بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

توسعه صنایع پایین دستی، راهکار عبور فولادی ها از بحران / جهش ۲۷۰ درصدی صادرات در نیمه اول امسال

با حمایت از صنایع پایین دستی و کاهش قیمت منطقی مواد اولیه، هم از خام فروشی جلوگیری شده و محصولات با ارزش افزوده بالاتر جایگزین محصولات فولادی در بازارهای هدف خواهند شد
کد خبر : ۱۸۸۱۹۱
به گزارش بورس نیوز، با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم ها، صادرات محصولات فولادی با دشواری هایی مواجه است. از سوی دیگر رکود داخلی سبب شده نگرانی هایی بابت کاهش تقاضای داخلی فولاد توسط صنایع پایین دستی ایجاد شود.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: نکته حائز اهمیت، توجه به ظرفیت سازی در صنایع متناسب با تقاضا است. دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد در سال که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده، توجیه نداشته و در نهایت منجر به بروز اتفاقی مشابه آنچه در صنعت سیمان و کاشی و سرامیک و... رخ داده، خواهد شد.

وی افزود: قبل از افزایش ظرفیت صنایع مادر، باید اقداماتی جهت تحریک و افزایش تقاضای محصولات و توسعه صنایع پایین دستی انجام داد. در حال حاضر ظرفیت تولید برخی انواع محصولات فولادی (به استثنای ورق فولاد) بیش از نیاز بازار داخل است و صادرات مازاد محصول، در واقع صادرات انرژی و خام فروشی است.

کاوه با اشاره به مشکلات صنایع پایین دستی فولاد، گفت: به نظر می رسد قبل از انجام طرح های افزایش ظرفیت باید هم تقاضای صنایع پایین دست بررسی شده و بر اساس تقاضای بازار، ظرفیت سازی صورت گیرد و هم توسعه صنایع پایین دستی مورد توجه قرار گیرد. صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر به جای فولاد خام علاوه بر آنکه درآمد ارزی بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت؛ کمتر در معرض محدودیت های تحریم است. در زمینه ورق های فولادی با مازاد تقاضا مواجه هستیم و صنایع پایین دستی به ورق فولاد به میزان کافی دسترسی ندارند. صنعت لوله و پروفیل در صورت در اختیار داشتن مواد اولیه کافی، توان افزایش حجم تولید و صادرات را خواهد داشت. چالش دیگری که بر سر راه توسعه صنایع پایین دستی فولاد هست، تعیین قیمت محصولات فولادی بر مبنای قیمت های جهانی است. مشکل، باور نادرستی است که تولیدکنندگان باید از محل افزایش قیمت محصولات، کسب سود کنند؛ حال آنکه رونق حجم فروش با قیمت کمتر، می تواند هم منافع صنایع مادر و هم منافع صنایع پایین دستی را تضمین کند.

وی تصریح کرد: در صورت کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار داخل، صنایع پایین دستی به سبب بهای تمام شده کمتر، انگیزه بیشتری برای صادرات خواهند داشت. کما اینکه در نیمه نخست امسال که قیمت محصولات فولادی در بورس کالا قیمت مناسب تری بود، شاهد رشد ۲۷۰ درصدی حجم صادرات صنعت لوله و پروفیل بودیم.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل در خاتمه اظهار داشت: سود پایدار صنعت فولاد در گرو فروش محصول با نرخی است که حاشیه سود منطقی صنایع پایین دستی نیز لحاظ شود. در غیر این صورت رکود بازار داخل صنایع پایین دستی، فولادسازان را ناچار به صادرات مازاد تولید با قیمتی کمتر از قیمت داخلی خواهد کرد(مانند صادرات شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۴ با حاشیه سود صفر) و قطعا این وضعیت، نه برای شرکت های فولادی و نه صنایع پایین دستی و نه اقتصاد کشور، منفعتی نخواهد داشت. ولی با حمایت از صنایع پایین دستی و کاهش قیمت منطقی مواد اولیه، هم از خام فروشی جلوگیری شده و محصولات با ارزش افزوده بالاتر جایگزین محصولات فولادی در بازارهای هدف خواهند شد و هم به ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی کمک خواهد شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مبنای کشف قیمت محصولات فولادی تغییر نکرده است؛

اظهارنظر مدیرعامل بورس کالا درباره بخشنامه جدید قیمت فولاد

در روز جاری رقم می‌خورد:

بورس کالا میزبان انواع فلز سرخ

ارسال نظر