بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: تغییر نرخ ارز، افزایش 80 درصدی را در هزینه و سبد معیشتی ایجاد خواهد کرد. حتی در بعضی کالاها این افزایش قیمت خیلی بیشتر از این خواهد بود.
کد خبر : ۱۹۰۰۷۰

به گزارش بورس نیوز، کاوه زرگران درباره اینکه به گفته رئیس کل بانک مرکزی، سیاست ارز ترجیحی شکست خورده اظهار کرد: برای کارآمدی سیاست ارز ترجیحی باید ابتدا سبد معیشتی خانوار را بررسی کرد. سهم بزرگ درآمد خانوار شهری کشور، حدود 26 درصد، برای خوراکی هزینه می‌شود.

وی افزود: به این ترتیب از حقوقی که یک کارمند دریافت می‌‌کند، 26 درصد صرف هزینه‌های خوراکی می‌شود. این در حالی است که در سایر کشورها این عدد خیلی پایین‌تر از این است. در امریکا 8 درصد از درآمد خانوارها برای خوراکی هزینه می‌شود. در بیشتر کشورها این رقم حدود 13درصد است که می‌بینیم در ایران دو برابر این رقم هزینه می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره پیش بینی خود از تغییر نرخ ارز تاکید کرد: تغییر نرخ ارز، افزایش 80 درصدی را در هزینه و سبد معیشتی ایجاد خواهد کرد. حتی در بعضی کالاها این افزایش قیمت خیلی بیشتر از این خواهد بود. اما باید دید که دولت چه تمهیداتی اندایشه خواهد کرد و چه میزان درآمد اقشار ضعیف افزایش پیدا خواهد کرد.

زرگران ادامه داد:تمام این‌ها به بسته‌های حمایتی بستگی دارد که دولت می‌تواند ارائه دهد. اگر قرار است سهم 26 درصد هزینه خوراکی در سبد معیشتی خانوارها حفظ شود، دولت باید حقوق و دستمزد و یارانه‌های مستقیم را افزایش دهد. در غیر این صورت، این سهم افزایش پیدا کند و میزان بیشتری از درآمد خانوارها صرف هزینه خوراکی می‌شود. علاوه بر این، با توجه به شرایط رکود و تورمی که برای سال 98 پیش بینی می‌شود، شاهد این خواهیم بود که متاسفانه اوضاع بدتر و سفره مردم کوچکتر خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این باره که دولت مجبور به ادامه ارائه دلار 4200 تومانی است، گفت: سیاست ارز 4200 تومانی، سیاست غلطی بود که دولت اجرایش کرد. اما این مساله ریشه دوانده و اقتصاد را به خود وابسته کرده است. بنابراین برای اصلاح آن باید دید دولت چه تدبیری می‌کند. آیا می‌تواند بسته ای ارائه کند که پرداخت مردم در مواد خوراکی افزایش پیدا نکند یا خیر. اگر این اتفاق نیفتد، دسترسی مردم به غذا کمتر می‌شود و سفره‌هایشان آب می‌رود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
برای نشست سال آینده انتخاب شدند؛

ایران نایب رییس اول مجمع بانک توسعه اسلامی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم

ارسال نظر