بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
گذری بر هفته آخر اولین ماه زمستانی؛

نگاهی بر معاملات بازار سرمایه در هفته آخر دی ماه

آخرین هفته دی ماه برای بورس تهران با چرخش در تمام مولفه‌ها همراه شد.
کد خبر : ۱۸۷۲۸۲

به گزارش بورس نیوز، آخرین هفته دی ماه برای بورس تهران با چرخش در تمام مولفه‌ها همراه شد. ۵ روز معاملاتی اخیر که مصادف با آخرین مهلت انتشار گزارش‌های ۹ ماهه بود، باعث شد تا معامله‌گران بورسی با احتیاط بیشتری نسبت به هفته‌های گذشته رفتار کنند. از سوی دیگر به زعم بسیاری از کارشناسان بعد از سه هفته رشد متوالی شاخص‌های بورسی، گزینه اصلاح قیمتی در بسیاری از نمادها محتمل بود. با وجود اینکه در بازده هفتگی شاخص کل افت ۱.۶ درصدی را به جای گذاشت، اما شاخص هم وزن در بازه مزبور توانست با رشد ۰.۰۶ درصدی همراه شود.

تمایل کوچ نقدینگی به سمت نمادهای کوچک‌تر بورسی از بارزترین نکات معاملات این هفته بود. با وجود اینکه عمده گزارش‌های ۹ ماهه بیش از انتظارهای پیشین ظاهر شدند و توانستند سودآوری مقبولی را رقم بزنند، اما احتیاط در خرید و فروش‌ها و توجه به حاشیه‌های خبری نه چندان معتبر باعث شد تا شاهد خروج برخی سهامداران از نمادهای شاخص ساز بورسی باشیم.

در هفته‌ای که گذشت میانگین ارزش معاملات روزانه بورس تهران به ۴۵۶ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته گذشته با افت اندک مواجه شد.

در همین ارتباط تغییر مالکیت هفتگی بورس تهران نیز با گردش به سمت حقوقی‌ها همراه شد. بعد از آنکه در چهار هفته متوالی این شاخص بورسی با برد حقیقی‌ها خاتمه یافته بود؛ هفته پیش خالص تغییر مالکیت هفتگی حدود ۶۰۰ میلیون تومان و از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی صورت گرفت. بررسی تفکیک روزانه خریدوفروش‌های معامله‌گران هر دو گروه حاکی از آن است که بزرگان بورسی در اغلب روزها اقدام به جمع آوری صفوف نمادهای کالامحور کرده‌اند و کوچکترهای بورسی نیز نقدینگی خود را سمت نمادهای کوچک به خصوص نمادهای گروه سیمان، هدایت کرده‌اند.

در هفته‌ای که گذشت چند خبر مهم در صدر عناوین خبرهای اقتصادی قرار داشت. با شروع ماه بهمن، اجرای دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص تغییر سیاست‌های نرخ سود به اجرا درآمد. به این ترتیب از ابتدای بهمن، نرخ سود سپرده در بانک‌ها، از حالت روزشمار به ماه شمار تغییر کرد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند، اجرای چنین طرحی می تواند جرقه ای مثبت برای بازار سرمایه به شمار رود و حجم قابل توجهی از سپرده‌های بانکی را به سمت بورس روانه کند.

همچنین در این هفته بورس تهران شاهد چهارمین عرضه اولیه از ابتدای سال ۹۷ بود. نماد معاملاتی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با نماد «لوتوس» به عنوان پانصد و بیست و نهمین نماد بورسی، عرضه اولیه شد. عرضه اولیه این نماد در حالی کلید خورد که قیمت هر سهم ۲۰۵ تومانی این نماد نشان از نسبت قیمت به درآمد (P/E) پنج برای هر سهم این شرکت داشت. این شرکت که در بورس تهران با شرکت تامین سرمایه امید هم‌گروه است روز چهارشنبه توانست با ثبت ۳۶۰ هزار کد، رکورد تقاضاهای عرضه اولیه را بشکند و آن را به نام خود به ثبت برساند.

از سوی دیگر سرانجام شرکت آلومینیوم المهدی توسط سازمان خصوصی سازی تعیین تکلیف شد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی این سازمان، آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال به مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) واگذار شد. این موضوع باعث شد تا در معاملات روز سه شنبه نماد «رمپنا» شاهد حجم بالایی از تقاضا باشد و بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشته باشد.

یکی از مهمترین خبرهای هفته، که میتواند روند معاملات روز شنبه را تحت تاثیر قرار دهد در خصوص FATF بود. روز ۵ شنبه رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس جمهور قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را برای اجرا ابلاغ کرد.

بر این اساس سه لایحه دیگر شامل لایحه اصلاح قانون مبارزه با تروریسم، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) است که لایحه اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در حال اجراست و تعیین تکلیف شده و دو لایحه باقی‌مانده قرار است در جلسه شنبه آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود، درباره این دو لایحه بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف نظر وجود دارد.


پیش‌تر نیز گفته شد که در ۵روز معاملاتی گذشته شرکت‌های بورسی عملکرد مالی ۹ ماهه گذشته خود را منتشر کردند. بسیاری از شرکت‌ها توانستند بیش از حد انتظار ظاهر شوند و امیدواری‌ها برای گذر از تهدید تحریم‌ها را تقویت کنند. از مهمترین گزارش‌های منتشر شده در این مدت میتوان به عملکرد ۹ ماهه «شاوان» اشاره کرد. شرکت پالایش نفت لاوان در صورت‌های مالی ۹ماهه خود برای هرسهم یک هزار و ۸۱۶ریال سود ساخت. همچنین شرکت پالایش نفت بندرعباس در گزارش ۹ماهه از سود خارق‌العاده ۲هزار و ۳۴ریالی رونمایی کرد. شرکت نفت سپاهان نیز در صورت‌های مالی ۹ ماهه سهامداران را با سود ۷ هزار و ۱۰۸ ریالی غافلگیر کرد. بانک ملت نیز صورت‌های مالی ۹ماهه را منتشر کرد. در این گزارش سود ۹ماهه هر سهم را ۹۷ریال اعلام کرد.

شرکت پگاه خراسان در ۹ ماهه توانست بدهی بانکی خود را ۲۳ درصد کاهش دهد. سود عملیاتی محقق شده ۲۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبلی است.

شرکت معدنی املاح ایران در گزارش ۹ ماهه مبلغ ۳۰۲۲ ریال سود برای هر سهم محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۹درصد رشد داشته است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر