بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس:

آمریکا با دلار ما کاری ندارد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: عامل افزایش نرخ دلار در واقع به دلیل صدور بخشنامه‌های دولتی است آمریکا با دلار ما کاری ندارند، عدم ثبات سیاست‌های ما تاثیر مستقیم بر نوسانات دارد.
کد خبر : ۱۸۸۸۲۹

آمریکا با دلار ما کاری ندارد

به گزارش بورس نیوز، محمد حسینی با اشاره به اینکه گفته می‌شود سیاست تثبیت نرخ ارز عامل افزایش قیمت‌ها است، گفت: در حال حاضر تثبیت نرخ ارز نداریم، در بازه کوتاهی ارز 4 هزار و 200 تومانی بود و به سرعت این سیاست تغییر کرد، سیاست تثبیت یا تک نرخی کردن ارز نشان داده است که این سیاست در کشور ما نمی‌تواند به عنوان یک سیاست جامع، کامل و پایداری اجرا شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه از ابتدا باید به سمت بازار متشکله ارزی حرکت می‌کردیم، توضیح داد: با توجه به تراز ارزی و محدودیت‌هایی که در شرایط تحریمی ایجاد شده است از ابتدا باید به سمت بازار متشکله ارز می‌رفتیم و از سیستم‌های بازار باز استفاده می‌کردیم.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در خانه ملت در دفاع از بازار متشکله ارزی، بیان کرد: در این بازار این امکان فراهم می‌شود تا نرخ ارز را با توجه به میزان قدرت خرید مردم مدیریت کرد، البته در نیمه دوم سال 97 این شرایط تا اندازه‌ای فراهم شد، در سیاستگذاری بانک مرکزی و دستگاه‌های تابع حوزه اقتصاد، با ایجاد سامانه‌های مختلف برای اینکه بتواند مدیریت انجام دهند اقداماتی صورت گرفت که شاید به دلیل عدم تجمیع بانک‌های اطلاعاتی و کارآمدی تمامی این سامانه‌ها، تا کنون نتوانسته تاثیرگذاری لازم را در مدیریت کلان ارزی کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه عوامل دیگری در افزایش قیمت‌های اخیر بازار ارز اثرگذار بوده است، ادامه داد: علت افزایش 2 هزار تومانی نرخ ارز به علت بخشنامه دولتی برای آزاد کردن ارز همراه مسافر و ایجاد شرایطی برای تبدال ارز برای مرزنشین‌ها است، با این حال بانک مرکزی به دنبال آن است هر چه سریعتر بازار را مدیریت کند.

حسینی در این باره که آیا درست است در طول سفر رئیس بانک مرکزی به چین دولت بخشنامه ای خلاف سیاست‌های بانک مرکزی صادر کند، گفت: چنین ناهماهنگی وجود دارد، البته فشاری از سوی مرز نشین‌ها برای ورود آزاد دلار بود اما در نهایت مصوبه اخیر دولت باعث ایجاد اغتشاش در بازار ارز شد.

نماینده مردم تفرش،آشتیان و فراهان در مجلس دهم ادامه داد: عامل افزایش نرخ دلار در واقع به دلیل صدور بخشنامه‌های دولتی است آمریکا با دلار ما کاری ندارند، عدم ثبات سیاست‌های ما تاثیر مستقیم بر نوسانات دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس در پایان به دفاع از سیاست بازار متشکله ارزی پرداخت و گفت: در حال حاضر سه بازار ارزی داریم، یک بازار برای مباحث کالاهای اساسی و یارانه 4 هزار و 200 تومانی است، برای کالاهای غیر اساسی در قالب سامانه نیما تعیین نرخ شده است که توان رقابت و تولید داخلی فراهم شود، از سوی دیگر از طریق صرافی‌ها و سامانه سنا ارز سوم با نرخ بازار طراحی شده که تبادل در آن بسیار کم است.



اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90مجلس:

دولت به سهم خود بازار ارز را به خوبی مدیریت کرده است

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطرح کرد:

پیشرفت 85 درصدی سامانه جامع ارزی

رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد:

تامین مایحتاج مردم با ارز 4200تومانی

ارسال نظر