بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
آزادسازی صادرات شیر خشک می تواند سبب فشار تقاضای شیر خام توسط واحدهای تولیدکننده شیر خشک شده و موجب افزایش قیمت شیر خام خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۸۳۸۱
به گزارش بورس نیوز، این روزها دامداران بابت افزایش بهای تمام شده تولید شیر خام گلایه دارند و به گفته رییس انجمن گاوداران، بهای تمام شده هر کیلوگرم شیرخام به ۲۳۶۰ تومان رسیده است. همچنین گفته شده ۱۰ هزار تن شیرخشک در کارخانه‌ها دپو شده که ممنوعیت صادرات، عامل اصلی دپو شدن شیرخشک در کارخانجات لبنی است.  قیمت شیرخشک از کیلویی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۶ هزار تومان تقلیل یافته است. 
این در حالی است که با وجود افزایش قیمت شیرخام در کشور و حرف و حدیث ها در مورد کاهش سرانه مصرف لبنیات، برخی شرکت های لبنی در سال جاری سود مناسبی محقق کرده اند. «غشصفا» در ۹ ماهه امسال با تحقق سود خالص بیش از ۱۹ میلیارد تومانی، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۷۶ درصدی در سود نشان می دهد. «غپاذر» با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۶ میلیارد تومان سود محقق کرده است.

زهرا اخوان نسب عضو اتاق بازرگانی استان اصفهان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قیمت شیر خشک اخیرا کاهش داشته و پیشنهاد آزادسازی صادرات شیرخشک، پیشنهاد مناسبی است؛ اما نکته اینجا است که اگر صادرات شیر خشک کنترل شده نباشد، مشکلاتی که در ابتدای سال جاری در بازار شیر ایجاد شد، تکرار می گردد.

وی افزود: با توجه به نرخ ارز و سود صادرات شیر خشک، آزادسازی صادرات شیر خشک می تواند سبب فشار تقاضای شیر خام توسط واحدهای تولیدکننده شیر خشک شده و موجب افزایش قیمت شیر خام خواهد شد. این اتفاق در نهایت منجر به افزایش قیمت لبنیات شده و مشکلات را تشدید خواهد کرد. بنابراین آزادسازی صادرات شیر خشک باید کنترل شده باشد. 

این فعال صنعت لبنی در رابطه با گلایه های دامداران بابت افزایش بهای تمام شده شیر خام اظهار داشت: هر گونه افزایش نرخ شیر خام، قیمت لبنیات را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد و نتیجه افزایش قیمت، چیزی جز کاهش سرانه مصرف لبنیات نخواهد بود. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، نگران حذف شدن لبنیات از سفره خانوارها هستیم.

اخوان نسب در پیش بینی وضعیت صنعت لبنی و روند سودآوری شرکت ها گفت: روند سودآوری شرکت های لبنی در سال جاری، بهتر از سال قبل بوده و این وضعیت می تواند در سال آینده تداوم داشته باشد. افت و خیز بازار محصولات لبنی موجب حذف برخی واحدهای لبنی کوچکتر از بازار شد و شرایط رقابت برای شرکت های بزرگ لبنی بهبود یافت. حفظ این بازار، اتفاق مثبتی برای شرکت های لبنی خواهد بود. ضمن اینکه در صورتی که شرط تعهد ارزی برای صادرات به کشورهای عراق و افغانستان برداشته شود، صادرات محصولات لبنی که در حال حاضر در حجم نسبتا پایین و عمدتا به شکل ریالی انجام می شود، رونق خواهد یافت و شرکت ها از این قضیه منتفع خواهند شد. همچنین فراهم شدن امکان صادرات محصولات لبنی به سوریه، خبر خوشی برای صنعت لبنی خواهد بود. فعلا صادرات لبنیات به کشور سوریه انجام نمی شود.

کارشناس صنعت لبنی در خاتمه تصریح کرد: هر چند اوضاع اقتصادی، لبنیات را در سفره خانوارها کم رنگ کرده؛ ولی به دلیل اهمیت مصرف لبنیات در سلامت مردم امیدوارم به مصرف لبنیات توجه بیشتری شود. چرا که هر آنچه امروز از محل کاهش مصرف لبنیات، صرفه جویی شود؛ در سال های آینده هزینه درمان خواهد شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
قابل توجه سهامداران لبنی؛

صادرات شیرخشک آزاد شد

در مجمع عمومی به تصویب رسید؛

سود 950 ریالی برای هر سهم «غشصفا»

ارسال نظر