بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
در روزهایی که اغلب شرکت‎ها تورم موجود را در نرخ‎های فروش خود اعمال کردند، «خوساز» تمایل چندانی به این امر نشان نمی‎دهد که واکاوی این تصمیم ریشه در «خودرو» دارد.
کد خبر : ۱۸۹۸۷۱

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، رشد نرخ تورم و افزایش هزینههای تولید، بسیاری از شرکتها را مجاب به افزایش نرخهای فروش کرد. اما در برخی شرکتها نظیر «محورسازان ایران خودرو» این موضوع چندان نمود پیدا نکرده و همچنان با نرخهای قدیمینسبت به فروش محصولات خود اقدام میکند.

بررسی روند مقدار فروش نشان میدهد در سال 97 شاهد کاهش 19 درصدی حجم کل فروش نسبت به سال 96 هستیم. همانطور که در شکل زیر ملاحظه میفرمایید در اغلب ماههای سال 97 مقدار فروش کمتر از سطوح سال 96 بوده و در ماههای پایانی سال این اختلاف بیشتر شده است.

کنترل «خوساز» در دستان «خودرو» / نرخ‎های این شرکت واقعی نمی‎شود

با همین فرمان، مبلغ فروش نیز افت 19 درصدی را تجربه کرد و به رقم 3003 میلیارد ريال رسید. در شرایطی که «خوساز» در نیمه دوم سال 96 توانسته بود فروش خود را در یک سطح مشخص حفظ کند، این امر در سال 97 رخ نداد و پس از فروش جالب توجه در مهر و آبان، به یک باره فروش فروکش کرد و به خواب زمستانی فرو رفت.

کنترل «خوساز» در دستان «خودرو» / نرخ‎های این شرکت واقعی نمی‎شود

اما کم تحرکی «خوساز» به همین جا ختم نمیشود. در بحث نرخهای فروش نیز تغییرات چندانی را شاهد نیستیم؛ در حالی که اغلب شرکتها به سرعت دست به کار شدند و بر نرخهای خود افزودند. در سال 96 تغییرات نرخ فروش بسیار جزئی بود و در سال 97 نیز فقط 0.9 میلیون ريال به صورت میانگین بر نرخهای فروش افزوده گردید که این ارقام با واقعیات سنخیت ندارد و انتظار میرفت بیش از این محصولات نرخ‎گذاری شوند.

کنترل «خوساز» در دستان «خودرو» / نرخ‎های این شرکت واقعی نمی‎شود

اما سوال این است که چرا شرکت «محورسازان ایران خودرو» در تمایل چندانی برای بالا بردن نرخ محصولات تولیدی خود ندارد؟!

شاید نگاهی به محصولات تولیدی این شرکت و سهامدار عمده آن تا حدودی پاسخ این سوال را مشخص کند.

تمام محصولات تولیدی به «ایران خودرو» و شرکتهای زیرمجموعه آن فروخته میشود و طبق گزارشهای موجود، نرخ فروش محصولات بر اساس توافق هیأت مدیره شرکت با مدیریت شرکتهای خریدار صورت میپذیرد. از آن جا که سهامدار عمده «محورسازان ایران خودرو»، شرکت «گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو» و «سرمایهگذاری سمند» است که زیرمجموعه «ایران خودرو» هستند و تمام تولیدات نیز در چرخه تولید محصولات این شرکت به کار گرفته میشود، بنابراین، نباید انتظار داشت که «ایران خودرو» دست به اقدامی بزند که به زیان خود تمام شود.

به عبارت بهتر، با کنترل نرخهای فروش «خوساز»، از رشد بیش از پیش هزینههای تولید «ایران خودرو» جلوگیری شد.

چنین شرایطی منجر به ثبت زیان انباشته 235 میلیارد ريالی در «خوساز» شده و عملیات شرکت در حاشیه سود ناخالص حداقلی انجام میگیرد و در نهایت باری جز زیان به دنبال ندارد!

حال باید منتظر ماند و دید چه زمانی این شرکت به سمت نرخهای واقعی گام برمی‎دارد تا منافع بخشی دیگر از سهامداران نیز تأمین گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر