بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که ارقام جدیدی که در بخش کشاورزی تاکنون به بهره‌برداران معرفی شده است صرفه‌جویی ارزی ۵۰۰ میلیون دلاری برای بخش کشاورزی داشته است.
کد خبر : ۱۸۷۷۴۳
به گزارش بورس نیوز، کاظم خاوازی اعلام کرد که تاکنون ارقامی که به کشاورزان معرفی کرده‌ایم و آنها در عرصه‌های تولید خود از آن استفاده کرده‌اند صرفه‌ جویی ارزی ۵۰۰ میلیون دلاری برای بخش کشاورزی داشته است یعنی اینکه اگر قرار بود این ارقام به کشور وارد شود سالانه این میزان ارز باید از کشور خارج می‌شد و براساس تحقیقاتی که دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران در زمینه اثربخشی اقتصادی تحقیقات انجام شده در این سازمان در بخش کشاورزی انجام داده است به ازای هر ریال هزینه پروژه تحقیقاتی که در سازمان انجام شده، ۲۵ ریال عایدی برای بخش کشاورزی داشته و در بخش گندم آبی نیز این میزان به ۲۶ ریال می‌رسد که البته با در نظر گرفتن هزینه‌های این تحقیقات از مراحل آزمایشی تا اجرایی است.

وی ادامه داد: در پروژه تحقیقاتی دیگری ثابت شد که تحقیقات در بخش گندم آبی طی ۲۰ سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان عایدی و سود برای بخش کشاورزی داشته است چرا که به عنوان مثال یکی از پروژه‌هایی که در این زمینه انجام داده‌ایم، معرفی دو رقم جدید پیشگام و سیروان به بخش کشاورزی بوده است که این دو رقم ۲.۷ میلیارد متر مکعب آب صرفه‌ جویی دارند و بیش از ۸۰ درصد گندم‌های تولید شده در کشور از کیفیت خوب و متوسط به بالا برخوردارند که این حاصل از انجام تحقیقات در بخش کشاورزی است.

خاوازی ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ تنها ۳۰ درصد از تحقیقات در مناطق دیم به دست مردم می‌رسید که این میزان در حال حاضر به ۷۰ درصد رسیده است و حاصل این تحقیقات بوده که ذخایر استراتژیک گندم کشور از ۳۰ روز در سال ۱۳۹۲ به ۳۰۰ روز در حال حاضر رسیده است.

امکان پذیر بودن کشت برنج در استان‌های غیر شمالی با اجازه وزارت کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: یکی دیگر از ارقامی که در زمینه برنج با توجه به ذائقه مردم تولید و معرفی شده رقم برنج آنام بوده که برنج معطر است و در یک ماه آخر به آب نیاز ندارد. همچنین دو رقم دیگر در حال معرفی به بخش کشاورزی است که به نام طاهر و قدسی بوده و شرایط کم آبی را می‌تواند تحمل کند که اگر سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی اجازه بدهد می‌تواند در غیر از استان‌های شمالی نیز کشت شود اما ابتدا باید در استان‌های مرطوب‌تر کشت شود و پس از انجام آزمایشات و بررسی همه جوانب این کار صورت گیرد.

سختگیری در واردات محصولات تراریخته

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در حوزه محصولات تراریخته در زمینه تولید و واردات چه سخت‌ گیری‌هایی صورت می‌گیرد، گفت: سخت‌ گیری بسیاری در این زمینه صورت می‌گیرد و تنها پنبه تراریخته در دستور کار قرار گرفته که با وجود صدور مجوز کشت از سوی وزارت بهداشت یک مجوز دیگر را نیز برای مصرف انسانی روغن آن از وزارت بهداشت درخواست کرده‌ایم که اگر این مجوز صادر شود و یک مجوز دیگر نیز که مدنظر ماست به تأیید برسد می‌توانیم اینگونه از پنبه تراریخته را به کمیته رقم معرفی کنیم اما برای واردات از ۲۲۰ رخداد تنها به ۲۲ مورد اجازه واردات داده می‌شود که این نشاندهنده سخت گیری در این زمینه است اما در محصولاتی همچون ذرت باید به این نکته توجه کرد که تقریباً همه ذرت موجود در بازار جهانی تراریخته است اما اگر به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کمک شود می‌توان گیاهان علوفه‌ای جدید را معرفی کرد که جایگزین آن شوند.

رئیس مؤسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: هیچ محققی در کشور درخواست بررسی محصول تراریخته‌ای را به سازمان ارائه نکرده است و در صورت ارائه این درخواست قطعاً بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

خاوازی اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد کشت دوم برنج است که در این زمینه یک رقم چغندر قند به نام کارا به مرحله معرفی رسیده که می‌تواند در هر هکتار حداقل ۱۰۰ تن علوفه تولید کند که البته در نمونه‌های آزمایشی تا ۱۵۰ تن نیز رکورد داشته و در صورت اجرای توصیه‌های فنی می‌توان عملکرد آن را تا ۳۰۰ تن نیز ارتقا داد. هم‌اکنون به اندازه ۱۰۰۰ هکتار بذر برای تولید چغندر علوفه‌ای در شالیزارها داریم. همچنین با استفاده از سرشاخه‌های نیشکر در خوزستان که معمولاً سوزانده می‌شود می‌توان تا یک میلیون تن علوفه تولید و تأمین کرد که در این زمینه منتظر ورود بخش خصوصی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی در حوزه نهاده‌های تولید است که به عنوان مثال می‌توان به ارزیابی ۶۵۰ هزار تن بذر محصولات مختلف و گواهی آنها در سال گذشته اشاره کرد که ۴۹۲ هزار تن آن بذر گواهی شده گندم بوده است.

همچنین ۲۰ میلیون اصله نهال گواهی شده به بهره‌برداران تحویل داده شد و به پنج باغ مادری برای تولید اندام‌های عاری از بیماری و معرفی نهال‌های استاندارد و گواهی شده به نهالستان‌های کشور برای تولید و تکثیر اشاره کرد. از سوی دیگر نیز مرکز ثبت و کنترل کیفی مواد کودی از سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شده و در این مرکز ۹۵۴۸ برند فرمول کودی مورد ارزیابی قرار گرفته و ۱۵۷۴ برند فرمول کود رد و از گردونه تولید خارج شدند. همچنین در زمینه سم نیز ۳۱۷ مورد سم و آفت کش بررسی شده که ۱۵ مورد آن رد شده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی مجلس:

افزایش قیمت گندم از رقم پیشنهادی دولت مناسب تر است

عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور گفت:

توجه به بخش خصوصی یکی از محورهای توسعه

ارسال نظر