بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرش قرمزی برای ارزهای دیجیتال/ بلاکچین جایگزین سوییفت

همان طور که ایمیل جایگزین پست در نامه نگاری ها شد، پرداخت با روش بلاک چین و ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده هم به زودی جایگزین روش های معمول نقل و انتقال پول از طریق شبکه سوییفت به حاشیه کشیده خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۰۳۳۸

به گزارش بورس نیوز، ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی است. بیشتر ارزهای دیجیتال به منظور امنیت بیشتر، حذف واسطه ها و ناشناس بودن طراحی شده اند.
ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می کنند، رمزنگاری های ارزهای دیجیتال غیرقابل هک و پیگیری است.
بیت کوین، اتریوم، ریپل لایت کوین، مونرو، پی پال، وبمانی، از رایج ترین ارزهای دیجیتال هستند که این روزها در بسیاری از کشورها رواج یافته و بعضی مبادلات پولی از این طریق انجام می شود.
در کشور ما هم از مدت ها قبل بحث ارز دیجیتال ملی مطرح شده و چند هفته قبل، ارز دیجیتال رمزنگاری شده پیمان از سوی شرکت ققنوس با همکاری ۴ بانک پارسیان، پاسارگاد، ملی و ملت با پشتوانه طلا معرفی شد که یک میلیارد واحد از آن توزیع می‌شود و پشتوانه آن ۲ کیلوگرم طلا خواهد بود.

با توجه به محدودیت های نقل و انتقال ارز به نظر می رسد می توان به ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده، جدی تر نگریست. ضمن اینکه مدیرعامل فرابورس نیز در گفتگویی اعلام کرده "در حال بررسی سایر ارزهای رمزنگاری شده برای پذیرش آنها در بورس هستیم. شرکتهایی که در حوزه ماینینگ نیز فعالیت می‌کنند، می‌توانند وارد بورس شوند."

خبرنگار بورس نیوز جهت بررسی بیشتر این حوزه گفت‌وگویی با محمد حسینی کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال و تحلیلگر بازارهای مالی انجام داده که بخش اول این گفتگو را می خوانید.

فرش قرمزی برای ارزهای دیجیتال/ بلاکچین جایگزین سوییفت

سوال: تکنولوژی ارز دیجیتال بر چه مبنایی استوار است؟

حسینی: ارزهای دیجیتال یکی از کوچکترین امکانات تکنولوژی بلاک چین است. بنابراین قبل از هر چیز باید در مورد تکنولوژی بلاک چین و چگونگی ثبت و ضبط داده ها بر روی این سیستم اطلاعاتی داشت.
در روش های معمول، تمام سیستم های یک شبکه به سرور مرکزی متصل هستند و زمانی که نقل و انتقال پول صورت می گیرد، توسط فرستنده یا گیرنده قابل ردیابی نبوده و گردش پولی باید از طریق سرور مرکزی کنترل شود. ولی در بلاک چین، تمام کاربران شبکه قابلیت بررسی و رصد سیستم را دارند؛ به این ترتیب تکنولوژی بلاک چین شفافیت بیشتری نسبت به روش های سنتی دارد. ضمن اینکه با توجه به اینکه داده ها رمزنگاری شده، امکان دستکاری داده ها و هک کردن سیستم وجود ندارد.

فرش قرمزی برای ارزهای دیجیتال/ بلاکچین جایگزین سوییفت

سوال: طراحی و تعریف یک ارز دیجیتال نیازمند چه پیش شرط هایی است؟ ارزش ارز دیجیتال چطور تعیین می شود؟

حسینی: طراحی ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین انجام می‌شود و قبل از طراحی ارز دیجیتال، باید به پروتکل‌ بلاک چین دسترسی داشت. هم می توان بلاک چین جدید طراحی کرد و هم می توان با استفاده از بلاک چین های طراحی شده و آماده که open source هستند، ارز دیجیتال را طراحی کرد. ساختن ارز دیجیتال کار بسیار آسان و تقریبا بدون هزینه ای است. اعتبار ارزهای دیجیتال به عرضه و تقاضای آن ارز، پشتوانه احتمالی و کاربرد آن بستگی دارد.
مثلا پشتوانه ارز پیمان، طلا است. با توجه به این پشتوانه، اگر بتوان پیمان را در سایر کشورها نیز عرضه کرد، تجربه موفقی خواهد بود که البته با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور، این کار دور از ذهن خواهد بود.

سوال: ارز دیجیتال ملی می تواند در معاملات داخلی و بین المللی مورد استفاده قرار بگیرد؟ 

حسینی: به نظر می رسد پروژه ارز ملی، تجربه موفقیت آمیزی نخواهد بود. کما اینکه ارائه ارز دیجیتال ملی در برخی دیگر از کشورها از جمله ونزوئلا هم تجربه شده و به شکست انجامیده است.
اصولا ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده با این هدف طراحی شده که در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرد و تحت نظارت دولت ها نباشد.

فرش قرمزی برای ارزهای دیجیتال/ بلاکچین جایگزین سوییفت

سوال: آیا ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده می تواند در مبادلات پولی صادرکنندگان و واردکنندگان مورد استفاده قرار بگیرد؟

حسینی: بله؛ اما ضرورتی ندارد برای این کار حتما ار ارز ملی استفاده شود. ارزهای دیجیتال هر یک کاربردهایی دارند و با توجه به سرعت نقل و انتقال بالا، هزینه کارمزد بسیار اندک ارزهایی مانند ریپل (ripple)، و نیز امکان غیر قابل ردیابی کردن برخی از انواع ارزهای دیجیتال همچون مونرو (monero) ، به نظر می رسد شبکه های فعلی نقل و انتقال بین المللی پول همچون سوییفت و در سال های آینده کارایی خود را از دست داده و تکنولوژی جدید بلاک چین جایگزین بسیاری از روش های معمول خواهد شد. با این روش می توان تاثیر تحریم ها را نیز کمتر کرد. چرا که در بعضی از این ارزها آپشنی تعریف شده که با فعال کردن آن، بتوان کد طرفین معامله را غیر قابل ردیابی کرد.

سوال: در این صورت، حجم تقاضایی که ایجاد خواهد شد، ارزش ارز دیجیتال مورد استفاده را افزایش نخواهد داد؟

حسینی: بازار ارزهای دیجیتال به حجم تقاضا وابسته است و حتما هر گونه افزایش تقاضا، ارزش این ارزها را افزایش خواهد داد. ولی در صورتی که طرفین معامله بر سر قیمت خاصی توافق کنند، تقاضای جدیدی ایجاد نشده و فقط ارز رمزنگاری شده از یک کیف پول الکترونیکی به کیف پول دیگری انتقال خواهد یافت.

سوال: آیا امکان ضرر معامله کنندگان با این روش به سبب نوسان ناگهانی و شدید ارزش ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده وجود دارد؟

حسینی: بله، ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده با توجه به حجم عرضه و تقاضا، ممکن است نوسان قیمتی شدیدی تجربه کنند و کاهش یا افزایش ناگهانی داشته باشند.
البته میتوان از ارزهای پایه ثابت هم استفاده کرد که معادل پول فیات یا فیزیکی هستند. یکی از معروف ترین ارزهای پایه ثابت، تتر است که هر واحد آن معادل یک دلار بوده و نوسانی ندارد. اگر نگرانی بابت نوسان ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد، استفاده از ارزهای پایه ثابت این نگرانی را برطرف می کند.

فرش قرمزی برای ارزهای دیجیتال/ بلاکچین جایگزین سوییفت

سوال: نقدشوندگی ارزهای دیجیتال بالا است؟ به راحتی می توان ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده را نقد کرد؟

حسینی: نقدشوندگی ارزهای دیجیتال بالا است. در همه جای دنیا سایت های صرافی ارزهای دیجیتال وجود دارد و تنها با چند کلیک، هر شخص می تواند ارز دیجیتال خود را به سایر ارزهای دیجیتال یا ارز واقعی رایج تبدیل کرد. صرافی های ارز دیجیتال، دو نوع هستند که یک نوع آن ارز دیجیتال را به ارز دیجیتال دیگری تبدیل کرده و به کیف پول الکترونیکی شخص انتقال می دهد و نوع دیگر، معادل ارزش روز ارز دیجیتال، ارزهای رایج همچون دلار به حساب شخص واریز می کند. 
ضمن اینکه خودپردازهای ارزها دیجیتال مانند بیت کوین هم در همه جای دنیا (حتی ترکیه) قابل دسترسی است.
در حال حاضر حجم کل کریپتوکارنسی ها (ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده) بالغ بر ۱۷۵ میلیارد دلار است.

فرش قرمزی برای ارزهای دیجیتال/ بلاکچین جایگزین سوییفت

سوال: مقاومت هایی بر سر پذیرش ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده در مبادلات پولی وجود دارد. با وجود این مقاومت ها، آینده ارزهای دیجیتال را چطور ارزیابی می کنید؟

حسینی: تجربه نشان داده همواره پذیرش تکنولوژی جدید با مقاومت همراه است؛ ولی تکنولوژی راه خود را خواهد یافت. کما اینکه امروزه بسیاری از امور روزمره زندگی در بستر اینترنت انجام می شود. اما همان طور که ایمیل جایگزین پست در نامه نگاری ها شد، پرداخت با روش بلاک چین و ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده هم به زودی جایگزین روش های معمول نقل و انتقال پول از طریق شبکه سوییفت به حاشیه کشیده خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر