بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
دبیر کل جامعه صنعت کفش ایران مطرح کرد؛

بورس کالا درصدد پوشش ریسک‌های تجاری صنایع کوچک

علی لشکری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و دبیر کل جامعه صنعت کفش ایران عنوان کرد: نگاه بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای مبادله کالاها، توسعه گرایانه است به این معنا که این بورس درصدد بوده تا با تنوع بخشی به ابزارهای مالی نوین، حتی صنایع کوچک نیز بتوانند ریسک های تجاری خود ناشی از نوسانات قیمت و کمبود مواد در آینده را پوشش دهند.
کد خبر : ۱۸۸۳۴۹
به گزارش بورس نیوز، لشکری در پاسخ به این پرسش که بورس کالا برای حمایت از صنایع پایین دستی چه نقشی می تواند داشته باشد؟ گفت: با اصلاح و ترویج ابزارهای بورس کالا، ابزارهای مالی بازار سرمایه مانند آتی، فوروارد و امثال این ها، بورس کالا می تواند ریسک تجاری را مدیریت کند تا جایی که با استقبال صنایع، بورس کالا به سمت معاملات کاغذی و تامین مالی صنایع از طریق ابزارهای مالی نوین حرکت کند.

دبیر کل جامعه صنعت کفش ایران اظهار داشت: همچنین بورس کالا، بستری مناسب برای رقابتی شدن بازار داخلی مواد اولیه و محصولات صنایع مکمل است. بر همین اساس با توجه به نظام مند و قانون مند بودن این بازار، باید همه دخالت های دستوری در روند کشف قیمت و مکانیسم عرضه و تقاضای تولیدات صنایع متوقف شود تا تنظیم بازار به بهترین شکل ر قم بخورد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: بورس کالا در بحث شفافیت اطلاعات نیز کمک موثری برای صنایع پایین دستی است. امروز اگر صنایع پایین دستی قادر هستند میزان عرضه، تقاضا، قیمت، نوسان عرضه، عرضه های قطره چکانی و امثال این رفتارها را تحلیل کنند و حتی برای اعلام کاستی های بازار و بهبود اوضاع به مسوولان گزارش مستند ارائه دهند، از شفافیت آماری بورس کالا نشات می گیرد.

لشکر گفت: نکته دیگر اینکه  نگاه بورس کالا نیز توسعه گرایانه بوده به طوریکه این بورس درصدد است تا با تنوع بخشی به ابزارهای مالی نوین، صنایع کوچک بتوانند ریسک های تجاری خود ناشی از نوسانات قیمت و کمبود مواد در آینده را پوشش دهند.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در خصوص مشکلات صنایع پایین دستی نیز عنوان کرد: نبود ثبات قیمتی برای صنایع پایین دستی موضوع مهمی است که در ماه های گذشته رقم خورد و باعث عدم امکان برنامه ریزی برای تولید آتی، صرف نظر کردن از بازارهای قراردادی و بلند مدت، کاهش ظرفیت تولید، افزایش قیمت تمام شده و از دست دادن نسبی بازارهای داخلی و خارجی شد.

لشکری افزود: در واقع رنجی که بر صنایع پایین دستی تحمیل می شود در اثر سیاست هایی است که تفکر حاکم بر صنایع بالادستی در سال های گذشته وجود داشته است. این تفکر صنایع کوچک را به نقطه امروز رسانده و روز به روز شرایط آنها را سخت تر می کند که رفع مشکلات و بحران های صنایع پایین دستی عزمی جزم و همتی همگانی می خواهد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

توسعه بورس کالا در گرو ورود عرضه کنندگان بین المللی به بازار

در میزگرد بورس نیوز بررسی شد:

ضرورت بازنگری سهمیه ها در بهین یاب

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

توسعه صنایع پایین دستی، راهکار عبور فولادی ها از بحران / جهش ۲۷۰ درصدی صادرات در نیمه اول امسال

ارسال نظر