بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
در بورس تهران صورت گرفت؛

سیر نزولی شاخص هم وزن بورس تهران

شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۵۰ واحدی، در حالی به کار خود پایان داد که شاخص هم وزن در مسیر نزولی قدم برداشت.
کد خبر : ۱۸۸۰۰۸

سیر نزولی شاخص هم وزن بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۵۰ واحدی، در حالی به کار خود پایان داد که شاخص هم وزن در مسیر نزولی قدم برداشت. به این ترتیب نماگر اصلی بورس تهران به میانه کانال ۱۵۸ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن با افت ۹واحدی در کانال ۲۹ هزار واحد باقی ماند.

در معاملات روز سه شنبه ارزش معاملات به رقم ۴۷۱ میلیارد تومان رسید و نسبت به روز کار قبل افت ۱۶ درصدی داشت. همچنین حجم معاملات یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون سهم ثبت شد، این مولفه نیز نسبت به روز گذشته افت ۳۰ درصدی به همراه داشت.

امروز نگاه سهامداران تحت تاثیر روند بازارهای جهانی، حول محور گروه‌های فلزی-معدنی بود. بازارهای بین المللی در حالی آغاز به کار کردند، که فلزات مهم قیمت‌های جدیدی را تجربه کردند. این مهم باعث شد تا نگرانی‌ها برای رکود جهانی تا حدی کم رنگ شود. در بازار لندن، مس توانست از مرز ۲هزار و ۶۰۰ دلار فاصله بگیرد. فلز روی هم اکنون در سقف ۶ ماهه قرار گرفته است و به ازای هر تن ۲هزار و ۷۸۸ دلار معامله می شود. محصولات فولادی نیز که در هفته‌های اخیر همواره در رنج منفی معامله می شدند، امروز رشد ۵ درصدی به جای گذاشتند. خوشبینی به خاتمه جنگ تجاری میان آمریکا و چین و خوشبینی به ثبات اقتصاد جهانی باعث شد تا بازارها با رشد تقاضا فعالیت خود را آغاز کنند.

بورس تهران نیز امروز با اهرم «فملی» در مسیر رشد قرار گرفت. بعد از ملی مس ایران، «فولاد» و «بفجر» بیشترین تاثیر را بر مسیر صعودی بازار گذاشتند. در مقابل شرکت‌های داروسازی دکتر عبیدی، معدنی و صنعتی چادرملو مانع از رشد بیشتر شاخص کل شدند.

در روندی متفاوت بورس تهران امروز شاهد عرضه در نمادهای بانکی و خودرویی بود. این موضوع باعث شد تا فلزات اساسی برترین گروه بازار شناخته شوند و ارزش معاملات حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی را به ثبت برسانند. بانک‌ها در روز سه شنبه به رده دوم سقوط کردند، این گروه نیز امروز ارزش معاملات ۶۰ میلیارد تومانی به همراه داشت.

امروز تغییر مالکیت با چرخش به سوی حقیقی‌ها همراه شد. خالص تغییر مالکیت بورس تهران در رقم ۱۱میلیارد تومان قرارگرفت که حاصل دست به دست شدن سهام از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی بود. امروز بزرگان بازار حمابت خود از صنعت بانکی‌ها آغاز کردند و در ادامه بیشترین جمع‌آوری صفوف را از نمادهای صنعت محصولات شیمیایی داشتند. در میان نمادهای بورسی بیشترین حمایت از بانک تحارت صورت گرفت.

کوچکترهای بورسی نیز امروز به سراغ نمادهای بزرگ رفتند و در صنایع معدنی و فلزات اساسی بیشترین تقاضا را داشتند. حقیقی‌ها همچنین امروز در بیشترین صفوف تقاضا را در نمادهای «فملی» و «های وب» داشتند.

امروز در میان صنایع بورسی ذغال سنگی‌ها بیشترین رشد قیمتی را داشتند و شاخص این گروه رشد ۵ درصدی به جای گذاشت. بر همین اساس انتشار و چاپ و تامین آب، برق و گاز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

بیشترین تقاضا امروز برای نماد «های وب» و به حجم ۲۶ میلیون و ۵۴۰ میلیون سهم ثبت شد. در آن سمت بیشترین عرضه نیز در نماد «حفارس» به حجم ۲ میلیون و ۸۲۶ میلیون سهم ثبت شد. بیشترین رشد قیمتی نیز مربوط به نماد «خراسان» بود و بیشترین افت قیمتی به «چکارن» رسید.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر