بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
این فعال صنعت خودرویی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهارکرد:

رانتی که باید از کف سفته‌بازان خودرویی برود/ قیمت دستوری خودرو را به حاشیه برد

سفته‌بازی و ایجاد بازار آزادی که کاملا به ضرر خودروسازان تمام شده باعث آن بوده که دلالی جای حمایت از تولید را بگیرد و عملا تمام چرخه خودرو از تولید تا مصرف را با مشکل مواجه کند.
کد خبر : ۱۸۹۲۲۵
محمدرضا نجفی‌منش رییس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص وضعیت قطعه‌سازان خودرویی و ورود نقدینگی به این صنعت اظهارکرد: با ورود نقدینگی 4 هزار میلیاردی به این صنعت، بسیاری از فعالان اقتصادی می‌توانند باردیگر در این فضای کسب‌وکار نفس بکشند زیرا حجم مطالبات به حدی افزایش یافته بود که عملا فعالیت‌های تولیدی غیرممکن شده بود.

وی ادامه داد: قطعه‌سازان مواد اولیه و مورد نیاز خود را در این شرایط اقتصادی به صوررت نقد تهیه می‌کردند و عدم واریزی از سوی خودروسازان به معظلات این صنعت افزوده که با ورود نقدینگی جدید و البته مستقیم به این بنگاه‌ها، می‌توان بدهکاری به تامین کنندگان مواد اولیه را تسویه کرد و مجددا از صفر، تولید را آغاز کرد.

این فعال اقتصادی افزود: از سوی دیگر انتقاداتی به دولت مطرح بوده زیرا عدم اجازه به آزادشدن قیمت‌ها امکان رانت و سفته‌بازی در بازار آزاد را ایجاد کرده و دود آن به چشم خودروسازان رفته است؛ باید دقت داشت که وجود بازار آزادی که قیمت‌های آن به صورت سرسام‌آوری با قیمت کارخانه متفاوت بوده، بازار را با تلاطم مواجه کرده و تمام مشکلات را به گردن خودروسازان می‌اندازد.

وی رییس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق تهران اضافه کرد: سفته‌بازانی که در بازار حیات وجود دارند تنها از قیمت پراید 20 میلیون تومان درآمد داشتند و در خودرو 2008، خودروی 108 میلیونی را 277 میلیون تومان به فروش می‌رسانند بنابراین وجود بازار آزادی که بر اساس یک شرایط رقابتی نیست کاملا به ضرر خودروسازان تمام  می‌شود زیرا دولت این گروه‌ها را مجبور به رعایت قیمت دستوری کرده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر