بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

احتمال افت ۵۰ درصدی تقاضای خودرو در سال ۹۸

چشم انداز جریان های نقدی آتی این صنعت چندان مثبت نیست.
کد خبر : ۱۸۸۰۸۵
احتمال افت ۵۰ درصدی تقاضای خودرو در سال ۹۸
به گزارش بورس‌نیوز، اگر چه سهم گروه خودرو و قطعه سازی، آخرین روز هفته را با رنگ سبز به پایان رساند؛ ولی با وجود اخباری همچون افزایش قیمت خودرو و تزریق نقدینگی ۴ هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان دو شرکت بزرگ خودروسازی، رشد قیمت سهم ها در حد انتظارات سهامداران گروه خودرویی نبود.

فربد زاده کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: صنعت خودروسازی با چند چالش مواجه است. اول آنکه نقدینگی تزریق شده به صنعت، برای خودروسازان، در واقع جابجایی چند بدهی با یک بدهی جدید بوده و در نهایت، حجم بدهی شرکت های خودروساز را افزایش داده و اتفاق مثبتی برای این شرکت ها نیست.

وی افزود: موضوع افزایش قیمت خودرو هم هر چند رویداد مثبتی است؛ ولی با توجه به اینکه خودروسازان ناچار به ایفای تعهدات قبلی خود و تحویل حجم قابل توجهی از محصولات با قیمت قبلی هستند؛ بنابراین نه تنها از افزایش قیمت خودرو بهره چندانی نخواهند برد؛ بلکه حتی بابت ایفای تعهدات قبلی متحمل زیان هم خواهند شد. با این شرایط به نظر می رسد خودروسازان در سال ۹۸ نیز سودآوری نخواهند داشت.

زاوه ضمن تاکید بر آثار منفی تحریم ها بر صنایع تولیدی اظهار داشت: تحریم ها به خودی خود محدود کننده هستند؛ اما آنچه بیش از تحریم ها صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده و روند تولید را کندتر کرده؛ سیاست های داخلی است. طولانی شدن روند ثبت سفارش و واردات و تامین قطعات، روند تولید را دچار وقفه کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو، چهارمین چالش پیش روی صنعت خودروسازی را رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم معرفی کرد و گفت: با توجه به تورم فزاینده کالاها و خدمات مختلف در کشور، قدرت خرید مردم افت شدیدی داشته و به نظر می رسد روند افت قدرت خرید تداوم خواهد داشت. بدون شک تامین خوراک و پوشاک و مسکن برای مردم به خودرو اولویت دارد. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به نظر می رسد تقاضای خودرو در سال ۹۸ به نصف تقاضای سال ۹۶ برسد. چرا که در سال ۹۶ حدود ۶۵۰ هزار خودروی کمتر از ۴۰ میلیون تومانی در بازار عرضه شده و با افزایش قیمت خودروها، احتمالا این تقاضا از بین خواهد رفت.  البته تاثیر رکود فقط بر تقاضای خودرو نبوده و حتی تقاضای تعمیرات خودرو هم کاهش خواهد یافت.

وی افزود: با این وضعیت، عدم رشد قیمت سهم خودروسازان توجیه پذیر است؛ زیرا چشم انداز جریان های نقدی آتی این صنعت چندان مثبت نیست. 

زاوه تصریح کرد: البته در کنار مشکلات، باید به نقاط قوت هم توجه کرد. انرژی ارزان قیمت، نیروی کار ارزان و فراوان و دسترسی به منابع غنی مواد اولیه، فرصتی پیش روی صنایع تولیدی است. در صورت مدیریت صحیح دولت هر تهدیدی، می تواند به فرصت بدل شود و پرهیز از تکرار تصمیمات اشتباه، می تواند شرایط را تغییر دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

مقایسه خودروهای تولیدی داخل با همتایان خارجی

آخرین آمار وزارت صنعت بررسی کرد؛

آخرین جزییات از تغییرات قیمت کالاهای اساسی

ارسال نظر