بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
سیطره رکود بر صنعت مسکن کشور چنان شدید است که در آذرماه سال 97 فقط شاهد 6800 معامله مسکن در شهر تهران بودیم؛ این در حالی است که در بهمن ماه سال 91 رکورد 36000 معامله ثبت شده بود. نظرسنجی‎ها علت این امر را در چه می‎بینند؟
کد خبر : ۱۸۷۴۹۵

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد کشور، مسکن است که بسیاری از صنایع را به دنبال خود میکشد. سیطره رکود بر صنعت مسکن کشور چنان شدید است که در آذرماه سال 97 فقط شاهد 6800 معامله مسکن در شهر تهران بودیم؛ این در حالی است که در بهمن ماه سال 91 رکورد 36000 معامله ثبت شده بود.

حجم معاملات مسکن در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد افت کرد. روند نزولی حجم معاملات در ماههای بعد هم تداوم داشته و کار به جایی رسیده که در آذرماه کاهش 63 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به معرض نمایش گذاشته شد. کاهش چشمگیر حجم معاملات مسکن، نشان دهنده گسترش و تعمیق رکود بازار مسکن است.

بر مبنای آمارهای بانک مرکزی، تعداد پروانه ساختمانی صادر شده در شهر تهران از سال 90 با شیب تندی رو به کاهش حرکت کرد و با کمیاختلاف زمانی، تعداد ساختمانهای تکمیل شده توسط بخش خصوصی نیز افت کرد. به این ترتیب، 30 هزار فقره پروانه ساختمانی صادر شده در سال 90 به 10 هزار پروانه در سال 96 رسید. تعداد ساختمانهای تکمیل شده نیز در سال 92 بیش از 28 هزار دستگاه بود که در سال 96 به 10 هزار دستگاه افت کرد.

شاخص‎های سر به فلک کشیده / آمارها و نظرسنجی‎ها از تداوم رکود مسکن می‎گویند

در نظرسنجی که انجام گرفت، 51 درصد از شرکت کنندگان «کاهش قدرت خرید مردم» را عامل اصلی رکود سنگین بازار مسکن میدانند. 44 درصد دیگر، «افزایش قیمت مسکن» را عامل اصلی تلقی میکنند.

شاخص‎های سر به فلک کشیده / آمارها و نظرسنجی‎ها از تداوم رکود مسکن می‎گویند

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، شاخص قیمت زمین یک روند کاملا صعودی را طی کرده و از سال 90 این روند شتاب بسیار زیادی به خود گرفت و با سرعت بالایی قلههای جدید را فتح کرد. بنابراین، افزایش قیمت در کنار کاهش قدرت خرید مردم، به عنوان مهمترین عامل رکود بازار مسکن شناخته میشود.

شاخص‎های سر به فلک کشیده / آمارها و نظرسنجی‎ها از تداوم رکود مسکن می‎گویند

وضعیت بازار مسکن ارتباط زیادی با اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور دارد. تمدید تحریمها، روند فروش نفت ایران، نرخ ارز و تورم در این شرایط نقش پررنگی را ایفا میکنند. باید تزریق سرمایههای جدید در جهت افزایش تولید مسکن به کار گرفته شود تا میزان عرضه بازار مسکن رونق بگیرد و مشکلات ناشی از عدم توازن عرضه و تقاضا برطرف گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر