بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چشم‌انداز تار آینده، عامل دلسردی سهامداران

شرایط برای خرید چندان مساعد ارزیابی نمی‌شود چراکه به نظر می‌رسد نقد ماندن در این اوضاع، بهتر از ورود به سهمی باشد که ممکن است سهامدار را گرفتار کند.
کد خبر : ۱۸۷۱۰۹
به گزارش بورس‌نیوز، واکنش بازار سرمایه به گزارش‌های ۹ ماهه منفی بود و بورس تهران نخستین روز بهمن ماه را با افت ۳۶۵۲ واحدی شاخص کل آغاز کرد. 

فشار فروش گریبانگیر اکثر صنایع بود و ظاهرا اهالی تالار شیشه‌ای فرقی بین پالایشی‌ها و گزارش‌های قابل قبول شرکت‌های این گروه با خودرویی‌ها و گزارش‌های دلسرد کننده آنها قائل نبود.

مهدی حیدرزاده مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: با توجه به فضای سیاسی کشور، سرمایه‌گذاران چشم‌انداز روشنی برای آینده بازار سرمایه متصور نیستند چراکه اخباری همچون احتمال عدم تصویب CFT، احتمال تیره شدن روابط ایران و اروپا و خروج ایران از برجام، سرمایه‌گذاران را دچار تردید کرده و همین تردیدها، انگیزه‌ای برای فروش سهم‌ها بوده است. 

کارشناس بازار سرمایه افزود: ریسکی که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده، ریسک سیستماتیک بوده و تقریبا تمامی صنایع و گروه‌ها تحت تاثیر جو روانی منفی با ریسک فشار عرضه مواجه‌اند. 

وی ادامه داد: البته بازار سرمایه قبلا هم تجربه مواجهه با چنین اوضاعی را داشته و تعداد روزهایی که بازار به دلیل جو هیجانی، رنگ سرخ به خود گرفته کم نبوده و معمولا سرمایه‌گذاران بدون تحلیل شرایط در صف فروش نشسته اند.

حیدرزاده با تشبیه بازار سرمایه به یک بیمار سرماخورده، اظهارکرد: وضعیت بازار این روزها شبیه بیمار سرما خورده‌ای است که یک باد سرد، این بیماری را تشدید خواهد کرد. 

وی افزود: بنابراین شرایط را برای خرید چندان مساعد ارزیابی نمی کنم و به نظر می رسد نقد ماندن در این اوضاع، بهتر از ورود به سهمی باشد که ممکن است سهامدار را گرفتار کند.

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در خاتمه تصریح کرد: اگر چه گزارش های ۹ ماهه بسیاری از سهم ها، گزارشات مطلوب و قابل قبولی بود؛ ولی جهت سرمایه گذاری توصیه می شود سهمی انتخاب شود که چشم انداز عملکرد یک سال آینده شرکت، روشن باشد. با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم ها، روند واردات مواد اولیه و صادرات محصولات با چالش جدی روبرو است و با این نگرش، اکثر صنایع چشم انداز روشنی ندارند. 

حیدرزاده در پایان خاطرنشان کرد: حتی صنایعی که هم مواد اولیه و هم فروش آنها داخلی است، به صورت غیر مستقیم در معرض ریسک قرار دارند و به یک وقفه زمانی واکنش منفی نشان خواهند داد؛ چرا که به هر حال رکود اقتصادی تقاضای داخلی را کاهش می دهد و ضمنا ریسک سیاسی و منفی های بازار، معمولا کل سهم ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر