بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
در شرایطی که از سرخی صورت حقوق صاحبان سهام «تکمبا» کاسته می‎شود، اختلاف بسیار قابل توجهی بین ترکیب دارایی‎های شرکت با میانگین این صنعت وجود دارد.
کد خبر : ۱۸۹۲۸۸

بر مبنای بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «کمباین سازی ایران» که در سال 92 زیان انباشته 592 میلیارد ريالی را بر دوش میکشید، در حال حاضر 377 میلیارد ريال تقلیل یافته است.

یک جای خالی در «تکمبا» / خشکسالی از ترازنامه این شرکت رخت برمی‎بندد

همان طور که از جدول ذیل قابل برداشت است، اختلاف بسیار قابل توجهی بین ترکیب داراییهای شرکت با میانگین این صنعت وجود دارد. این امر بیش از هر چیزی از ناحیه زمین نشأت میگیرد. این اختلاف بین ترکیب داراییهای شرکت «کمباین سازی ایران» با میانگین صنعت نشان دهنده وضعیت خارج از معمول است که نیازمند ریشهیابی است. در ادامه ترکیب داراییهای جاری این شرکت با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار میگیرد.

بررسی وضعیت داراییهای نشان میدهد که در تمام سرفصلها به جز داراییهای ثابت، با میانگین گروه خود اختلاف منفی وجود دارد. در حالی که 76 درصد کل داراییهای گروه مربوط به داراییهای جاری میشود، این رقم در «تکمبا» تنها 40 درصد است.

نسبت موجودی نقد به کل داراییهای این شرکت، هر چند از میانگین گروه 3 درصد کمتر است، اما در دوره اخیر رشد داشته است. شرکت در سالهای گذشته توانسته بخشی از نیازهای تأمین مالی خود را از طریق بازار سرمایه جذب نماید. نتیجه این اقدام، علاوه بر تأمین سرمایه در گردش، کاهش هزینه مالی در دوره 9 ماهه سال 97 بوده است.

یک جای خالی در «تکمبا» / خشکسالی از ترازنامه این شرکت رخت برمی‎بندد

یکی از اختلافات مهم با گروه، در سرمایه‎گذاریهای کوتاه و بلندمدت نمود پیدا میکند. به نظر میرسد «تکمبا» باید تمرکز بیشتری بر مبحث سرمایه‎گذاری بگذارد تا از شرایط تورمیموجود در بازارهای مختلف، نهایت استفاده را ببرد و بتواند به ارقام بالاتری در سودآوری دست یابد.

طی یک روند صعودی، دریافتنیهای تجاری به رقم 169 میلیارد ريال رسیده که سررسید اغلب آن در خردادماه سال 98 به پایان میرسد. بنابراین انتظار میرود در 3 ماهه سوم بخشی از این رقم در صورتهای مالی حذف گردد.

یک جای خالی در «تکمبا» / خشکسالی از ترازنامه این شرکت رخت برمی‎بندد

یکی از مواردی که در ترازنامه «تکمبا» خودنمایی میکند، حجم 17 درصدی موجودی کالا از کل داراییها که 14 درصد کمتر از میانگین گروه است. این موضوع در کنار رشد دریافتنیهای تجاری میتواند بیانگر سیاست بهتر فروش باشد و میزان تولید را با فروش مطابقت داده شده است.

بیشترین سهم داراییهای ثابت مشهود این شرکت مربوط به زمین است اما در دیگر شرکتها خبری از این موضوع نیست و حجم بالایی از داراییها به موجودی مواد و کالا اختصاص یافته است.

در مجموع میتوان اظهار داشت که اشباع نسبی بازار و کاهش تقاضا به دلیل کاهش درآمدهای بخش کشاورزی ناشی از تغییرات جوی و خشکسالی و همچنین حذف یارانههای پرداختی در این بخش، شرایط فروش «تکمبا» را مختل کرده و افت مبلغ فروش در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را سبب شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر