بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
مدیرعامل فیس بوک مارک زاکربرگ می‌گوید که او فکر می‌کند مردم اطلاعات بیشتری از طریق استوری ها به اشتراک می‌گذارند تا خبررسان‌ها.
کد خبر : ۱۸۷۱۰۷
به گزارش بورس‌نیوز، فیسبوک دیگر رسانه اجتماعی که می‌شناختیم نیست. یک دهه پیش به روز رسانی استاتوس می‌بایست شامل کلمه "است” می‌بود. با رفقا دیدار داشتن به معنی نوشتن بر روی دیوار دیجیتال فیس بوک انها بود. رسانه‌های اجتماعی امروز نمی‌توانند خیلی متفاوت باشند. کاربران لحظه‌هایی از زندگی خود را در قالب عکس‌ها و ویدیوهای عمودی (به صورت استوری) به اشتراک می‌گذارند که پس از ۲۴ ساعت از بین می‌رود. ما نسبت به بخش تاریک شبکه‌ها با نقض حریم خصوصی، گسترش اطلاعات نادرست و سخنان نفرت انگیز آگاهیم. برنامه‌های پیام رسان همگی نمود خشم هستند. مدیرعامل فیس بوک مارک زاکربرگ می‌گوید که او فکر می‌کند مردم اطلاعات بیشتری از طریق استوری ها به اشتراک می‌گذارند تا خبررسان‌ها.

Debra Aho Williamson یک تحلیل گر بازاریاب دیجیتال و کسی که ۱۵ سال بر روی رسانه‌های اجتماعی تحقیق کرده است می‌گوید: "مفهوم رسانه‌های اجتماعی بخشی از ساختار زندگی بشر در این نقطه است؛ اما اینکه چه چیز را چگونه به اشتراک بگذاریم متحول خواهد شد”

بر اساس این گزارش، برخی از کارشناسان می‌گویند که حرکت به سمت محتوای کوتاه مدت و بی دوام و پیام رسانی می‌تواند به طور اساسی در نحوه استفاده ما از فیس بوک و سایر رسانه‌های اجتماعی تغییر ایجاد کند؛ درحالی که مبارزه با اطلاعات غلط، دخالت در انتخابات و گفتار نفرت افکن را نیز سخت‌تر می‌کند. در هر حال، وقتی شرکت‌ها نمی‌توانند چیزهایی که در قالب پیام‌های رمزگذاری شده به اشتراک گذاشته شده و یا عکس‌ها و ویدیوهایی که بعد از ۲۴ ساعت ناپدید شده را مشاهده کنند، قادر به نظارت هم نخواهند بود. هرچند فیسبوک و سایرین در حال سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی به منظور شناسایی و حذف پیام‌هایی هستند که قوانین آنلاین آنها را نقض می‌کنند اما آنها همچنان با یک مسیر دشوار در این زمینه رو به رو هستند.

Claire Wardle مدیر اجرایی First Draft یک موسسه غیر انتفاعی با هدف مقابله با اطلاعات غلط می‌گوید: ” شرکت‌ها در استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی سخنان نفرت انگیز فاحش و یا محتوای رادیکال پیوسته هوشمندتر می‌شوند اما این تکنولوژی دور از حد کمال خود است به این معنی که به ندرت کاربران، با مشاهده اخبار مثبت ساختگی، خسته می‌شود. در مجموع، این تغییرات چالش‌های مختلفی را برای تعدادی از شرکت‌های فن آوری مختلف ایجاد می‌کند.”

ظهور استوری ها و پیام رسانی

اینستاگرام تحت مالکیت فیسبوک ویژگی استوری را دو سال پیش معرفی کرد، قبل از آنکه فیس‌بوک ویژگی اسنپ چت لایک را به واتس اپ، پیام رسان و شبکه اجتماعی اصلی خود اضافه کند.

زاکربرگ در ماه اکتبر و در طی گزارش درآمدهای سه ماهه سوم شرکت گفت: «فیس بوک در حال حاضر انتظار دارد محتوای بی دوام و پیام رسانی نقش بزرگ‌تری در آینده آن ایفا کند».

اینستاگرام متعلق به فیسبوک ویژگی استوری های بی دوام را در سال 2016 معرفی کرد و این ویژگی روز به روز محبوب‌تر می‌شود.

اینستاگرام متعلق به فیسبوک ویژگی استوری های بی دوام را در سال 2016 معرفی کرد و این ویژگی روز به روز محبوب‌تر می‌شود.
اینستاگرام متعلق به فیسبوک ویژگی استوری های بی دوام را در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد و این ویژگی روز به روز محبوب‌تر می‌شود.

استوری های اینستاگرام در ماه ژوئن ۴۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه را به خود اختصاص دادند که این مقدار ۶۰ درصد بیشتر از مقدار مشاابه سال گذشته است. نسخه استوری های واتس اپ که استاتوس نام دارد ۴۵۰ میلیون کاربر فعال روزانه را در ماه می به خود اختصاص داد که این مقدار ۸۰ درصد بیشتر از مقدار مشابه در ماه جولای ۲۰۱۷ است. فیسبوک و مسنجر استوری ۳۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد.

فیس بوک تعداد کاربران استوری ها در زمان‌های مختلف در طول سال را به اشتراک گذاشته است.

زاکربرگ در ماه اکتبر همچنین بیان کرد که از نظر او سایر رسانه‌های اجتماعی شامل توییتر، پینترست و لینکدین نیز نسخه‌های استوری خود را معرفی خواهند کرد.

دلایل زیادی برای محبوبیت روز افزون استوری ها و پیام رسانی وجود دارد

زاکربرگ در ماه اکتبر به تحلیلگران گفت مردم زمانی که می‌دانند محتوای آنها توسط یک گروه کوچکتر دیده می‌شود و همچنین زمانی که محتوای آنها برای همیشه باقی نمی‌ماند احساس راحتی بیشتری می‌کنند

یک گزارش توسط eMarketer در ماه نوامبر دو دلیل دیگر را نیز مطرح می‌کند: مردم ویدیوها و عکس‌ها را نسبت به متن‌ها بیشتر به اشتراک می‌گذارند و آن‌ها تمایل دارند لحظات صمیمی بیشتری را برای یک گروه مخاطب کوچک‌تر پخش کنند.

Wardle اشاره می‌کند که نیمه تاریک رسانه‌های اجتماعی، سوخت رسان این تحول هستند، ” نوعی احساس دلخراشی که از محتوای فزاینده پیام‌های تهدید آمیز، ناشی می‌شود.

زمانی فیسبوک و اینستا گرام به درخواست وجود بخش نظرات، پاسخ نمی‌دادند.


اطلاعات غلط در نرم افزارهای پیام رسان
انتشار اخبار جعلی و دروغ در برنامه‌های پیام رسان، از جمله WhatsApp، در حال حاضر چالش‌هایی برای کسانی که به دنبال یافتن حقایق هستند (ناظر حقایق) ایجاد کرده است.

رویترز گزارش داد که WhatsApp در طی انتخابات ریاست جمهوری برزیل در ماه اکتبر، بین جیر بولسنارو و فرناندو حداد، غرق در تئوری‌های توطئه و اکاذیب بود.

احبار جعلی در واتس آپ

برخی از اطلاعات غلط در گروه‌های چت WhatsApp که اجازه ملحق شدن به ۲۵۶ نفر را می‌داد، پخش می‌شدند.

Cristina Tardáguila مدیر یک پلتفرم ناظر حقایق با نام Agência Lupa در نوشته‌ای مشترک با نویسنده‌ای دیگر در نیویورک تایمز می‌گوید: "رصد کردن این گروه‌های چت بسیار سخت‌تر از رصد کردن نتایج جستجوی گوگل و خبررسان‌های فیس بوک است”

Agência Lupa، دانشگاه فدرال Minas Gerais و دانشگاه سائوپائولو بیش از ۱۰۰،۰۰۰ تصویر سیاسی را که در ۳۴۷ گروه عمومی WhatsApp دست به دست شده بود، مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که بیش از نیمی از تصاویر به اشتراک گذاشته شده حاوی اطلاعات گمراه کننده بودند.

عواقب شکست در جلوگیری از نشر اطلاعات غلط می‌تواند مهلک باشد.

نیویورک تایمز در ماه جولای گزارش داد که در هند شایعات غلط از آدم ربایی کودکان که از طریق واتساپ منتشر (وایرال) می‌شود حداقل دوجین انسان بیگناه را به کشتن می‌دهد.

زمانی که این سؤال را مطرح کردیم که واتس اپ چگونه در حال مبارزه با اطلاعات نادرست است یک سخنگو به یک پست وبلاگ که شامل سرفصل‌های اصلی تلاش‌های واتساپ بود اشاره کرد. این موضوع شامل برچسب گذاری و محدود کردن دسترسی به پیامهای فوروارد شده، راه‌اندازی تبلیغات روزنامه تمام صفحه به زبان انگلیسی، هندی و دیگر زبان‌ها با راهنمایی‌هایی برای تشخیص اخبار جعلی، حذف حساب‌های اسپم و همکاری با دولت‌ها.

پیگیری محتوای بی دوام
Wardle اشاره می‌کند که برخی محققان ترس آن را دارند که با شیوع این نوع از پیام‌ها، پیام‌های بی دوام یا موقت، نظارت به دست به دست شدن اطلاعات غلط دشوارتر شود.

Filippo Menczer استاد اینفورماتیک و علوم رایانه‌ای در دانشگاه ایندیانا که در رابطه با چگونگی انتشار اطلاعات غلط توسط حساب های کاربری اتوماتیک در توئیتر تحقیق می‌کند گفت که به دلیل کمبود داده‌های در دسترس، معلوم نیست که آیا خبر جعلی از طریق محتوای کوتاه مدت پخش می‌شود یا خیر.

 Menczer گفت: "حتی خود پلتفورم ها نمی‌خواهند درون این داده‌ها را نگاه کنند چراکه آنها به مشتریانشان وعده داده‌اند که اطلاعاتشان خصوصی باقی خواهد ماند. "تا یک نفر متوجه این مساله شود که مثلاً اطلاعات غلط وحشتناکی پخش می‌شود که باعث مثلاً نسل کشی می‌شود، دیگر خیلی دیر شده”.

آینده رسانه‌های اجتماعی

اسنپ چت که خود شروع کننده ویژگی محتواهای بی دوام بود به نظر می‌رسد که خود را بیش از همه از شر اخبار جعلی و مداخله در انتخابات رها کرده است. شرکت، اخبار را در یک بخش عمومی به نام Discover جدا کرده است. ویراستارهای اسنپ چت پیوسته هر آنچه در این بخش پدیدار می‌شود را رصد کرده و از این طریق امکان انتشار و وایرال شدن اطلاعات غلط در پلتفرم را دشوار می‌کنند.

از طرف دیگر اینستاگرام به عنوان یک "میدان نبرد کلیدی” برای مبارزه با پروپاگاندای روسی محسوب می‌شود. محققان شرکت امنیتی سایبری New Knowledge در یافتند آژانس تحقیقاتی اینترنت روسیه از اینستاگرام برای ایجاد اختلاف نظر بین آمریکایی‌ها در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی استفاده کرده است و در اینستاگرام در قیاس با فیسبوک، اطلاعات بیشتری را تلنبار کردند.

هرچقدر فیسبوک افراد بیشتری را به سمت ارسال محتواهای بی دوام در استوری ها سوق دهد نبرد دشوار در برابر اخبار کذب می‌تواند از آن چه هست دشوارتر شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر