بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که یکی از اتفاق های مثبت اقتصادی پس از انقلاب اسلامی، عزم ملی برای راه اندازی بازاری متشکل به نام بورس کالای ایران بود؛ چراکه سازوکار این بورس باعث واقعی شدن قیمت کالاها، تزریق سود به تولید و شفافیت اقتصادی شد و در پی این اقدام، توسعه صنعت فولاد و پتروشیمی پس از انقلاب اسلامی سرعت گرفت.
کد خبر : ۱۸۸۱۰۲
به گزارش بورس نیوز، غلامرضا مصباحی مقدم گفت: اقتصاد بدون شفافیت و رقابت نمی تواند در مسیر درست خودش قرار گیرد به طوریکه در اقتصاد دولتی ما یکی از تصمیم های اساسی و اثربخش، راه اندازی بورس کالا و ورود کالاهای اساسی و مواد اولیه به این بورس بوده است.

رئیس کمیته فقهی بازار سرمایه افزود: بورس کالا با وجود فراز و نشیب های اقتصاد کشور طی سال های اخیر، بستری شفاف و رقابتی را برای حضور تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فراهم کرده و در واقع به واسطه این بستر معاملاتی شاهد کشف واقعی قیمت ها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا هستیم.

به گفته مصباحی مقدم، هر چه حضور شرکت ها و تولیداتشان در بورس کالا بیشتر باشد، روند کشف قیمت بهینه تر رقم می خورد و نوسان‌های شدید و غیرعادی قیمت‌ها در اقتصاد ما نیز به حداقل می رسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بورس کالا در این سال ها بر رشد کیفیت محصولات نیز اثر مثبتی داشته است، گفت: تنهای کالاهای باکیفیت و دارای استاندارد لازم می توانند در بورس کالا عرضه شوند از این رو حضور شرکت ها در این بورس به نوعی یک اعتبار کیفی محسوب می شود که این رویکرد باید با حمایت مسوولان در خصوص جایگاه بورس کالا در اقتصاد نیز باید تقویت شود.

 وی در تشریح مزیت‌های بورس کالا در صنعت فولاد و پتروشیمی گفت: قبل از ورود محصولات فولادی و پتروشیمی به بورس کالا، قیمت ها به شیوه دستوری تعیین می شود و مصرف کنندگان نیز به دلیل وجود واسطه های پرشمار، با نوسان های شدید قیمتی روبه رو می شدند. حتی با وجود دریافت خوراک ارزان قیمت از سوی تولیدکنندگان، محصول نهایی بانرخ های بالا از سوی واسطه ها به مصرف کنندگان به فروش می رسید که این روند با راه اندازی بورس کالا و واقعی شدن قیمت ها تغییر کرد.

مصباحی مقدم عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی به بورس کالا را باعث نظام‌مند شدن معاملات این کالاها دانست و افزود: با خریدوفروش این محصولات در بستر بورس کالا، منفذهای دست‌کاری در بازار و نوسان بی‌دلیل قیمت‌ها از بین رفت و شاهد توسعه صنایع و کارخانه های تولیدی در بخش های مختلف بوده ایم.

رئیس کمیته فقهی بازار سرمایه در پایان با تأکید بر اینکه تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی از بستر بورس کالا باعث حفظ منافع آن‌ها می‌شود، اظهار داشت: معتقدم وجود قانونی همچون ماده ۳۷قانون رفع موانع تولید که عنوان می کند، تولیدات داخل پس از عرضه در بورس کالا و تامین نیاز داخل می توانند مجوز صادرات بگیرند، می تواند راهگشا باشد و در راستای تولید داخل و صادرات عمل کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
طی روز سه‌شنبه رقم خورد؛

بورس کالا میزبان انواع مواد پلیمری

نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد؛

بورس کالای ایران، در مسیر رشد

ارسال نظر