بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
مدیر سرمایه گذاری «ثاخت» در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نگاهی به وضعیت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان

اتمام پروژه های نیمه تمام و سامان دادن به بدهی های بانکی، مهمترین استراتژی «ثاخت» است.
کد خبر : ۱۸۷۶۸۱
به گزارش بورس نیوز، گروه ساختمانی و انبوه سازی هفته دوم بهمن ماه را با صف خرید اکثر نمادهای این گروه به پایان رساند. به نظر می رسد هنوز سهم های این گروه متناسب با افزایش قیمت بازار املاک، رشد نکرده اند؛ ولی در سال جاری عملکرد چندان قابل قبولی هم از شرکت های انبوه ساز مشاهده نشده است. 
سهم شرکت بین المللی توسعه ساختمان که از ابتدای بهمن ماه تا کنون بازدهی بیش از ۲۰ درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورده، در سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۹۷، زیان خالص بیش از ۵۰ میلیارد تومانی و در ۳ ماهه منتهی به پایان آذرماه ۹۷، زیان خالص از ۷ میلیارد تومانی شناسایی کرده است.


سمانه کبیری راد مدیر سرمایه گذاری شرکت بین المللی توسعه ساختمان در گفتگو با بورس نیوز در پاسخ به این سوال که «چرا بعضی ساختمانی ها از جمله شرکت بین المللی توسعه ساختمان، از افزایش قیمت های امسال بهره لازم را نبردند و فروش چندانی محقق نکردند؟» بیان کرد: شرکت های ساختمانی که پروژه های آماده فروش یا پیش فروش داشته اند، از افزایش قیمت املاک در سال جاری بهره برده اند. اما نکته اینجاست که تا قبل از رونق چند ماهه سال جاری، بازار املاک درگیر رکودی چند ساله بود و افت حجم معاملات، ورود نقدینگی به شرکت های ساختمانی و تامین مالی را تحت تاثیر قرار داده بود. بنابراین کمبود نقدینگی، روند اجرای پروژه های ساختمانی و آمادگی جهت عرضه واحدهای ساخته شده به بازار را کند کرد. همچنین در شرایط رکودی، بدلیل کاهش پیش فروش، انبوه سازان با مشکل تامین منابع جهت پرداخت هزینه های مالی ناشی از اخذ تسهیلات از بانک ها نیز مواجه بوده اند. توجه به این نکته نیز ضروریست که در شرایط فعلی، به رغم افزایش قیمت املاک، کاهش شدید قدرت خرید مردم مجال رونق به بازار املاک نمی دهد. آمار معاملات بازار املاک در دی ماه، عمق رکود بازار را نشان می دهد. همچنین بهای تمام شده ساخت نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته است. بنابراین می توان گفت اگر چه قیمت ها افزایش چشمگیر داشته، ولی گردش نقدینگی شرکت های ساختمانی کماکان با مشکل مواجه است.

وی در پیش بینی وضعیت شرکت های ساختمانی در سال آینده و روند قیمت سهم ها اظهار داشت: قیمت هر سهم تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله جریان ورودی نقدینگی آتی ناشی از اجرا و فروش پروژه ها، ارزش خالص دارایی ها و معاملات سهام در بازار بورس است. با توجه به افزایش قیمت املاک، به نظر می رسد سال آینده شرکت های ساختمانی از محل فروش پروژه های در دست اجرای خود درآمد بهتری شناسایی کنند و ضمنا در اجرای پروژه های جدید، موفق تر خواهند بود. بنابراین چشم انداز درآمد تحقق یافته ساختمانی ها در سال آینده روشن است؛ ولی شاید افزایش بهای تمام شده ساخت و ساز، بخشی از تاثیر مثبت افزایش درآمد شرکت ها را خنثی کند. همچنین با توجه به افزایش قیمت املاک، ارزش دارایی های شرکت های ساختمانی رشد کرده و این افزایش NAV، می تواند قیمت سهم های گروه انبوه سازی را تحت تاثیر قرار دهد. البته باید در نظر داشت که قیمت املاک مختلف با توجه به نوع کاربری و موقعیت جغرافیایی، به یک میزان رشد نکرده و در پیش بینی روند قیمت هر سهم، باید این مورد را لحاظ نمود. می توان گفت ارزش ذاتی سهم شرکت، بیش از قیمت های تابلوی معاملاتی است؛ ولی روند قیمت سهم بستگی به شرایط بازار سرمایه و روند کلی گروه انبوه سازی دارد.

مدیر سرمایه گذاری «ثاخت» در خصوص وضعیت شرکت و برنامه های آتی گفت: تمام تلاش شرکت، به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام و سامان دادن به بدهی های بانکی جهت کاهش هزینه های مالی است. پروژه های متعددی در دست اجرا داریم که درصد پیشرفت بالایی دارند و می توان با فروش آنها در سال های آتی وضعیت مناسبی برای شرکت متصور بود. قطعا پس اتمام پروژه های در دست اجرا و نیمه تمام، بر اساس تقاضای بازار اقدام به تعریف و اجرای پروژه های جدید مورد نیاز بازار خواهیم کرد.

وی افزود: بخشی از پروژه های در دست اجرای شرکت، کاربری تجاری دارند و باید در نظر داشت که املاک تجاری بدلیل حجم بالای عرضه، به اندازه املاک مسکونی رشد نکرده است. لذا شرکت درصدد است با بازنگری پرتفوی سرمایه گذاری خود در سالهای آتی، براساس نیازهای جدید بازار و فناوریهای نوین به فعالیت خود ادامه داده و بر کارایی و بازدهی شرکت بیفزاید.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
واقعا ........ ........ و ......... مدیران ثاخت