بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
مدیرعامل بورس کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبر داد:

راه‌اندازی معاملات بین المللی زعفران در یکی از مناطق آزاد

مدیرعامل بورس کالا گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در سال آینده معاملات بین‌المللی زعفران بر مبنای دلار یا دیگر ارزهای بین‌المللی در یکی از مناطق آزاد راه ‌اندازی می‌شود.
کد خبر : ۱۸۹۳۶۵
راه‌اندازی معاملات بین المللی زعفران در یکی از مناطق آزاد
به گزارش بورس نیوز، با توجه به عوامل مختلف از جمله هزینه‌های بالای تولید زعفران در دیگر کشورها ایران گوی سبقت را از آن ها ربوده و در حال حاضر 90 درصد زعفران جهان در کشور ساخته می شود اما عواملی نظیر صادرات فله‌ای، نبود نظارت و ایجاد انگیزه در تولید محصول با کیفیت، حضور دلالان و واسطه‌ها در این بازار، عدم نظارت و مدیریت مناسب و نبود بسته‌بندی مناسب زمینه را برای فروش زعفران ایران با نام کشورهایی از جمله اسپانیا و امارات را در بازارهای جهانی فراهم کرده که در این راستا بورس کالا با دارا بودن ابزارهای نوین مالی بعنوان مناسب‌ترین کلید برای رفع این مشکل انتخاب شد.

عرضه زعفران در بورس کالا در بلندمدت اثراتی همچون حضور مستقیم در بازارهای بین المللی و عرضه محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب در کشورهای هدف را نیز به همراه خواهد داشت که این امر میزان امیدواری نسبت به در اختیار گرفتن بورس بین المللی زعفران و نیز انتخاب ایران بعنوان مرجع قیمتی را در کشور افزایش می دهد اما در این راستا مسئولین باید زمینه ای را برای هدایت خریداران خارجی زعفران به سمت بورس کالا فراهم کنند که فروش این محصول با نرخ های درج شده بر تابلوی بورس به این دسته از خریداران راهکاری برای رفع این مشکل محسوب می شود که کوتاهی دست دلالان از ان بازار را نیز به همراه خواهد داشت.

از سویی دیگر براساس تجربیات دیگر کشورها عرضه محصولات در تالار نقره ای راهکاری مناسب جهت رفع مشکلات مربوط به عرضه و فروش کالاهای مختلف از جمله زعفران محسوب می شود که در ایران نیز پس از ورود طلای سرخ به تالار نقره ای فرش قرمزی به گسترده قراردادهای آتی و نیز قراردادهای آپشن زعفران نگین برای این محصول ارزشمند راه اندازی شد که نظرهمه فعالان اقتصادی بخصوص زعفران کاران را به خود جلب کرد اما بین‌المللی شدن معاملات طلای سرخ قطعا نیازمند ابزارها و راهکارهای دیگری نیز خواهد بود که مسئولین باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

در این خصوص حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا به خبرنگار بورس نیوز گفت: در راستای کشف قیمت طلای سرخ در بازارهای مختلف بین المللی شدن معاملات آن نیز امکان پذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال آینده معاملات بین‌المللی زعفران بر مبنای دلار یا دیگر ارزهای بین‌المللی در یکی از مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شود.

سلطانی نژاد افزود: برای تسویه این معاملات نیز راهکاری همچون ایجاد اتاق پایاپای با بانک‌های داخلی که فعالیت‌های بین‌المللی داشته و در لیست تحریم قرار ندارند، برای این معاملات در نظر گرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این راستا مذاکرات لازم با بانک‌های مورد نظر نیز صورت پذیرفته، ادامه داد: این بانک‌ها باید پس از افتتاح حساب اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.

سلطانی‌نژاد در خصوص تسویه این معاملات در خارج از بورس نیز تصریح کرد: برای تسویه این معاملات در خارج از بازار نیز قیمت‌ها برمبنای دلار، یورو یا دیگر ارزهای جهان کشف می‌شوند اما تسویه این معاملات در خارج از بازار بورس انجام می‌شود.

مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون مجلس شورای اسلامی همکاری‌های لازم برای بین‌المللی شدن معاملات زعفران را انجام داده است، گفت: ماده 32 قانون برنامه ششم در حوزه محصولات کشاورزی موجب شد که معاملات کشاورزی در بستری جدید و بر مبنای ابزارهای جدید انجام شوند که این امر زمینه‌ای برای بین‌المللی شدن معاملات طلای سرخ را نیز فراهم کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر