بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
معاون ناشران بورس تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بورسی‌ها نیازمند مرور ابزارهای تامین مالی/ سختگیری بانک‌ها در مقابل آغوش باز بورس

بانک‌ها درخصوص ارائه تسهیلات بلندمدت بسیار سختگیرانه‌ عمل کرده اما چنین فرصتی در بازارسرمایه کاملا فراهم بوده و بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند برای تامین مالی، به بورس وارد شوند.
کد خبر : ۱۸۹۵۲۵
حسینی مقدم

روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران بورس تهران درباره ابزارهای تامین مالی اسلامی در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: شرکت‌های حاضر در بورس امکان تامین مالی از طریق ابزارهای تامین مالی اسلامی را داشته و می‌توانند از چنین ظرفیت‌های بازار سرمایه نهایت بهره را ببرند.

وی ادامه داد: ابزار «صکوک اسلامی مرابحه» یکی از این ابزارها بوده که شرکت‌ها می‌توانند برای تامین مواد اولیه از آن بهره‌مند شوند ضمن آنکه این شرکت‌ها برای تامین قطعات و سرمایه در گردش خود تاکنون 7هزار میلیارد ریال اوراق را منتشر کرده‌اند.

معاون شرکت بورس تهران افزود: سه شرکت تامین سرمایه در قالب کنسرسیومی متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان شدند تا اگر کسی شرکتی در چنین قالبی مشارکت نمی‌کرد و اوراقی خریداری نمی‌شد، قطعا این کنسرسیوم اوراق را خریداری و تامین مالی را انجام می‌داد که البته در همان ساعات اولیه 700میلیارد تومان تامین مالی انجام شد. 

حسینی‌مقدم گفت: نرخ 16 درصدی که برای این اوراق در نظر گرفته شده قطعا نرخ مناسبی بوده و طبیعتا چنین نرخی برای سایپا تاثیر بیشتری خواهد داشت؛ به نظر می‌رسد این تامین مالی در این رقم برای شرکت‌های بورسی جذابیت داشته باشد. 

وی اضافه کرد: به سایر شرکت‌ها نیز توصیه می‌شود که از چنین ظرفیتی برای تامین مالی استفاده کنند زیرا با مرور روش‌های مالی و ابزارهای موجود در بازار، نهایت بهره و استفاده را می‌توانند ببرند.

معاون شرکت بورس و اوراق بهادار در اینباره که چرا سایر شرکت‌ها از چنین فرصتی بهره‌مند نمی‌شوند، اظهارکرد: یکی از دلایل مهم آن است که شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه با ابزارها آشنا نیستند و بدون تردید حتی برخی شرکت‌ها نمی‌دانند که این ابزارها در چه مواقعی به کار بنگاه‌های تولیدی می‌آید.

وی با اشاره به اینکه بخش دوم به میزان هزینه‌ها بازمی‌گردد؛ ادامه داد: باتوجه به ریسک‌ها و کارمزهایی هزینه تامین مالی، امروز این نرخ به بیش از 16 درصد رسیده و باید فضایی پدید آید که حتی اگر برخی شرکت‌ها نتوانند با همین نرخ از بازار پول تامین مالی شوند به سمت بازار سرمایه بیایند؛ از سوی دیگر، بانک‌ها درخصوص ارائه تسهیلات بلندمدت بسیار سختگیرانه‌ عمل کرده اما چنین فرصتی در بازارسرمایه کاملا فراهم است.

وی درباره ایجاد زمینه آشنایی بخش اعظمی از مردم با بورس و فضاهای موجود در بازار سرمایه گفت: مسیر توسعه‌ای که در گذشته پیش گرفت شده بود شاید به لحاظ محدودیت‌های زمان خود پذیرفتنی بود اما امروز باید تغییرات اساسی را با توجه به ظرفیت‌هایی موجود در خود ببیند؛ تبلیغات برای حضور مردم و سرمایه در بازارسرمایه وجود داشته و از آنجایی که دوره‌های رونق بازار ما کوتاه و دوره رکود زیاد است که این مساله به دلیل ذات بازار است، این مساله باعث شده که مردم کنار ما نمانند و این تبلیغ منفی برای بازار سرمایه شده است.

حسینی‌مقدم با اشاره به پتانسیل بازار سرمایه بیان کرد: درحالی که پتانسیل بازار سرمایه بر هیچ‌کسی پوشیده نیست، ضرورت دارد که امروز این نگاه به وجود آید که سرمایه‌گذاری جمعی و غیرمستقیم را بیش از سرمایه‌گذاری مستقیم در اولویت قرار دهیم؛ توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بسترهای لازم برای توسعه این صندوق‌ها را باید در کنار یکدیگر ایجاد شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر