بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
نماینده شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

عرضه طلای سیاه غیرواقعی نیست/ استقبال خریداران در گرو تسهیل شرایط پولی و عملیاتی

نماینده شرکت ملی نفت گفت: باید شرایط پولی و عملیاتی برای خرید نفت خام در بورس انرژی تسهیل یابد که در عرضه‌های اسفندماه نیز برخی مشکلات مربوط به عملیات برطرف شده و در اطلاعیه عرضه نیز اعمال می‌شود.
کد خبر : ۱۸۹۱۶۹

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته بازهم یک میلیون بشکه نفت خام این بار با قیمت 59.63 دلار در بورس انرژی عرضه و برای سومین بار با بی اعتنایی سهامداران مواجه شد.

در این خصوص امیرحسین تبیانینان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی به خبرنگار بورس نیوز گفت: براساس قیمت‌ها و شرایط موجود در بازار احتمال شکست هر معامله‌ای در بازار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عرضه این معاملات فیزیکی بوده و برای خریدار تعهداتی را ایجاد می‌کند، افزود: متقاضیانی که بتوانند نسبت به پرداخت پیش پرداخت، تامین کشتی یا بازاریابی محموله خریداراری شده اقدام کنند سفارش خودرا ثبت می‌کنند و در غیر‌اینصورت سفارشی انجام نمی‌شود بنابراین در بازار فیزیکی این امر طبیعی به نظر می رسد.

تبیانیان در خصوص قیمت عرضه این محصول در بورس‌انرژی نیز گفت: براساس فرمول‌های تعیین شده قیمت پایه‌ای برای عرضه نفت در بورس انرژی در نظر گرفته می‌شود اما پس از در خواست‌های خریداران رقابت ایجاد و قیمت جدیدی نیز کشف می‌شود بنابراین به دلیل عدم ثبت درخواست توسط خریداران قیمتی نیز در نظر گرفته نشد.

وی با بیان اینکه عرضه این محصول در بورس‌انرژی باید به طور منظم انجام شود، گفت: باید شرایط برای خریداران در زمینه پولی و عملیاتی تسهیل شود که در عرضه‌های اسفندماه نیز برخی مشکلات مربوط به عملیات برطرف شده که در اطلاعیه عرضه نیز اعمال می‌شود.

تبیانیان در خصوص شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر غیر واقعی بودن عرضه طلای سیاه در بورس انرژی نیز گفت: این شایعات بی‌پایه و اساس بوده و افرادی که آن را منتشر می‌کنند، آشنایی با بازار سرمایه ندارند.

وی با بیان اینکه سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ناظر بر فرآیند معاملات هستند، افزود: بازیگران فعال در بورس به دنبال حجم محموله‌های کم هستند بنابراین معاملات انجام شده در خارج از بازار شباهتی به مبادله این محصول در بورس ندارند.

تبیانیان در خصوص ابزارهای مربوط به عرضه محصولات در بورس انرژی نیز تصریح کرد: عرضه نفت خام و میعانات گازی به‌عنوان کالایی استراتژیک در بورس به لحاظ فنی و مالی نیاز به انعطاف بیشتری از سمت عرضه کننده، سازمان بورس و بورس انرژی دارد.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی تصریح کرد: در راستای افزایش حجم مبادلات این محصولات در بورس، باید متناسب با شرایط این کالاها از جنبه خریداران، نقل و انتقالات پول، عملیات و بازاریابی شرایطی برای عرضه آن ها در بورس در نظر گرفته شود که خریداران نیز رغبت بیشتری برای خرید نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شرایط و ابزارهای موجود در بورس باید متناسب با این محصول و باهمکاری سازمان بورس ایجاد شود، گفت: در راستای افزایش اطمینان خاطر خریداران برای خرید این محصول در بورس انرژی کدهایی مشخصی برای آن ها در نظر گرفته شده که از این طریق از افشای اطلاعات مصون خواهند ماند اما در خصوص میعانات گازی این شرایط در نظر گرفته نشده و باتوجه به تحریمی بودن این محصولات خریداران نیز در زمینه عدم افشای اطلاعات انتظارات بیشتری دارند.

تبیانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت سپرده گذاری مرکزی و اوراق بهادار و تسویه وجوه امکان تسویه ارزی ندارد، گفت: در شرایط فعلی اگر خریداری پیش پرداخت خود را به صورت ارزی پرداخت کند این شرکت حساب و زیرساخت ارزی ندارد بنابراین برای تسویه حساب ارزی باید شرکت ملی نفت به طور مستقیم با مشتری در ارتباط قرار گیرد .

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی ادامه داد: به تبع رفع مشکلات موجود در رینگ صادراتی و بین الملل بورس انرژی حجم معاملات نیز روند صعودی پیش خواهد گرفت و خریداران نیز رغبت بیشتری برای خرید محصولات در این بازار پیدا می کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

فعال شدن بخش خصوصی با عرضه نفت در بورس

ارسال نظر