بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
دستاوردهای شرکت نفت و گاز گچساران تشریح شد؛

گچساران قلب صادرات نفت خام کشور

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز گچساران گفت: قرار گرفتن تلمبه‌خانه گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.
کد خبر : ۱۸۷۸۵۸

به گزارش بورس نیوز، هوشنگ صیدالی ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران را دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام نفتخیز جنوب برشمرد و افزود: قرار گرفتن تلمبه‌خانه گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.

وی تشریح کرد: پیش از انقلاب تولید ما صیانتی نبوده و ما حتی واحدهای تقویت فشار را هم نداشتیم. بعد از انقلاب در شرکت نفت و گاز گچساران ۵۸۳ حلقه چاه حفاری شده و تعداد چاههای ما به ۸۱۳ حلقه چاه رسیده است؛ چهار واحد نمک‌زدایی جمعا با ظرفیت اسمی ۳۳۰ هزار بشکه در روز پس از انقلاب ساخته شده و تعداد واحدهای نمک‌زدایی شرکت گچساران را به هفت واحد رسانده است. دو کارخانه گاز و گاز مایع و یک ایستگاه پیش تراکم، جمعا با ظرفیت اسمی هزار و ۳۷۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز پس از انقلاب احداث شده، در صورتی که پیش از آن فقط کارخانه انجیال ۹۰۰ راهاندازی شده بود.

صیدالی ادامه داد: ۱۴ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز جمعا با ظرفیت اسمی هزار و ۸۵۳ میلیون فوت مکعب گاز در روز، چهار دستگاه تفکیکگر سیار و ۲۶ تفکیکگر سر چاهی هم در سالهای پس از انقلاب اسلامی ساخته شدهاند.

وی اظهار کرد: ما همواره توانستهایم به صددرصد تعهدات و برنامههای خودمان عمل کنیم؛ استقرار سیستمهای مدیریتی کیفیت، زیست‌محیطی، ایمنی و بهداشت حرفهای، مدیریت کیفیت ویژه صنایع نفت و گاز و تمدید اعتبار آنها در سالهای متوالی در شرکت نفت گچساران محقق شده است. به‌طور کلی ۱۳۸ مورد پروژه سرمایهای با برآورد کل حدود ۹ هزار میلیارد تومان پس از انقلاب در حوزه شرکت نفت و گاز گچساران و از سوی این شرکت و مدیریت نظارت بر طرحهای عمرانی مناطق نفتخیز شرکت ملی نفت انجام شده است.

صیدالی با تشریح پروژههای انجام شده در حوزه مسئولیتهای اجتماعی و توسعه و عمران مناطق محروم از محل اعتبارات نفت، اظهار کرد: کمک به احداث یا تعمیر و نگهداری ۲۵ آموزشگاه با اعتباری معادل ۷ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال، احداث بیش از ۲۰ واحد آموزشی و واگذاری آنها به آموزش و پرورش، کمک به احداث استخرهای سرپوشیده و روباز، چند سالن ورزشی، زمین چمن فوتبال و هاکی با اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار میلیون ریال، احداث ۲۹ سالن ورزشی و چمن مصنوعی در سطح شهرستان گچساران، احداث زیرگذر شهری دوگنبدان، کمک به احداث جادهها و معابر، اصلاح شبکه آب‌رسانی، احداث مسکن محرومان، احداث اورژانس و ... (جمعا ۹ پروژه) با اعتبار بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۵۰ میلیون ریال، کمک به احداث مجتمع فرهنگی هنری، کمک به خرید ساختمان کانون فرهنگی بانوان، کمک به تکمیل مسجد صاحب‌الزمان(ع)، ‌کمک به تکمیل حوزه علمیه امام‌جعفر صادق (ع) در گچساران‌ در جمع با اعتباری بالغ بر ۴ ‌هزار و ۲۰۰ میلیون ریال، کمک به احداث شهربازی، پارک ۲۰ هکتاری، پارک نفت، احداث درمانگاه در شهرک نفت، احداث سالن ورزشی و زمین چمن فوتبال در کوی کارکنان دولت جمعا با اعتباری بالغ بر ۵۴ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال و کمک به آسفالت و احداث جادههای روستایی و تامین آب شرب (مجموع ۱۷ پروژه) با اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال از جمله پروژههایی است که در شهرستان گچساران انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران با تاکید بر مسئله حفاظت از محیط زیست گفت: امروز ما نفتسوزی نداریم و برای به نزدیک صفر رساندن گازهای ارسالی به مشعل، بخشی از گازها را با توان مهندسان شرکت مجدد به سیستم برمیگردانیم و برای بخش دیگر پروژه تعریف و به بخش خصوصی واگذار میشود.

صیدالی با اشاره به دقت شرکت گچساران در استفاده بهینه از منابع آب و برق گفت: تابستان امسال یکی از بهترین تابستانهای ما از لحاظ میزان آب مخازن بود، زیرا گروه ویژهای برای رصد نشتی آب شبکه گذاشتیم و دقت ویژهای در صرفه‎‌جویی در مصرف آب داشتیم، با کاهش مصرف آب، تلمبه خانههای ما به جای پنج پمپ با دو پمپ کار میکردند و مصرف برق ما کاهش یافت.

این مقام مسئول ایجاد فرصتهای شغلی فراوان برای اشتغال در پروژههای پیمانکاری و نیز فراهم آمدن زمینه توسعه و پیشرفت شغلی صنعتگران و کسبه و رونق اقتصادی عمومی در شهرستان گچساران را از نتایج فعالیتهای صنعت نفت در این شهرستان دانست.

صیدالی افزود: شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران دارای ۱۶ مخزن در مدار است که عمده تولید نفت از مخازن گچساران، بیبی حکیمه و رگ سفید ۲ است. مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان ۲، منصورآباد، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، ‌ چهاربیشه، رودک، کیلورکریم و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا شانزدهمین مخازن در مدار این شرکت محسوب میشوند.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به نقش مهم همت و همکاری خانواده صنعت نفت در روزهای انقلاب گفت: با بستن شیرهای نفت رژیم پهلوی ضربه بزرگی خورد با خروج نیروهای خارجی از صنعت نفت، تلاشگران صنعت نفت امور فنی را به دست گرفتند و حتی در زمان جنگ نیز نگذاشتند لحظهای تولید نفت متوقف شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر