بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن گفت:

تامین مالی در شرایط کاهش درآمد نفتی با نوسان شدید

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن گفت: تأمین مالی در شرایط کاهش درآمدهای نفتی همواره دستخوش نوسانات شدیدی برای اتمام پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام دولت بوده است.
کد خبر : ۱۸۷۸۵۰

به گزارش بورس نیوز، سید محسن فاضلیان،  در خصوص هزینه‌های کلان تأمین مالی پروژه‌های کشور گفت: تأمین مالی در شرایط کاهش درآمدهای نفتی همواره دستخوش نوسانات شدیدی برای اتمام پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام دولت بوده است. سرمایه‌ای که بخشی از آن در طرح‌ها قفل شده و باید برای جبران آن نیز هزینه نگهداری و استهلاک در نظر داشت.

وی در این خصوص به مزیت بازار سرمایه برای تأمین مالی اشاره کرد و گفت: ورود بازار سرمایه و ایجاد ابزارهای متنوع تامین مالی بصورت خاص برای هر پروژه می‌تواند یکی از راه حل‌های اساسی برای برون رفت از توقف اجرای پروژه‌های کلان و فرا ملی در کشور باشد که با اولویت‌بندی و جدیت تیم اقتصادی دولت برای حل مشکلات تامین مالی این گونه طرح‌ها از طریق بازار سرمایه، می‌توان به گردش نقدینگی و هدایت منابع به سمت تولید، کنترل و نظارت بهتر بر آن برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: حمایت دولت‌ها از بازارسرمایه همواره نقش تعیین کننده برای رونق یا عدم رونق در توسعه محصولات و ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه داشته است.به عنوان مثال بسترسازی و زیرساخت‌های توسعه انواع بورس‌ها و بازارهای انرژی، کالایی و سلف را می‌توان از جمله این اقدامات برشمرد که در سال‌های اخیر به توسعه انواع بازارها و زیر ساخت‌های مورد نیاز پرداخته شده است.

مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن در ادامه در خصوص راهکارهای افزایش مشارکت بازار سرمایه در پروژه‌های تأمین مالی دولت بیان داشت: یکی از راهکارهای گسترش کارایی بازار سرمایه و ایجاد رقابت حرفه ای بین نهادهای مالی، ایجاد عمق بیشتر در میزان سرمایه و طرح‌های مورد نظر برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه و دیگری افزایش بازیگران اصلی برای رشد گردش منابع و استفاده از ابزارهای متنوع و در دسترس است .

فاضلیان بیان کرد: با توجه به آمارهای منتشر شده، میزان تامین مالی از بازار سرمایه در ١٠ سال گذشته به بیش از ١٢ برابر افزایش یافته است، به گونه ای که از ۴٢ هزار میلیارد ریال در سال ٨۶ به بیش از ۵٢٢ هزار میلیارد ریال (معادل ١٣ میلیارد دلار) در سال ٩۵ افزایش یافته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اطمینان و اعتماد به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ، بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر با نرخ بازدهی مناسب را به سمت خود می‌کشاند و این در شرایطی که سایر بازارهای پولی و ارزی، بازارهای خرده‌فروشی از قبیل مسکن در شرایط پرنوسان و عدم اطمینان ناشی از ریسک‌های غیر سیستماتیک قراردارد و نقدشوندگی و اطمینان از شرایط قابل پیش بینی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت بازار سرمایه سوق دهد.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر با توجه به تغییرات مداوم در شاخص‌های کلان اقتصادی از قبیل نرخ بهره بدون ریسک، نرخ تورم، سود سپرده بانکی و نرخ رشد اقتصادی باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در برآورد آینده طرح اقتصادی ارایه شده با ابهامات زیادی روبرو شوند. از این رو ثبات اقتصادی و پایبندی به شرایط اعلام شده در طرح اقتصادی بهترین راهکار برای جذب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در امور مربوط به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت است.

فاضلیان به چالش پیش روی دولت در خصوص تأمین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره داشت: نرخ بهره بدون ریسک قابل دسترس برای سرمایه‌گذاران، تعیین نرخ بهره بر اساس میزان ریسک قابل قبول بازار سرمایه و میزان بازدهی مورد انتظار از جمله چالش‌هایی است که در برخی موارد توجیه اقتصادی تأمین مالی از بازار سرمایه را برای طرح‌های کلان کشور از بین می‌برد. اما در این بین، ساختاردهی پروژه‌های بخش اقتصاد مسکن و ساختمان در قالب ابزارهای نوین تامین مالی از جمله صندوق زمین و ساختمان یکی از این راهکارهای عملیاتی است که تاکنون چند مورد انجام شده است و نواقص آن نیز برطرف شده است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ابزارهای جدید مالی به بازارسرمایه می آیند؛

احتمال آمدن ابزارهای صندوق زمین و مستغلات به بازارسرمایه

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن مطرح کرد:

نمایشگاه ویترین بازار سرمایه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

بورس از تاثیرگذارترین حوزه‌های اقتصادی کشور

ارسال نظر