بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
شاید بتوان تغییرات اخیر بامیلو را هم نوعی pivot دانست. البته این اقدام با ریسک همراه خواهد بود. گاهی شکست در کسب و کاری که pivot داشته، مقدمه ای برای یک پیروزی است.
کد خبر : ۱۸۹۴۸۸
دلایل شکست استارت آپ ها

به گزارش بورس‌نیوز، اخبار اعلام شده حاکی از آن بوده که بامیلو یکی از معروف‌ترین و مطرح‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی که پس از دیجی‌کالا، تا یک الی دو سال قبل، حدود ۳۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشت تغییراتی در مدیریت خود داشته و کمی کوچک شده است. 

شاید برخی افراد، این تغییرات را شکست این مجموعه تلقی کنند؛ اما در واقع این تغییرات، به معنای شکست این مجموعه نبوده و بامیلو از طریق این تغییرات باعث بهبود وضعیت فروش خود شده اما در واقع شکست استارت‌آپ‌ها در دنیا دلایل مختلفی دارد. 

یکی از علل شکست استارت‌آپ‌ها عدم نیاز بازار بوده که هنگام راه‌اندازی هر استارت‌آپی باید حتما به آن توجه داشت تا ایده‌ای که به آن پرداخته می‌شود. راهکار جلوگیری از این مشکل، اعتبارسنجی و مصاحبه با مشتریان یا پذیرندگان آغازین استارت‌آپ است. به این ترتیب نیاز مخاطبان بررسی شده و بر اساس آنالیز نیاز مخاطبان می توان کسب و کار موفقی راه اندازی کرد.

یکی دیگر از دلایل شکست استارت‌آپ‌ها، جدایی احتمالی بخشی از تیم است. کار تیمی در کشور ما معمولا ضعیف دنبال می‌شود و از این رو ضروری است تا بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها در بدو تشکیل تیم در قراردادهای فیمابین اعضا، شرح وظایف و اختیارات و غیره را به درستی تعریف کنند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.
عامل دیگری که می‌تواند مشکل‌ساز شود، تیم فنی است؛ در برخی موارد تیم فنی بدون در نظر گرفتن اهمیت ارتباطات و بازاریابی و غیره با این تصور که پاشنه آشیل مجموعه، تیم فنی است، سرکش شده و مجموعه را دچار مشکل می‌کند بنابراین باید از افرادی در تیم استفاده کرد که دغدغه‌ها، پایداری و ماموریت استارت‌آپ برای آنها مهم باشد. همچنین بهتر است از افراد دارای روابط قوی و تجربه قبلی در ترکیب تیم استفاده گردد.

کمبود سرمایه و ضعف نقدینگی هم عامل دیگری است که به شکست استارت‌آپ‌ها منجر می‌شود؛ در بعضی موارد، بنیان‌گذاران استارت‌آپ برای راه‌اندازی کسب و کار خود اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌کنند تا سرمایه اولیه کار تامین شود. برای مثال این کار توسط بنیان‌گذاران آپارات و دیجی کالا و ... صورت گرفته است. 

در صورت اتمام سرمایه‌اولیه، تامین نقدینگی از دو راه امکانپذیر است؛ فروش مجدد دارایی توسط بنیان‌گذاران و یا جذب سرمایه از VC ها یا سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و واگذاری بخشی از سهام. البته وفاداری سرمایه‌گذار و حفظ اسرار مجموعه از مواردی است که در قراردادها حتما باید مد نظر قرار بگیرد.

علل دیگری هم در شکست استارت‌آپ‌ها نقش دارند، از جمله عدم صرف زمان کافی برای کار و همچنین اقیانوس قرمز می‌تواند موجب ضعف استارت‌آپ شود.

اصطلاح اقیانوس قرمز یعنی وجود رقیب قدرتمندی که سبب حذف سایر استارت‌آپ‌های مشابه شود. شاید یکی از دلایل مشکلات بامیلو، وجود رقیب سرسختی همچون دیجی کالا بود که مانع توسعه کسب‌و‌کار بامیلو شد. 

اتفاق دیگری که می‌تواند باعث شکست استارت‌آپ‌ها شود، تزریق سرمایه سنگین به یک کسب و کار و عدم برنامه‌ریزی مناسب در مورد نحوه مصرف سرمایه وارد شده است. این موضوع، همان اتفاقی است که سبب شکست network گردید.
دلایل شکست استارت آپ ها
در کنار عواملی که سبب ضعف و شکست استارت آپ ها می شود، pivot یا یک چرخش خوب، اتفاقات مثبتی است که می تواند به ادامه حیات استارت آپ ها کمک کند. این چرخش توسط بعضی استارت آپ ها انجام شده و شاید بتوان تغییرات اخیر بامیلو را هم نوعی pivot دانست. البته این اقدام با ریسک همراه خواهد بود. گاهی شکست در کسب و کاری که pivot داشته، مقدمه ای برای یک پیروزی است.

«آرش سروری برنامه ساز فناورانه و برگزارکننده و تسهیلگر رویدادهای تکنولوژی محور و استارتاپی»
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرابورس در انتظار ورود سهامداران تازه نفس / غول‌های استارت‌آپی خود را گرم می‌کنند

دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرابورس در انتظار ورود سهامداران تازه نفس / غول‌های استارت‌آپی خود را گرم می‌کنند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
تحلیل غنی و مفیدی بود
ناشناس
Netherlands
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کلا مسئولین بیکفایت باعث نابودی همه چیز در کشور هستن