بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
پیشنهادات ۹ گانه برای تقویت بورس کالا به کمیسیون اقتصادی مجلس ، شفافیت و رقابت در ذات بورس کالاست، برای تامین مالی تولید به سمت بورس کالا برویم و تابلوی بورس کالای ایران، مبنای معاملات زعفران در اروپا از مهم ترین رویدادهای اتفاق افتاده در بورس کالا به شمار می رفت.
کد خبر : ۱۸۷۲۵۱
به گزارش بورس نیوز، در هفته گذشته مدیر عامل بورس کالای ایران در دیدار صمیمانه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ارکان بازار سرمایه، درخواست ها و پیشنهاداتی در زمینه تقویت شفافیت و تسهیل روندها در حوزه معاملات کالایی به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

حامد سلطانی نژاد از لزوم تصویب مشوق های قانونی مناسب جهت معاملات محصولات در بورس کالا سخن گفت و افزود: با توجه به شفافیتی که با عرضه و معامله محصولات در بورس کالا ایجاد می شود، وجود مشوق های قانونی برای انجام معاملات محصولات مختلف در این بستر معاملاتی شفاف لازم به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه هنوز برخی صنایع و گروه های کالایی محصولات خود را در بورس عرضه نمی کنند، پیشنهاد کرد، برنامه منظمی برای عرضه محصولات در بورس ارایه شود تا شاهد تعادل هر چه بیشتر بازارها باشیم.

سلطانی نژاد در پیشنهادی دیگر به توسعه معاملات گواهی سپرده سکه طلا با حضور بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در کنار توسعه معاملات گواهی سپرده سکه طلا، پیشنهاد حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی در خصوص معاملات گواهی سپرده را داریم. همچنین افزون بر این، لازم به نظر می رسد تا مشوق های مالیاتی موجود را در جهت ترغیب عرضه کنندگان و خریداران به انجام معاملات در فضای شفاف بورس، افزایش دهیم.

وی همچنین با ارایه دو پیشنهاد که در تصمیم گیری ها از مکانیسم های بازار استفاده شود؛ اتصال سامانه های مالیات، حمل و نقل، جامع تجارت، انبارها و غیره به سامانه های بورس جهت رهگیری پس از معاملات را خواستار شد.مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین پیشنهاد توسعه صندوق های کالایی را به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ارایه کرد.

شفافیت و رقابت در ذات بورس کالاست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم تقویت بازار سرمایه، ایجاد مشوق برای صنایع جهت استفاده از ظرفیت های این بازار و عدم هر گونه دخالت در روند نظام بازار و رقابت در بورس کالا تاکید کرد.

علی اکبر کریمی به کارکردهای بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: بورس کالا در اقتصاد به منظور ایجاد فضای رقابتی، شفافیت و فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری راه اندازی شد و به همین دلیل نیز شاهد ورود گسترده کالاها و تولیدکنندگان پرشمار به این بازار بوده ایم.

وی با بیان اینکه مجلس نیز بر لزوم احترام به نظام بازار و لزوم تقویت بورس کالا تاکید دارد، افزود: بورس کالا بستری است که قیمت کالاها در آن براساس عرضه و تقاضای بازار و به صورت شفاف کشف می شود و نباید دخالتی در آن صورت گیرد تا فضای رقابتی در اقتصاد حاکم شود؛ در این بین نظارت بر روند معاملات و اتخاذ تصمیمات درست با استفاده از آمارهای بورس کالا که بیانگر میزان مازاد یا کمبود یک محصول است می توان به نهادهای تصمیم گیر کمک شایانی کند.

برای تامین مالی تولید به سمت بورس کالا برویم

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران گفت: بازارهای کالایی در کشور ما به دلیل حضور پر شمار واسطه ها با نقدینگی بالا، همواره با خرید ارزان محصول از تولیدکننده و رسیدن سودهای کلان به واسطه ها روبه رو است، از این رو نیاز به یک حامی برای کشاورزان و سایر تولیدکنندگان در بخش های دیگر صنعت وجود دارد که این اتفاق تنها از طریق تقویت تشکل های رسمی مانند بورس کالا به همراه اتحادیه ها صورت می گیرد.

محمدمهدی رییس زاده بورس کالا را به عنوان یکی از عوامل موثر در رشد تولید و احیای صنایع پایین دستی در کشور دانست و گفت: از مهمترین خواص بورس کالا، ایجاد شفافیت و احراز واقعی قیمت کالا است به همین دلیل این بورس در سال های گذشته قادر به ایفای نقش به سزایی در رشد و توسعه تولید و صنایع کشور داشته است.

وی بیان کرد: بورس کالا، یک بستر برای مبادلات کالاهاست؛ بستری شفاف و برمبنای قانون و عدالت تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند بهترین بهره را از حضور در این بازار ببرند.

تابلوی بورس کالای ایران، مبنای معاملات زعفران در اروپا

یک فعال باسابقه گفت:امروز قیمت های کشف شده زعفران در بورس کالای ایران، مبنای معاملات اروپایی ها شده است.

غلامرضا کریمی عنوان کرد: در تازه ترین اقدام در راستای واقعی شدن قیمت زعفران ایران و تبدیل به مرجعیت نرخ های جهانی، درصدد راه اندازی انبار مورد تایید بورس کالا در مرکزیت اتحادیه اروپا هستیم تا زعفران پذیرفته شده در بورس، با نماد معاملاتی اروپایی به این انبار منتقل شده و به صورت یورویی و با تحویل در اروپا مورد معامله قرار گیرد که تلاش داریم این انبار تا پایان سال جاری به فهرست انبارهای پذیرفته شده بورس اضافه شده و معاملات زعفران صادراتی بورس به صورت مستقیم در مقصد اروپا اجرایی شود.

این فعال قدیمی بازار زعفران با اعلام اینکه امروز قیمت های زعفران در بورس کالا، مورد قبول اروپایی ها است، گفت: در حال حاضر با استانداردهایی مناسبی که توسط بورس تعیین شده، اروپایی ها هم پذیرفته اند که زعفران عرضه شده در بورس کالای ایران از استاندارد بالایی برخوردار است و قیمت های بورس نیز مبنای نرخ مورد قبول اروپایی ها شده است.

وی تاکید کرد: بورس با آموزش و ترغیب کشاورزان به استانداردسازی زعفران، هم به افزایش کیفیت تولید محصول کمک کرده و هم ملاک استانداردی برای بازارهای اروپایی شده است. بطوریکه امروز، بازار اروپا شاخص های استاندارد خود را از بازار بورس کالای ایران کسب می کند.

چند قدم تا تعبیر رویای زعفرانی

یک کارشناس بازارهای کالایی و بازار آتی گفت: با توجه به موفقیت معاملات زعفران در بورس کالای ایران، تبدیل تابلوی بورس به یکی از اصلی‌ترین مراجع قیمت‌گذاری جهانی زعفران، دور از ذهن نیست و برای تعبیر این رؤیا به واقعیت، تنها چند قدم و حمایت باقی مانده است.

محمدرضا سرمدی، افزود: بازار آتی زعفران از پروژه‌های موفق بورس کالا در حوزه کشاورزی بوده که در آینده دستاوردهای فزون‌تری هم نصیب اقتصاد ایران و بخش کشاورزی کشور خواهد کرد.

وی به مزیت‌های ورود محصولات کشاورزی به بازار آتی اشاره کرد و افزود: قراردادهای آتی که برای محصولات کشاورزی شکل می‌گیرد باعث پوشش ریسک تولیدکننده و فروش این محصولات باقیمت واقعی می‌شود که به نظر می رسد در سال های آینده شاهد رونق بازار مشتقه بورس کالا به وسیله انواع محصولات کشاورزی باشیم.

بازار اسیدسولفوریک شفاف شد

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: تا پیش از عرضه اسید شرکت مس در بورس کالا به‌خاطر برخی سیاست‌های غیرکارشناسی و عجولانه حباب قیمتی در بازار اسید شکل گرفته بود که پس از عرضه اسید مس در بورس کالا این حباب قیمتی برداشته شد و وارد فاز جدید قیمتی شد.

یوسف مرادلو با تأکید بر این‌که عرضه اسیدسولفوریک شرکت مس در بورس کالا به شفافیت بازار کمک کرد گفت: فعالان صنعت سرب و روی از بهره‌برداری از کارخانه اسیدسولفوریک سرچشمه و ورود محصول نهایی به بازار رقابتی اسید بسیار خوشحال هستند چراکه این موضوع باعث تکاپو در بازار رقابتی اسید خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر فعالان صنعت و سرب و روی بعد از عرضه اسید شرکت مس در بورس کالا وارد فاز مذاکرات جدی با حوزه فروش شرکت مس شد تا بتواند سازوکاری با رویکرد برد- برد برای خرید اسید شرکت مس در این بخش مهم از صنعت کشور پیدا کند
اشتراک گذاری :
ارسال نظر