بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
پس از ورود شرکت تامین سرمایه امید، حالا نوبت به تامین سرمایه نوین رسیده تا به نوعی جور عملکرد ضعیف در جذب شرکت‌های تولیدی و عرضه اولیه این شرکت‌ها را بکشد.
کد خبر : ۱۸۹۴۲۴

نگاهی اجمالی به تامین سرمایه نوین پیش از عرضه اولیه سهام در بازار بورس

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، پس از ورود شرکت تامین سرمایه امید، حالا نوبت به تامین سرمایه نوین رسیده است.

سالهاست که بر اساس سیاست‌های جالب توجه و به نوعی منحرف‌کننده‌ سازمان، شاهد بازگشایی‌ها و عرضه‌های اولیه در روزهای انتهایی اسفند ماه هستیم. عرضه‌هایی نظیر سهام پاکشو، تامین سرمایه نوین و بازگشایی افتخارآفرین شرکت کنتور‌سازی و البته اعطای مجوزهای افزایش سرمایه عجیب بانک صادرات و شاید بانک تجارت و غیره که ظاهرا بخش عمده‌ای از این اتفاقات خاطرات نامطلوبی را به همراه خود داشته که امیدواریم شاهد دستاورد درخشانی دیگر، از سیاست‌های نخ‌نما در روزها و ماه‌های ابتدایی سال 1398 نباشیم.

نگاهی اجمالی به تامین سرمایه نوین پیش از عرضه اولیه سهام در بازار بورس

شرکت تامین سرمایه نوین با سرمایه 5500 میلیارد ریالی و سهامدارانی نام‌آشنا نظیر بانک اقتصاد نوین، ‌سرمایه‌گذاری سرآمد بهشهر، موسسه مالی اعتباری ملل، ‌سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و ‌سرمایه‌گذاری غدیر در شرایطی در روزهای انتهایی سال پا به بازار بورس می‌گذارد که فعالان این بازار در شوک تثبیت قیمت‌های ارز، رکود گریزناپذیر صنایع داخلی در سال آتی، ادامه روند مایوس‌کننده صادرات بسیاری از کالاهای عمدتا خام، نظیر فولاد، محصولات پتروشیمی در سال آتی و ...، تمایلی به ‌سرمایه‌گذاری در در ماه‌های اخیر نداشتند.

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت در 6 ماهه نخست سال مالی 1397، درآمدهای شرکت عمدتا به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود:

نگاهی اجمالی به تامین سرمایه نوین پیش از عرضه اولیه سهام در بازار بورس

درآمدهای حاصل از ‌سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی که اتفاقا بخش عمده بیش از 50 درصدی را به خود اختصاص داده است، عمدتا به دلیل وجود وجوه نقد در بانک‌ها با توجه به سرمایه 5500 میلیارد ریالی شرکت و ‌سرمایه‌گذاری در اوراقی بعضا بی‌کیفیت نظیر اوراق شهرداری مشهد (که از پر ریسک‌ترین اوراق منتشره و منع شده از سوی سازمان بورس برای خرید صندوق‌‌های ‌سرمایه‌گذاری است)، اوراق طرح‌های عمرانی انتفاعی دولت دارای مشکلات نقدینگی بی‌شماری است.

ظاهرا یکی از ریسک‌های این شرکت در آینده را می‌توان ‌سرمایه‌گذاری گسترده در اوراق زیر سوال عمدتا دولتی و بانک‌های نگهدارنده وجوه نقد این شرکت دانست چراکه در 6 ماهه نخست سال 1397 ، این شرکت بیش از 4.366 میلیارد ریال ‌سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت عمدتا مربوط به طرح‌های عمرانی انتقالی دولت و بیش از 5.712 میلیون ریال سپرده‌های ‌سرمایه‌گذاری بانکی در بانک‌های معلوم ‌لحال پارسیان (4.082 میلیارد یال) و تجارت (1.560 میلیارد ریال) به ثبت رسانه است.

اینکه چرا شرکت‌هایی که به بخش عمده‌ای از سود آنها مربوط به ‌سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت و سود سپرده‌های بانکی است، می‌بایست در بازار سرمایه کشور عرضه عمومی گردند به کنار، اما آیا نیازی به دخیل دانستن ریسک‌های ‌سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در گزارشات ارزش گذاری منتشره نیز انتظاری بی‌جاست ؟

تفکیک درآمدهای مربوط به تعهد پذیره‌نویسی و خرید حق تقدم سهام این تامین سرمایه نیز در نوع خود جالب توجه است، به طوریکه در ریز درآمدهای تعهد پذیره‌نویسی حاصل از خرید حق تقدم این شرکت به نام‌های معنادار بانک قوامین، موسسه ملل و گروه کرمان خودرو بر می‌خوریم که نیازی به تفسیر موفقیت‌های به دست آمده این شرکت‌ها به ویژه بانک قوامین و ریسک‌های وصول این درآمدها نیست.

بالاترین درآمد خالص ناشی از تعهد پذیره‌نویسی و بازار گردانی اوراق بدهی منتشره شرکت، مربوط به شهرداری شیراز است که در بخشی از گزارش راجع به کیفیت پایین اوراق منتشره شهرداری‌ها و ریسک‌های مرتبط با آن اشاره شد.

لازم به ذکر است مجموع درآمدهای حاصل از ارائه مشاوره عرضه، افزایش سرمایه، ارزشیابی سهام و سبدگردانی که اتفاقا بخش عمده ای از حقوق و دستمزد پرسنل هم به خود اختصاص می‌دهد در حدود 13 میلیارد ریال (در حدود 2.5 درصد کل درآمدهای پیش‌بینی شده در سال 1397 ) است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پرهام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
تشکر از بورس نیوز به خاطر تحلیل و شفاف سازی خوب در رابطه با این سهم