بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
در سال ۹۷ شاهد رویدادهای گوناگون در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی بودیم و به سالی پرخبر و پرحاشیه تبدیل شد. از خروج ترامپ از برجام تا گرانی دلار و کالا‌های اساسی، زمان زیادی سپری نشد و تمام بازارها را تحت تاثیر قرار داد؛ اما در این میان، بورس تهران ظاهرا دچار بیماری کم‎تحرکی شده است.
کد خبر : ۱۸۹۸۵۹

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، سال 97 با همه اتفاقات و افت و خیزها به پایان رسید؛ سالی که مملو از اتفاقات سیاسی و اقتصادی بود و هر کدام به نوعی بر معیشت مردم اثر گذاشتند.

Image result for stock market

مسئله ارز را میتوان به عنوان مهمترین چالش سال 97 بیان کرد؛ چرا که دایره اثرگذاری بسیار بزرگی دارد و بسیاری از بازارهای دیگر را با خود همگام کرد.

اعلام خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریمها، بهانه ای شد تا اقتصاد بیش از پیش دچار تلاطم و سردرگمیشود و در این بین، بخاری از کشورهای اروپایی برای ایران گرم نشد.

به این ترتیب، تنش‌های ارزی از یک‌ طرف و بی‌برنامه بودن دولت از طرف دیگر، موج شدید تورم را به بخشهای مختلف اقتصاد وارد کرد.

بر این اساس، در طی سال 97 بازار سکه و طلا بیشترین رشد شاخص و نرخ را تجربه کرد. قیمت طلا 18 عیار و سکه بهار آزادی در پایان سال نسبت به ابتدای سال، رشد 180 درصدی را به ثبت رساند.

نرخ دلار نیز در این مدت 163 درصد رشد کرد؛ هر چند که تغییرات ارز در برههای از زمان بسیار شدید و بیشتر از این ارقام بود.

با رشد نرخ ارز و تحریم قطعات خودرو، بازار خودرو نیز گرم شد و بهانه ای به دست خودروسازان داد تا به جهشی بلند، بر قیمتهای خود بیافزایند. قیمت کنونی خودروها با کیفیت و ارزش واقعی آنها فاصله بسیار زیادی دارد.

بازار مسکن نیز از این قافله جا نماند و با وجود این که چندین سال است که در رکود سنگین به سر میبرد اما در این مدت کوتاه نیامده و بر قیمتها و شاخصهای خود افزود.

بورس، پرحاشیه اما کم تحرک / آیا عقب ماندگی بازار سهام در سال 97 جبران می‎شود!

اما به سراغ بازار سرمایه برویم؛ جایی که بسیاری از سرمایه‎‏گذاران همچنان چشم انتظار رشد آن هستند.

شاخص کل بورس تهران در سال 97 حدود 86 درصد رشد کرد و از بازارهای دیگر جا مانده است. این در حالی است که انتظارات بر آن است افزایش تورم و رشد شاخص سایر بازارها، بر قیمت سهمهای موجود در بازار سرمایه اثر بگذارد؛ همان‎گونه که به دلیل مذکور، درآمدهای عملیاتی رشد کرد و شاهد تعدیلات مثبت در سودسازی شرکتها بودیم.

اما در مجموع، بورس تهران همگام با سایر بازارها حرکت نکرد و انتظارات را برآورده نساخته است. بنابراین، میتوان در حال حاضر بازار سهام را کمریسک‎ترین بازار برای سرمایه‏گذاری معرفی کرد و برآورد میشود در سال 98 این عقب ماندگی جبران شود.

با همه این اوصاف، به نظر شما کدام بازار برای سرمایهگذاری در سال 98 مناسب‎تر است؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر