بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
از آنج که در شرایط کنونی اقتصاد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، زیاد نیست، با ایجاد امکان دسترسی آسان به بازار سرمایه و بالابردن سطح دانش عمومی‎در این خصوص، میزان سرمایه بیشتری جذب این بازار خواهد شد. اما آیا خدمات شرکت‎های کارگزاری جوابگوی وضعیت فعلی است؟!
کد خبر : ۱۸۹۶۳۸

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، بیش از نیم قرن از عمر بازار سرمایه میگذرد و این در حالی است که نسبت به سایر کشورهای همسایه، در ابزارها و خدمات مرتبط با بورس و اوراق بهادار جا مانده‎ایم و نیازمند توجه و بازنگری بیشتری است.

طی نظرسنجی که از فعالان بازار سرمایه انجام گرفت، 73.1 درصد از سطح خدمات سامانههای معاملاتی که از درگاه کارگزاریها ارائه میشود، ناراضی هستند و آن را مطلوب ارزیابی نمیکنند. در مقابل، تنها 26.9 درصد از خدمات دریافتی رضایت دارند.

حلقه مفقوده بورس در جیب کارگزاران / اعلام نارضایتی زیاد در نظرسنجی‎ها

بنابراین، میتوان گفت که شرکتهای کارگزاری باید بیش از گذشته نسبت به به‎روزرسانی و توسعه خدمات خود اقدام کنند. موضوعی که بر بورس تهران به شدت اثرگذار خواهد بود و میتواند در جذب سرمایههای سرگردان موثر واقع شود.

مهدی حیدرزاده مدیرعامل شرکت کارگزاری مدبر آسیا در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص فاصله خدمات شرکتهای کارگزاری با استانداردهای جهانی اظهار داشت: در حال حاضر آن چه بیش از همه برای سهامداران به معضل تبدیل شده و شاید به عنوان مهمترین نقطه ضعف خدمات شرکتهای کارگزاری مطرح میشود، سازوکار احراز هویت سهامداران، است. چرا که امکان و ابزار امضای دیجیتال وجود ندارد و لزوم حضور فیزیکی افراد شرایط نامطلوبی را ایجاد کرده است.

وی افزود: شرکتهای کارگزاری در بخش خدمات دیجیتال و الکترونیک به شدت ضعف دارند و همچنان در همه عرصهها، از امضای دیجیتال تا الگوریتمهای معاملاتی. جای بسیاری برای پیشرفت وجود دارد. مشکل دوم، آموزش افرادی است که قصد ورود به بازار سهام را دارند. در این خصوص نواقص بسیاری وجود دارد و سازوکار مدونی برای آن لحاظ نشده است. سهامدارانی که سواد لازم را برای حضور در بازار سرمایه ندارند، باید از طریق صندوقهای سرمایه گذاری اقدام کنند. بر این اساس، ضعف بسیاری در اطلاع رسانی در خصوص شرکتهای سبدگران و صندوقهای سرمایه گذاری احساس میشود؛ چرا که اشخاص حقیقی ناآشنا به بورس، غمارگونه وارد این فضا شده و اغلب با تحمل زیان خارج میشوند.

حلقه مفقوده بورس در جیب کارگزاران / اعلام نارضایتی زیاد در نظرسنجی‎ها

مدیرعامل شرکت کارگزاری مدبر آسیا در خاتمه افزود: مراکز تجزیه و تحلیل اخبار و رویدادها، در سطح بازار سرمایه اهمیت بالایی دارند و حرکت این نهادها باید در جهت رشد بازار و سطح سواد سرمایهگذاران باشد.

مهدی میرشاه مدیرعامل شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین نیز در پاسخ به این سوال بورس نیوز که خدماتی که شرکتهای کارگزاری ارائه می‌کنند با استانداردهای جهانی مطابقت دارد یا خیر اظهار داشت: قطعا صنعت کارگزاری در سالهای اخیر پیشرفت قابل ملاحظهای داشته و در مباحث فرهنگسازی و آموزش بسیار فعال بودهاند؛ ولی همچنان فاصله زیادی با استانداردهای بین المللی داریم.

وی با اذعان به وجود کمبودها و کاستیها در عرصه خدمات کارگزاری، گفت: از سوی سازمان بورس، در تصمیمگیریها نقش فعالی به شرکتهای کارگزاری اعطا نمیشود و کانون کارگزاران در تغییر و تحولات بازار سرمایه چندان اثرگذار نیست. به موجب شرایط خاصی که در بازار حاکمفرما شده و با وجود این که کارگزاران هزینههای زیادی را پرداخت میکنند، اما ارتباط بین کارگزاران و سازمان بورس آنچنان که باید و شاید شکل نگرفته و در تصمیمهای کلان حضور فعالی ندارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
12 روزه که کارگزاری آگاه احراز هویت کرده ام ولی هنوز فعال نشده و موفق به تماس با کارگزاری آگاه هم نشده ام . چرا با مشتریان این طور برخورد می شود ؟
مدیریت بورس به رضایت سهامداران از کارگزاری ها اهتمام ورزند .در تمام کشورها مشتری مداری یک اصل است .
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
چرا باید مجبور باشن حتما عضو یه کارگزاری بشن؟ بزارین مردم خودشون مستقیم وارد شن، فقط هشدارهای لازم رو بهشون بدین. همه حساب بانکی دارن میتونن مستقیم از حساب بانکیشون خرید و فروش انجام بدن!