بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران؛

زمان عرضه اولیه تنها منوط به شرایط کلی بازار نیست

سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران گفت: زمان عرضه اولیه تنها منوط به شرایط کلی بازار نیست، بلکه عواملی چون شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌ها، رفع ابهام در نرخ خوراک بسیاری از شرکت‌ها حائز اهمیت است، که می‌تواند عرضه‌های اولیه در بورس را به تاخیر بیاندازد.
کد خبر : ۱۸۷۸۱۵

به گزارش بورس نیوز، مهدی پارچینی، با اشاره به عرضه‌های اولیه در بورس تهران گفت: زمان عرضه اولیه تنها منوط به شرایط کلی بازار نیست، بلکه عواملی چون شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌ها، رفع ابهام در نرخ خوراک بسیاری از شرکت‌ها حائز اهمیت است، که می‌تواند عرضه‌های اولیه در بورس را به تاخیر بیاندازد.

وی در ادامه با اشاره به کیفیت مطلوب گزارش‌های ۹ ماهه منتشر شده طی روزهای اخیر بیان کرد: بسیاری از شرکت‌ها با تجارب کسب شده از تحریم‌های دوره‌های قبل توانسته اند راه‌های خروج از تحریم را بیابند. در نتیجه تهدید چندانی نه از نظر صادرات و نه تولید برای آن‌ها وجود ندارد.

پارچینی همچنین بیان کرد: این امیدواری وجود دارد که در این دوره از تحریم‌ها، چالش‌های سال‌های قبل برای شرکت‌ها تکرار نشود. بسیاری از شرکت‌ها بعد از گذشت ادوار تحریمی گذشته آموخته‌اند که در مواجهه با تحریم‌ها از چه روش‌هایی استفاده کنند تا ضرر کمتری را متحمل شوند.

وی افزود: از سوی دیگر سازوکارهای تجاری میان دولت ایران و کشور‌های اروپایی نیز موضوع بسیار مهمی است. اگر دولت بتواند از فرصت به وجود آمده استفاده لازم را داشته باشد، به نظر می‌رسد تهدید جدی در کمین اقتصاد نبوده و بار دیگر شاهد رونق تجارت در ایران باشیم.

سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روند قیمت کالاهای مهم در بازارهای جهانی بیان کرد: طی چند سال اخیر رشد قیمت جهانی در کالاهای پایه، اهرم بسیار مهمی در رشد قیمت صنایع کالامحور بورس تهران بوده است. به این ترتیب هرگونه نوسان قیمتی در این بازارها می‌تواند بازار سهام را متاثر کند.

وی در این زمینه توضیح داد: با وجود اظهارات برخی مقامات اقتصادی در خصوص ریسک کاهش رشد اقتصادی دنیا طی سال ۲۰۱۹ به نظر می‌رسد، عوامل بازدارنده این افت نقش مهمی را ایفا کنند. تمدید آتش بس میان آمریکا و چین و کاهش نگرانی‌ها از تداوم جنگ تجاری موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند نوسان قیمت کالاهای اساسی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

پارچینی عملکرد دفاعی بازار در برابر عوامل سیستماتیک را نیز این چنین شرح داد: اگر هرگونه ریسک سیستماتیک در بازار سهام ایجاد شود، استفاده از ابزار مختلف است که می‌تواند با پوشش ریسک مناسب مانع از زیان‌آوری سرمایه‌گذاران شود.

وی افزود: اگر طبق گفته‌های کریستین لاگار در سال میلادی جدید شاهد کاهش رشد اقتصادی باشیم، تنها راه عبور از افت سنگین بازارها استفاده از ابزارها با پوشش ریسک بالاست. این موضوع نه تنها در ایران، بلکه در تمام بورس‌های مهم جهانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی در پایان بیان کرد: در بُعد اقتصاد کلان، رخدادهایی از قبیل افت یکپارچه بورس‌های جهانی و قیمت جهانی نفت وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد بورس تهران اثرگذار باشد. در این مورد باید سیاست‌های دولت را مدنظر قرار داده و بر آن اساس اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر