بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

واکنش منفی افراطی به سهم های کامودیتی محور

خرید و فروش بر مبنای رفتار حقوقی ها چندان منطقی نیست و گاهی حقوقی‌ها برای تامین نقدینگی یا به دلایل دیگر ناچار به عرضه سهام هستند.
کد خبر : ۱۸۷۲۷۲
به گزارش بورس‌نیوز، به رغم آنکه بعضی از شرکت های گروه فلزات اساسی و پالایشی و پتروشیمی، گزارشات ۹ ماهه مطلوبی منتشر کردند؛ ولی بازار به آنها روی خوش نشان نداد. دلیل بی‌مهری سهامداران به این سهم‌ها عمدتا ناشی از عدم خوشبینی به تداوم سودآوری این شرکت ها است.

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه نگرانی سهامداران تا حدی منطقی است، ولی به نظر می‌رسد واکنش‌های منفی نسبت به این سهم‌ها افراطی و هیجانی بوده برای مثال شرکت‌هایی همچون گروه پالایشی گزارش‌های قابل قبولی ارائه کردند و ضمنا گزارش شرکت‌های صادرکننده نشان داد، صادرات متوقف نشده است. 

کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: با توجه به نسبت‌های P بر E پایین سهم‌ها، حتی اگر دغدغه‌ها بابت افت سودآوری، رنگ واقعیت به خود گیرد بازهم قیمت سهم‌ها جای ریزش چندانی ندارد و فقط ممکن است رشد چندانی در قیمت این سهم ها شاهد نباشیم. 

وی افزود: برخی سهم‌ها که نسبت P بر E پایین دارند و نگرانی کمتری بابت افت سودآوری آنها وجود دارد، در حال حاضر می تواند برای سرمایه‌گذاری جذاب باشد.

پهلوان در پیش‌بینی روند قیمت جهانی کامودیتی ها اظهارداشت: قیمت های جهانی نفت خام و فلزات در ماه های اخیر کاهش داشته ولی روند آتی قیمت‌های جهانی تحت تاثیر اقتصاد جهانی، جنگ تجاری آمریکا با چین، رشد اقتصادی چین و غیره خواهد بود. 

وی تصریح کرد: هر چند در اقتصاد جهانی نیز دغدغه‌هایی بابت رکود و افت قیمت کامودیتی‌ها وجود دارد؛ اما با توجه به شرایط بازارهای جهانی، همچنان امید برای رونق اقتصادی و عدم ریزش قیمت‌ها وجود دارد، ضمن اینکه دولت چین هم مشوق‌هایی جهت افزایش رشد اقتصادی خود در نظر گرفته و با این وضعیت، احتمال رکود اقتصادی شدید جهانی کمتر شده است. 

کاشناس بازارسرمایه افزود: علاوه بر قیمت‌های جهانی، باید به فاکتور نرخ ارز هم توجه داشت چراکه مهم‌ترین علت رشد بازار‌سرمایه در نیمه نخست سال، جهش نرخ ارز بود؛ در شرایط کنونی، نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما تقریبا تثبیت شده و انتظار کاهش بیشتری در آینده نمی‌رود.

این فعال بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های برتر جهت سرمایه‌گذاری گفت: برای سرمایه‌گذاری، بهتر است با در نظر گرفتن شرایط بنیادی شرکت‌ها و روند سود عملیاتی آتی، سهم مناسب انتخاب شود، شرکت‌هایی که طرح‌های توسعه نزدیک به بهره‌برداری در دست انجام دارند و همچنین شرکت‌هایی که فروش داخلی و صادراتی دارند، گزینه‌های کم ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. 

وی افزود: البته مهم‌ترین فاکتور در سرمایه‌گذاری، عوامل بنیادی موثر بر سودآوری شرکت‌هاست و وضعیت عرضه و تقاضای بازار و نرخ فروش محصولات شرکت‌ها باید در تحلیل‌ها لحاظ شود؛ به سهامداران توصیه می‌شود از معاملات هیجانی پرهیز نمایند و با استراتژی حداقل میان مدتی سرمایه‌گذاری کنند؛ همواره سهم‌های مناسب در بازارسرمایه وجود دارد و حتی در منفی‌های بازار می‌توان گزینه‌های مناسبی انتخاب کرد. 

پهلوان در خاتمه و در پاسخ به سوالی درباره رفتار حقوقی‌ها در بازار تصریح کرد: خرید و فروش بر مبنای رفتار حقوقی‌ها چندان منطقی نیست؛ گاهی حقوقی‌ها برای تامین نقدینگی یا به دلایل دیگر ناچار به عرضه سهام هستند و این نگرش که در صورت عرضه حقوقی یک سهم، حتما سهم به لحاظ بنیادی و تحلیلی وضعیت مناسبی ندارد، نگرشی حرفه ای نیست.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر