بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تداوم روند مثبت بازار به شرط ورود نقدینگی جدید / رشد شاخص واقعی بود!

آیا شركت‌ها به همان ميزان كه ارز دريافتي آنها به نيمایی تبديل مي‌شود، می‌توانند مجوز افزايش نرخ فروش را دریافت کنند.
کد خبر : ۱۹۰۲۸۱
به گزارش بورس‌نیوز، روند امروز بازار سرمایه خوش‌بینی به شکست مقاومت شاخص و لمس سقف‌های جدید را تقویت کرده ولی به نظر می‌رسد بخشی از این رشد دستکاری شده بوده و در روزهای آینده شاهد اصلاح قیمت سهم ها خواهیم بود.

احسان پیران کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص روند مثبت بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به رشد روزهای اخیر، انتظار می‌رفت شاخص کل روز چهارشنبه وارد فاز اصلاحی شود؛ اما این اتفاق نیفتاد و رشد شاخص امروز ادامه یافت.

وی ادامه داد: به لحاظ تکنیکالی باید منتظر اصلاح بازار بود و پس از روند اصلاحی، رشد معقول بازار می تواند تداوم یابد. 

پیران افزود: نمی‌توان با قاطعیت از شکست واقعی مقاومت شاخص و سقف‌های جدید صحبت کرد؛ چراکه ممکن است بخشی از مثبت‌های این چند روز بازار، حباب و دستکاری شده باشد ضمن آنکه به‌رغم اهمیت بسیار زیاد تحلیل تکنیکال، باز هم نمی‌توان فقط تحلیل تکنیکال را مبنای پیش‌بینی قرار داد و باید عوامل بنیادی را هم در روند بازار سرمایه دخیل دانست.

وی اضافه کرد: تداوم روند مثبت و صعودی بازار سرمایه در گرو ورود نقدینگی جدید، شفافیت ابهاماتی همچون حذف ارز دولتی و وضعیت صادرات، و نیز انتشار گزارش های عملکرد شرکت ها خواهد بود. 

این فعال بازار سرمایه در رابطه با دلایل جذابیت بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ ارز و روند تولید و فروش شرکت ها در سال ۹۷، سودهای مناسبی شناسایی شده و مجامع پیش رو می تواند به جذابیت بیشتر بازار سرمایه دامن بزند. علت دیگر جذابیت بازار، شایعه حذف ارز دولتی است. به هر حال در صورت حذف ارز دولتی کالاهای اساسی، نرخ های فروش متناسب با رشد بهای تمام شده افزایش یافته و این خوشبینی در بین فعالان بازار وجود دارد که شیب افزایش نرخ فروش محصولات بیش از افزایش بهای تمام شده باشد و سودآوری شرکت ها افزایش یابد. اما این سوال مطرح است که آیا شركت ها به همان ميزان كه ارز ديافتي آنها به نيمايي تبديل ميشود، مي توانند مجوز افزايش نرخ فروش بگيرند؟

پیران در معرفی گزینه های مناسب تر برای سرمایه گذاری گفت: گروه انبوه سازی به رغم جهش چشمگیر قیمت املاک و در اختیار داشتن پروژه های ساختمانی ارزشمند در سبد دارایی های خود، از رشد بازار جا مانده است و پتانسیل رشد دارد. همچنین در صورت افزایش نرخ سیمان، این گروه هم چشم انداز مثبتی دارد. ضمن اینکه بعضی سهم های گروه خودرویی هم برای سرمایه گذاری جذاب هستند. 

وی تصریح کرد: رشد سهم شرکت ایران خودرو به سبب شایعه احتمال اصلاح قوانین و امکان افزایش سرمایه این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و خروج از ماده ۱۴۱ رخ داد. بنابراین چنانچه امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت برای این شرکت فراهم نشود، این شرکت چشم انداز مثبتی نخواهد داشت. ذکر این نکته که این سهم جای ریزش ندارد، منطقی نیست.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ایران خودرو از هنر سوزن دوزی زنان سیستان و بلوچستان حمایت می کند؛

هدیه معنوی ایران خودرو به مشتریان

ارسال نظر
نظرات بینندگان
leili
Germany
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
واقعا استاد پیران یکی از اساتید برجسته بورس هست که با قدرشو دونست . من با کاناال ایشون همیشه سود کردم . خداوند عمر با عزت به ایشون عطا کنه. الهی امییین .