بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
مدیرعامل بیمه پاسارگاد گفت: باوجود دست و پنجه نرم کردن صنعت بیمه با مشکلات متعدد اقتصادی اما ورود بخش خصوصی به این صنعت رشد و توسعه پرتفوی شرکت‌های بیمه ای را فراهم کرده است.
کد خبر : ۱۸۹۷۴۰

به گزارش بورس نیوز، در حال حاضر باتوجه به شرایط اقتصادی و سیاسی موجود در کشور صنعت بیمه با ریسک‌های متعددی مواجه بوده زیرا افزایش نرخ تورم نیز موجبات کاهش میل به سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و از سویی دیگر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیز مانعی برای امکان واگذاری اتکایی به خارج از کشور فراهم کرده است.

به اعتقاد کارشناسان این صنعت، وابستگی شدید صنعت بیمه به شرایط سیاسی، نرخ بالای تورم، عدم وجود برنامه استراتژیک در سطوح مختلف، وجود تفکر سنتی و اختلال خودبزرگ‌بینی در صنعت بیمه، فقدان نقدینگی جهت ایفای تعهدات مالی قراردادهای منعقده بیمه‌ای در سطح ملی در زمان رخداد خسارت‌، کاهش توانگری مالی شرکت‌ها، زیان‌های احتمالی ناشی از سرمایه‌گذاری در سایر محل‌های مجاز مانند بورس و املاک و عدم برگشت بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت و عدم توجه کافی به مسائل مربوط به حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و استارت آب‌های مخرب و فقدان رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت محسوب می‌شود اما بررسی ها حاکی از آن‌است که پرتفوی بیمه‌ای شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر روند صعودی را تجربه کرده است.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی جزو شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای در منطقه خاورمیانه محسوب می شوند از سویی دیگر شرکت‌های بیمه‌ای ایران توانسته‌اند علی‌رغم فقدان دسترسی به بازارهای جهانی طی سالیان اخیر مدیریت مطلوبی از خود برجای گذاشته اند.


باتوجه به اینکه ایران رتبه دوم برترین کشور جهان در زمینه ذخایر نفتی و گازی را داراست افزایش حجم پروژه‌های نفتی و گازی، ترویج فرهنگ بیمه و پتانسیل بالای جذب قراردادهای بیمه‌ای و ضریب خسارت پایین برخی رشته‌های بیمه‌ای نیز از جمله فرصت های این صنعت محسوب می‌شوند.

در این خصوص معصوم ضمیری مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد به خبرنگار بورس نیوز گفت: صنعت بیمه سهم زیادی از اقتصاد کشور را داراست و در سال های اخیر بازار بیمه تقریباً رشدی بیش از رشد اقتصادی کشور را تجربه کرده بنابراین می‌توان گفت در حال حاضر سهم بیمه‌های بازرگانی در کشور نسبت به رشد اقتصادی سیر صعودی را تجربه کرده و موجبات افزایش نفوذ بیمه در اقتصادکشور را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه مفهوم ضریب نفوذ بیمه، نسبت حق بیمه به درآمد ناخالص داخلی را نشان می دهد، افزود: افزایش ضریب نفوذ بیمه نشان‌دهنده رشد نقش صنعت بیمه بخصوص بیمه‌های بازرگانی در اقتصاد کشور است.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد با بیان اینکه باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص خدمات ارائه شده توسط شرکت های بیمه‌ای انجام شود، ادامه داد: تاکنون میزان اطلاعات مردم نسبت به خدمات بیمه ای بسیار کم بوده اما در سال های اخیر میزان آگاهی مردم نسبت به این خدمات افزایش یافته که در این راستا رسانه ها نقش موثری را ایفا کرده اند.

وی با تاکید براینکه پرتفوی شرکت‌های بیمه درحال‌توسعه و رشد است، افزود: این روند از زمان ورود بخش خصوصی به صنعت بیمه آغاز شده است.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد خاطرنشان کرد: کسب مقام اول در صنعت بیمه منطقه آسیای جنوب غربی تحقق شرایط تجاری و رقابتی برای صنعت بیمه، بهره‌مندی دهک‌های پایین درآمدی از خـدمات بیمه‌ای و تعـادل در پوشـش بیمه‌ای مناطق مختلف، عرضه خدمات همه‌جانبه بیمه‌ای به خانوارها، بنگاه‌های اقتـصادی و مـشتریان خـارجی، به‌صورت آسان، سریع، مشتری مدار و ارزان، ارتقاء سطح اعتماد عمومی نسبت به این صنعت ، ارتقاء نظارت در صنعت بیمه کشور با تقویت نظارت بیمه مرکزی، بهره‌برداری مناسب صنعت بیمه از ظرفیت‌های اقتصادی کشور و تقویت جایگاه صنعت بیمه در حفظ سرمایه‌های ملی از جمله اهداف کلان صنعت بیمه در افق 1404 محسوب می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیمه مرکزی با بازنگری و اصلاح فرآیندهای ناکارآمد موجود در صنعت و ایجاد زیرساخت‌های کلیدی جدید، توانسته جایگاه عملکردی صنعت بیمه را براساس شاخص‌های جهانی را ارتقاء بخشد.

ضمیری افزود: وابستگی شدید صنعت به شرایط سیاسی، نرخ بالای تورم، عدم وجود برنامه استراتژیک در سطوح مختلف، وجود تفکر سنتی و اختلال خودبزرگ‌بینی در صنعت بیمه، فقدان نقدینگی جهت ایفای تعهدات مالی قراردادهای منعقده بیمه‌ای در سطح ملی در زمان رخداد خسارت‌، کاهش توانگری مالی شرکت‌ها، زیان‌های احتمالی ناشی از سرمایه‌گذاری در سایر محل‌های مجاز مانند بورس و املاک و عدم بازگشت بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت و عدم توجه کافی به مسائل مربوط به حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و استارت آپ‌های مخرب و فقدان رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه از مهم‌ترین چالش‌های صنعت بیمه محسوب می‌شوند.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد ادامه داد: به‌منظور ایجاد تنوع در شرکت‌های بیمـه، شفاف‌سازی و تخصصی سازی مؤسـسات بیمه و افزایش توان نگهداری ریسک، با تصویب هیئت‌وزیران در چند سال اخیر سرمایه شرکت‌های بیمه ای افزایش قابل‌توجه ای یافته است.

ضمیری خاطرنشان کرد: برای اصـلاح و تقویت نظام نظارت تعرفه‌ای و اسـتقرار نظـام نظارت مالی با تصویب مقررات لازم در شورای عالی بیمه، اقداماتی ازجمله تصویب آیین‌نامه های ضوابط نحوه تعیین میزان حق بیمه رشته‌های بیمه غیرزندگی مستقیم؛ نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی مؤسسات بیمه؛ تعیین صلاحیت اکچوئر رسمی بیمه و حمایت از حقوق بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آن‌ها نیز انجام شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر