بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
نکته قابل توجه این است که 260698 میلیارد ريال سپرده سرمایه‎گذاری مدت‎دار وجود دارد که به تنهایی 92 درصد حجم بدهی‎ها را تشکیل می‎دهد. این موضوع به عنوان یک ریسک جدی برای بانک «گردشگری» محسوب می‎شود؛ چرا که با خروج بخشی از سپرده‎ها، بانک با بحران نقدینگی مواجه می‎شود.
کد خبر : ۱۸۸۴۳۱

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، عملکرد بانک «گردشگری» تا پایان سال 96 منجر به انباشته شدن 2723 میلیارد ريال زیان گردید؛ ولی در پایان فصل اول سال 97 این مبلغ از رقم 6444 میلیارد ريال فراتر رفت. با توجه به سرمایه 6000 میلیارد ريالی، در صورتی که این بانک نتواند تا پایان سال جاری از زیان خود بکاهد، مشمول ماده 141 قانون تجارت خواهد شد.

فروش املاک چشم امید این بانک / «وگردش» در ناحیه پرخطر

هر چند که از همین الان دست به کار شده و برنامه افزایش سرمایه تا مبلغ 36000 میلیارد ريال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مازاد تجدید ارزیابی داراییها را به جریان انداخته است.

فروش املاک چشم امید این بانک / «وگردش» در ناحیه پرخطر

در سالهای 92 تا 95 سود حاصل از فروش وثایق تملیکی به کمک این بانک آمد و در نهایت، رنگ سبز سود بر چهره صورتهای مالی نشست. اما این مورد در دورههای پس از آن چندان کارساز نشد و ضمن منفی شدن درآمدهای مشاع، مبلغ هزینه مطالبات مشکوک الوصول نیز افزایش یافت و مجال سودآوری اندک را نیز سلب کرد.

ساختار ترازنامه «وگردش» نشان میدهد که از دولت و دولتیها هیچ گونه مطالباتی ندارد؛ اما از سوی دیگر، تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی، روند صعودی به خود گرفته و 46 درصد از کل داراییها را در شامل میشود. همین موضوع نیز به نوعی سبب افزایش هزینه مطالبات مشکوک الوصول گردیده است.

بر اساس آخرین صورت مالی منتشر شده، میزان بدهی و داراییهای این بانک تقریبا در یک سطح قرار گرفته است. در برابر 283579 میلیارد ريال بدهی، 283420 میلیارد ريال دارایی وجود دارد. بنابراین، ریسک عدم ایفای تعهدات بسیار بالا است. نکته قابل توجه این است که 260698 میلیارد ريال سپرده سرمایهگذاری مدت‎دار وجود دارد که به تنهایی 92 درصد حجم بدهیها را تشکیل میدهد. این موضوع به عنوان یک ریسک جدی برای بانک «گردشگری» محسوب میشود؛ چرا که با خروج بخشی از سپردهها، بانک با بحران نقدینگی مواجه میشود.

اما اوضاع نامساعد این بانک به همینجا ختم نمیشود.

تراز درآمدی «وگردش» طبق آخرین گزارش ارئه شده، منفی است. 15424 میلیارد ريال سود تسهیلات اعطایی دریافت کرده و در طرف دیگر، 22163 میلیارد ريال سود سپرده پرداخت کرده است.

از سال 93 سود سپردهها پا را فراتر از سود تسهیلات گذاشت و به مرور زمان فاصله این دو بیشتر و بیشتر شد.

فروش املاک چشم امید این بانک / «وگردش» در ناحیه پرخطر

نکته عجیب در خصوص «وگردش»، شرایط هیات مدیره این بانک است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، به جز مدیرعامل، از 4 عضور دیگر هیات مدیره، تنها یک عضو موظف دارد و دیگر اعضای هیات مدیره، غیرموظف هستند. به عبارت بهتر، تنها یک نفر در این بانک موظف به حضور فعال و همیشگی است و دیگر اعضا، در بانک حضور فیزیکی و مسئولیت اجرایی ندارند.

فروش املاک چشم امید این بانک / «وگردش» در ناحیه پرخطر

نوع عملکرد «وگردش» در بازار سرمایه و عدم رعایت الزامات قانونی منجر شد تا نماد این شرکت از بازار دوم فرابورس به بازار پایه منتقل گردد.

در مجموع، اوضاع بانک «گردشگری» مساعد ارزیابی نمیشود؛ البته امید میرود در سال جاری نیز همانند گذشته با فروش وثایق تملیکی و املاک مازاد خود، بتواند درآمد قابل توجهی نصیب خود کند و از شدت زیان بکاهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر