بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

ضرورت حمایت دولت و مجلس از معاملات بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، بخش بزرگی از نابسامانی های اقتصاد ما منتج از گسترش بازارهای غیر رسمی است، به طوری که در این بازارها، شفافیتی وجود ندارد، مالیاتی پرداخت نمی شود، تولید آسیب می بیند و تنها به فربه شدن واسطه ها کمک می کند؛ از این رو ایجاد مشوق و جذابیت برای ورود فعالان اقتصادی به بازارهای رسمی همچون بورس کالا باید در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.
کد خبر : ۱۸۷۲۵۳
به گزارش بورس نیوز، سید کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرکت هایی که فروش یا خرید محصولات خود را به طور مستمر از طریق بورس کالا انجام می دهند، شفافیت را به جای معاملات پنهانی انتخاب کرده اند که باید برای افزایش حضور این شرکت ها در بورس که قدمی بزرگ در مسیر توسعه اقتصادی کشور برمی دارند، مشوق هایی در قانون پیش بینی کرد.

به گفته وی؛ عرضه محصولات در بورس کالا برمبنای اصول اقتصادی و عرضه و تقاضا و به تبع آن، کشف عادلانه قیمت ها انجام می شود از این رو امکان برنامه ریزی و پیش بینی بازار از سوی فعالان بازار ایجاد می شود چراکه همه چیز بر مبنای واقعیت هاست.

دلخوش افزود: اما در صورت ایجاد هر گونه محدودیتی در بازارها، یعنی بخشی از واقعیت بازارها را نادیده گرفته ایم و مشکلات از همین نقطه آغاز می شود.

دلخوش گفت: اگر هدایت نقدینگی از بستر بازار سرمایه و بورس به سمت بخش مولد اقتصادی هدایت شود، قطعا به رونق تولید کمک می کند. این در حالی است که اگر این هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد سوق پیدا نکند، قطعا به سمت هایی حرکت خواهد کرد که غیرمولد بوده و این امر رشد اقتصادی، شاخص اشتغال و ابعاد مختلف کشور را با چالش جدی مواجه کرده و رفاه اجتماعی را دچار مشکل خواهد کرد.

بازارهای غیر رسمی، منشا نابسامانی ها


دلخوش افزود: بورس کالا نقش اساسی در شفافیت اقتصادی، عدالت مرتبط با این حوزه و حذف رانت های مختلفی که در مبادلات کالایی وجود دارد، ایفا می کند.

وی معتقد است، بخش بزرگی از نابسامانی های اقتصاد ما منتج از گسترش بازارهای غیر رسمی است، به طوری که در این بازارها، شفافیتی وجود ندارد، مالیاتی پرداخت نمی شود، تولید آسیب می بیند و تنها به فربه شدن واسطه ها کمک می کند؛ از این رو ایجاد مشوق و جذابیت برای ورود فعالان اقتصادی به بازارهای رسمی همچون بورس کالا باید در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: تقویت بازارهای رسمی، صرفا به صورت دستوری و صدور بخشنامه به نتیجه نخواهد رسید بلکه افزایش محدودیت های مالی برای فعالیت های زیرزمینی در اقتصاد در مقابل ایجاد امتیازاتی برای معامله گران حاضر در بورس کالا که شفافیت را برای فعالیت خود انتخاب کرده اند، رمز موفقیت حمایت از تولید خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر