبیعتا بخشی از افزایش قیمت به قطعات خودرو اختصاص خواهد یافت و احتمالا در قراردادهای جدید، افزایش نرخ قطعات و به دنبال آن، افزایش بهای تمام شده و کاهش حاشیه سود خودروسازان را شاهد خواهیم بود. 

قطعه‌سازان بیش از آنکه خواستار افزایش نرخ محصولات باشند، پیگیر وصول مطالبات خود از خودروسازان هستند. حجم مطالبات قطعه سازان از شرکت های خودروساز، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. وصول مطالبات بهترین اتفاق ممکن برای قطعه سازان خواهد بود.

سوال: با توجه به احتمال کاهش تقاضای خودرو در بازار داخل تحت تاثیر افزایش قیمت ها، امکان صادرات خودرو وجود دارد؟
کریمی سنجری: به لحاظ شاخص های کیفیت ، طراحی و پلت فرم، صنعت خودروسازی کشور در بازارهای صادراتی حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما با در نظر گرفتن نرخ برابری ریال در مقابل سایر ارزها حتی با وجود اینکه افزایش نرخ ارز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت تمام شده خودروهای ساخت داخل داشته، خرید کالای ایرانی برای مشتریان صادراتی بسیار جذاب شده و بنظر می رسد خودروهای ساخت داخل به لحاظ شاخص قیمت از مزیت رقابتی برخوردار هستند. 

در واقع اگرچه خودروهای خارجی به لحاظ کیفی و پلت فرم نسبت به خودروهای ایرانی برتری دارند؛ ولی قیمت پایین خودروی ایرانی می تواند برای بعضی مشتریان بویژه در بازار های منطقه ای نظیرعراق ، سوریه و افغانستان جذاب باشد. به هر حال بستر مناسبی برای صادرات ایجاد شده البته استفاده از این فرصت بستگی به قدرت بازاریابی شرکت های خودروسازی همچنین کیفیت خدمات پس از فروش آنها در این کشورها دارد. 

اگر بتوانند برای مشتریان خارجی در رقابت با رقبای صاحب برند مزیت هایی بجز قیمت پایین ایجاد کنند بنظرم شرایط مناسبی برای کسب نقدینگی از بازارهای صادراتی فراهم شده است. البته خودروسازان بایستی بیش از گذشته بر روی کاهش قیمت تمام شده محصولات خود متمرکز شوند. فراموش نکنیم استراتژی کاهش قیمت تمام شده خودرو امروزه یکی از مهمترین برنامه های شرکت های بزرگ خودروساز دنیاست که در خوروسازی ما کمتربه آن پرداخته شده است.

البته فضای کسب و کار و قوانین مرتبط با صادرات هم شرط مهمی است که وزارت صمت می تواند با پیگیری، شرایط مساعدی برای صادرات خودرو فراهم کند. دیپلماسی سیاسی نیز در این بین نقش پر رنگی دارد. به هر حال تسهیل و اجازه واردات خودروی ایرانی از سوی کشورهای هدف نقش مهمی در امکان افزایش صادرات ایجاد می کند. در این بین وزارت امور خارجه و سفارت خانه های مستقر در این کشورها نقش مهمی بازی می کنند.
 
سوال: پیش بینی شما از روند قیمت سهم خودرویی ها چیست؟
کریمی سنجری: افزایش قیمت خودرو، اتفاق خوشایندی بود که تاثیر مثبتی بر صورت های مالی خودروسازان بر جای خواهد گذاشت. اما اصولا در بازار سرمایه ارزش سهم ها برای سهامداران بیش از روند سودسازی شرکت ها اهمیت دارد. 

ارزش هر سهم تحت تاثیر موارد متعددی از جمله اوضاع کلان سیاسی و اقتصادی کشور، جریان نقدینگی پشت سهم وحتی گاهی شایعات موثق بیرون آمده از شرکتها تعیین می شود. اینکه دو شرکت خودروساز در پایان سال مالی چه عملکردی ارائه خواهند کرد مشخص نیست، ولی به هر حال تا این لحظه خودروسازان زیان شناسایی کرده اند و بعید است که تا پایان سال به سود عملیاتی برسند. 

شرایط سیاسی، چشم انداز صنعت خودروسازی را مبهم کرده و مهمترین علت عدم اقبال بازار به خبر افزایش قیمت، نگرانی سهامداران بابت تاثیر تحریم ها بر روند فعالیت خودروسازان است.

البته در صورتی که قوانین به نفع خودروسازان تغییر کند و معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی ها شامل حال آنها  شود، افزایش ارزش سهام این شرکتها دور از انتظار نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر