بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
فعالیت بانک‎ها در عرصه لیزینگ مسکن محدود شده و شرکت‎های انبوه ساز نیز وارد گود نمی‎شوند؛ چرا که اغلب انبوه سازان به دنبال این هستند که نقدینگی و سرمایه را به آسانی به دست آورند و به سرعت ساخت و ساز انجام شده را به وجه نقد تبدیل کنند.
کد خبر : ۱۸۸۲۲۰

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، صنعت لیزینگ سرمایه لازم را برای انجام سرمایه گذاری فراهم میکند و با تأمین منابع مالی و پولی، به فعالیت بنگاههای کوچک و بزرگ اقتصادی شتاب میبخشد. در واقع، مشکل اصلی فرایند تولید که سرمایه است را تا حدودی برطرف میسازد و زمینه رشد اقتصادی کشورها را مهیا میسازد.

لیزینگی‎ها در انتظار انبوه‎سازان / خاطره خودرو در مسکن تکرار می‎شود

رشد فعالیت شرکتهای لیزینگ در عرصه جهانی با وجو بحرانهای مالی، نشانه جایگاه برتر این صنعت دارد. در سال 2016 حجم عملکرد 50 کشور برتر لیزینگ بیش از 9 درصد رشد کرد و به رقم 1099 میلیارد دلار رسید. آمریکای شمالی با سهم حدود 38 درصدی، به عنوان بزرگترین بازار لیزینگ جهان شناخته میشود و اروپا با سهم 32 درصدی به دنبال آن است. کشور چین نیز خود را به عنوان دومین بازار بزرگ لیزینگ در جهان معرفی کرده است.

همانطور که در تصاویر ذیل مشخص است، هر چند که خودرو سواری بیشترین حجم معاملات لیزینگ در اروپا را به خود اختصاص داده، اما سایر بخشها همچون تجهیزات سهم قابل توجهی دارند.

لیزینگی‎ها در انتظار انبوه‎سازان / خاطره خودرو در مسکن تکرار می‎شود

اما در ایران، بازار اصلی لیزینگ از آن خودرو است و در موارد بسیار نادری، در سایر زمینهها لیزینگ انجام میگیرد. خودرو سواری و خودروکار به ترتیب سهم 63 و 17 درصدی دارند و سایر بخشها در مجموع 20 درصد از حجم لیزینگ داخلی را تشکیل داده‎اند.

لیزینگی‎ها در انتظار انبوه‎سازان / خاطره خودرو در مسکن تکرار می‎شود

در حالی که املاک و مستغلات 5 درصد از حجم لیزینگ در اروپا را شامل میشود، این بخش در ایران تقریبا هیچ سهمیندارد. علاوه بر سخت و گران بودن تامین مالی از طریق لیزینگ مسکن، یکی دیگر از دلایل آن، بانک محور بودن صنعت لیزینگ در کشور است. در حال حاضر بالغ بر 46 درصد از فعالیت صنعت لیزنیگ در اختیار لیزینگهای بانکی و 41 درصد متعلق به نهادهای دولتی و خودروسازان است و لیزینگهای مستقل تنها 13 درصد سهم دارند.

در اروپا لیزینگ ساختمانهای صنعتی بسیار پررونق است و به نوعی، یکی از بخشهای هزینه بر صنعت، از درگاه لیزینگ تامین مالی میشود؛ ولی این مورد در ایران جایگاهی ندارد.

لیزینگی‎ها در انتظار انبوه‎سازان / خاطره خودرو در مسکن تکرار می‎شود

فعالیت بانکها در عرصه لیزینگ مسکن محدود شده و شرکتهای انبوه ساز نیز وارد گود نمیشوند؛ چرا که اغلب انبوه سازان به دنبال این هستند که نقدینگی و سرمایه را به آسانی به دست آورند و به سرعت ساخت و ساز انجام شده را به وجه نقد تبدیل کنند.

بنابراین، میتوان چنین نتیجه گرفت در صورتی که لیزینگ وارد عرصههای گوناگون صنعت شود، علاوه بر کاهش هزینهها، منجر به رونق اقتصاد خواهد شد؛ اتفاقی که با راه اندازی لیزینگ خودرو رخ داد و انتظار میرود این رخداد در صنایع دیگر همچون مسکن نیز تکرار شود و این صنعت اندکی از رکود حاکم بر آن رها شود؛ اما به شرطها و شروطها...

اشتراک گذاری :
ارسال نظر