بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

بروز اختلال در سامانه‌های معاملاتی دور از انتظار نیست

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مطالعات انجام شده روی بورس‌های جهان نشان می‌دهد بروز اختلال در سامانه‌های معاملاتی دور از انتظار نیست. در واقع کندی عملکرد یا توقف کوتاه‌مدت و بلندمدت ذات فعالیت‌های آی‌تی‌محور است.
کد خبر : ۱۸۷۴۸۳

به گزارش بورس نیوز، مطهره مروج، درباره شرایط سامانه معاملات و همچنین اقدامات یک سال اخیر سازمان بورس در حوزه آی تی، گفت: طی یک سال گذشته مهم ترین مسیله آی تی در بازار سرمایه، بروز برخی اختلالات در جلسات معاملاتی بورس و فرابورس بود.

وی با بیان اینکه باید این موارد را در مقایسه با دنیا ارزیابی کنیم، افزود: مطالعات انجام شده روی بورس‌های جهان نشان می‌دهد بروز اختلال در سامانه‌های معاملاتی دور از انتظار نیست. در واقع کندی عملکرد یا توقف کوتاه‌مدت و بلندمدت ذات فعالیت‌های آی‌تی‌محور است.

مطهره مروج ادامه داد: گزارش‌ها موجود است و نشان می‌دهد که اختلال تنها در بورس ما روی نمی دهد و در همه جای دنیا همین شرایط حاکم است. مثلا اخیرا یک سنجاب کابل ارتباطی را جویده و سامانه معاملاتی نزدک در یک کشور دچار اختلال شده بود. با این شرایط انتظار پایداری ۱۰۰ درصدی از یک سامانه کاملا دور از منطق است.

وی درباره دلایل اختلال در سامانه‌های معاملاتی بورس تهران تا به امروز خاطرنشان کرد: دلایل اختلال در سامانه معاملاتی ما اغلب شناخته شده است. ما از سال ۸۸ اشکالاتی داشتیم و تلاش ما بر این بوده که با مجازی سازی دامنه رخداد را کم کنیم. اکنون نیز تیم‌های فنی ما در تلاش هستند اختلالات را شناسایی کنند و آسیب‌های آن را کاهش دهند.

مروج با اشاره به اینکه شرکت طراح و سازنده نرم افزار سامانه معاملات همواره همکاری لازم را با ما داشته تاکید کرد: اختلال سامانه به حجم معاملات، نوسانات بازار، مسایل سیاسی، بحث افزایش حجم یا کاهش حجم و مسایلی از این دست مرتبط نیست. ما حجم زیادی از معاملات را بدون اختلال داشته ایم و در مقابل حتی قبل از ایجاد فرابورس و معاملات با حجم کم بورس، اختلال‌هایی اتفاق افتاده است.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: من مجددا تاکید می‌کنم این نوع اختلالات تنها مختص بورس ما نیست و در همه جای دنیا رخ می‌دهد. اخیرا بورس ژاپن و آمریکا دچار اختلال شدند و تعداد زیادی از کارگزاران حتی نتوانستند در طی یک روز ارسال سفارش انجام دهند. این مساله اتفاق عجیبی نیست. باید سعی کنیم تا دامنه اختلال را کم کنیم و به دنبال راهکارهای موازی برای آن باشیم.

مروج درباره برنامه‌های جدید و بهبود فرآیندهای کاری معاملاتی در بورس تهران گفت: کار خوبی را با دانشگاه تهران برای تولید سامانه معاملات داخلی آغاز کرده ایم. طی جلساتی که با آنها در سطح ریاست سازمان داشتیم توانایی‌ها و دستاوردهای آنها را به خوبی ارزیابی کردیم. در این میان پنج شرکت نیز اعلام آمادگی کرده اند که می‌توانند در تولید سامانه یا انتقال تکنولوژی به ما کمک کنند.

وی افزود: سعی ما بر این است سامانه معاملات قابل اتکایی داشته باشیم که در آن پروسه معاملاتی درست تعریف شده باشد.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: تاکنون توانسته ایم با دانشگاه در تولید محصول مورد نظر به لحاظ زبانی و عملیاتی به هم نزدیک شویم و خوشبین هستم که ظرف سه تا چهار سال آینده بتوانیم این محصول را ارائه کنیم.

مروج درباره برنامه‌های پیش روی بخش IT سازمان بورس با هدف بهبود فرآیند معاملاتی بازار سرمایه اظهار کرد: در حال توسعه سامانه پایش و برنامه‌ریزی برای اتصال آن به هسته معاملات هستیم.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس خاطرنشان کرد: همچنین پایش سامانه شرکت‌های نرم‌افزاری و نحوه معاملات آنلاین در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد معاملات بازار سرمایه آنلاین صورت می‌گیرد و ۱۰ شرکت نرم‌افزاری در کنار سامانه‌های بورس خدمات معاملات آنلاین ارایه می‌دهند و اگر کوچکترین اختلالی در این سامانه‌ها رخ دهد، کیفیت معاملات آنلاین و ارایه سرویس دچار اختلال می‌شود، بر این اساس سازمان نیز سامانه‌های نظارتی خود را در حوزه‌های آنلاین توسعه می‌دهد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
سنجاب اگر کابل را بجود فرق دارد با دستکاری سیستم توسط برخی ازافراد در برخی کشورها بخاطر رسیدن به اهداف خاص !!!!!