بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های خودروسازان/ پتانسیل رشد سهم خودرویی‌ها

به نظر می رسد روند قیمت سهم خودرویی ها در سال ۹۸ صعودی باشد.
کد خبر : ۱۸۹۹۹۸
به گزارش بورس نیوز، گروه خودرویی از گروه هایی است که در روزهای پایانی سال ۹۷ تحرکات مثبتی نشان داد.
به منظور بررسی وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۸ خبرنگار بورس‌نیوز گفت‌وگویی با حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو انجام داده که چکیده‌ای از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

سوال: روند تولید و سودآوری خودروسازان را در سال ۹۸ چطور ارزیابی می کنید؟ 

کریمی سنجری: صنعت خودروسازی، سال ۹۸ را با دو چالش اساسی آغاز خواهد کرد.

۱_ میزان تعهدات ايجاد شده در ماههاي پاياني سال ٩٧ خودروسازان، قابل مقایسه با سال های قبل نیست و شرکت های خودروسازی با حجم عظیمی از تعهدات ناشی از پیش فروش های انجام شده در سال ۹۷ ، به سال ۹۸ ورود کرده اما نكته اصلي در قيمت تحويل خودروهايي است كه تاريخ تحويلشان تا ٣٠ ديماه ٩٧ بوده است كه بر اساس دستور وزير بايستي با قيمت هاي زمان ثبت نام به مشتري تحويل شوند.

آمارها نشان مي‌دهد حدود يك ميليون خودرو در آن مقطع پیش فروش شده که بخش زیادی از این حجم، شامل اين شرط هستند. البته به خودروسازان اين اجازه داده شده كه اين خودروها با تاخير ٤ ماهه و بدون پرداخت هرگونه جريمه تحويل شوند اما اين نميتواند فاصله قيمت تمام شده و قيمت فروش اين حدودا يك ميليون خودرو را جبران كنند البته اين همه ماجرا نيست از آنجاييكه بخشی از وجه خودروهای ثبت نام شده در سال ۹۷ دریافت شده طبيعتا ورودی نقدی به شرکت های خودروساز در سال ۹۸ احتمالا کمتر از مصارف آنها خواهد بود اين موضوع باعث خواهد شد شركتها براي جبران كسري سرمايه در گردش و هزينه هاي ثابت خود بيشتر به برنامه هاي فروش نقدي روي بياورند و اين باعث افزايش بيشتر تعهدات خواهد شد البته بشرطي كه طرف تقاضا ، قدرت خريد را داشته باشد كه اين هم يكي ديگر از ابهامات پيشرو خودروسازان در سال ٩٨ است.

۲_ چالش دوم، چالش تحریم ها است. اگر حجم تولید سال ۹۷ را یک میلیون دستگاه خودرو در نظر بگیریم، در صورت تداوم تحریم ها در سال ۹۸ حجم تولید کمتر خواهد بود. در نظر داشته باشید که در سال ۹۷ خودروسازان با پیش بینی تحریم ها، اقدام به واردات و دپوی قطعات مورد نیاز و CKD ها کردند. چنانچه تحریم ها ادامه یابد، با اتمام موجودی انبارها، تامین جایگزین قطعات CKD از طریق واسطه ها و دور زدن تحریم ها، هزینه تامین را افزایش داده و این موضوع، فشار مالی بر دوش خودروسازان را سنگین تر خواهد کرد.

سوال: راهی برای کاهش مشکلات صنعت خودروسازی وجود دارد؟
کریمی سنجری: بله، می توان اقداماتی برای کاهش فشار مالی خودروسازان انجام داد. 

اگر دولت قصد کاهش فشار مالی وارده بر صنعت خودروسازی را دارد، نخستین اقدام می تواند تخصيص یک دوره تنفس و مهلت در بازپرداخت تسهیلات بانکی و بخشش جرایم دیرکرد باشد. خودروسازان در سنوات قبل برای تامین نقدینگی تسهیلاتی از سیستم بانکی اخذ کرده اند که بازپرداخت آنها در شرایط فعلی، فشار مضاعفی به شرکت ها تحمیل خواهد کرد.

دومین کاری که به بهبود وضعیت این صنعت کمک خواهد کرد، ثبات رویه در سیاست های مربوط به حوزه تولید است. در سال ۹۷ به دلیل صدور مصوبه ها و بخشنامه ها و دستور العمل های متعدد و شتابزده خصوصا در مورد تخصیص ارز و ترخیص کالا از گمرک، صنعت خودرو و سایر صنایع تولیدی دچار معضلاتی شدند. پرهیز از تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های عجولانه، مسیر تولید را هموارتر خواهد کرد.

سومین راهکار هم تسهيل شرايط توليد خودرو و قطعه در سال ٩٨ است فراموش نكنيد افزايش توليد و عرضه خودرو مي تواند به تعادل بازار خودرو كمك كند براي اينكار لازم است هر آنچه بعنوان مانع توليد مطرح است رفع گردد اعم از قوانين ، مصوبات و بخش نامه ها حتي با افرادي كه عملكردشان بنوعي مانع توليد است بايستي برخورد شود.

سوال: با توجه به موارد مطرح شده، روند قیمت سهم خودرویی ها را چطور پیش بینی می کنید؟
کریمی سنجری: با افزایش نرخ ارز، ارزش دارایی های شرکت ها نیز افزایش یافته و قیمت سهم ها هم تحت تاثیر قرار می گیرد؛ همچنین خودروسازان و به تبع آن صنعت قطعه سازی در سال ۹۸ یک نقطه قوت دارد و آن هم، فروش تضمینی محصولات به رغم شرایط رکودی اقتصاد و کاهش قدرت خرید مردم است. 

خودروسازان حدود یک میلیون دستگاه خودرو پیش فروش کرده اند و اگر چه بخشی از وجه فروش را در سال ۹۷ دریافت کرده اند، اما بخشی از مبلغ هم در سال ۹۸ وصول خواهد شد. به این ترتیب با وجود احتمال کاهش تقاضای کالاها و محصولات مختلف، خودروسازان دغدغه ای بابت این موضوع ندارند.

پتانسیل دیگر صنعت خودرو و قطعه سازی، احتمال افزایش سرمایه این شرکت ها است. شرکت های این گروه هم می توانند از محل افزایش سرمایه، تامین نقدینگی کنند و از بار مشکلات مالی خود بکاهند و هم در صورت تمدید مهلت معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، برخی شرکت های این گروه امکان استفاده از این فرصت را خواهند داشت.

با این شرایط، به نظر می رسد روند قیمت سهم خودرویی ها در سال ۹۸ صعودی باشد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس مطرح کرد:

مدیریت بازار خودرو در دست دلالان

ارسال نظر