بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: در بازار پول تامین مالی کوتاه مدت مورد توجه قرار داد و با توجه به اینکه نقش بازار سرمایه در زمینه تامین مالی بلندمدت کمرنگ بوده تاکنون بانک ها این نقش را ایفا کردند اما سازمان بورس در پی افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی بلندمدت است.
کد خبر : ۱۹۰۵۹۷

شاپورمحمدی

به گزارش بورس نیوز، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: این نمایشگاه یکی از رویدادهای بسیار مهم مالی محسوب می شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه امسال با هدف ارتقای سواد مالی و فرهنگسازی و آشناکردن تمامی اقشار با بازار سرمایه برگزار می شود.

محمدی افزود: هدف بعدی نمایشگاه انتقال آخرین اطلاعات در حوزه بازارهای مالی، آی تی، تکنولوژی و کسب و کارهای مالی بوده و افراد مختلف می توانند با انواع روش های معاملات آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه ها نیز در زمینه اطلاع رسانی اخبار مربوط به نمایشگاه نقش مهمی را ایفا می کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بانک ها بستر اصلی توسعه مالی محسوب می شوند، گفت: در بازار پول تامین مالی کوتاه مدت مورد توجه قرار داد و با توجه به اینکه نقش بازار سرمایه در زمینه تامین مالی بلندمدت کمرنگ بوده تاکنون بانک ها این نقش را ایفا کردند اما سازمان بورس در پی افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی بلندمدت است. 

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه در نمایشگاه امسال انواع روش‌های معاملاتی اعم از برخط، موبایلی و کلاسیک در غرفه‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: طیف شرکت‌کنندگان در نمایشگاه نیز بسیار متنوع است و فعالان و کارشناسان بازار، مدیران و دانش آموزان را شامل می‌شود و هیچ محدودیتی برای حضور دیگر اقشار جامعه نخواهیم داشت.

محمدی گفت: بازار سرمایه همچنین در صنعت بیمه با طراحی و به کارگیری ابزارهایی همچون اوراق بیمه اتکایی همکاری خوبی با این صنعت داشته است .

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به اقدامات این سازمان در سال گذشته و ذکر برخی آمارها گفت: ارزش بورس تهران و فرابورس در سال گذشته افزایش یافت و البته این روند مثبت، مستمر خواهد بود .

محمدی بیان کرد: در ۵ سال گذشته اندازه بازار سهام تهران به طور متوسط ۱۷.۵ درصد در هر سال و اندازه فرابورس ایران ۱۹.۲ درصد رشد سالانه را تجربه کرده‌اند. همچنین در یکماه اخیر بازار سرمایه با ۱۲درصد رشد ارزش مواجه بوده که آمار بسیار خوبی است .

وی سپس با اشاره به میزان تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های مختلف کشور از طریق بازارسرمایه تاکید کرد: رشد تامین مالی به حدود ۵۴ درصد رسیده و تنها در سال ۹۷ بازار سرمایه توانست ۱۲۷ هزار میلیارد تومان تامین مالی کند که این نشان از جایگاه مناسب بازار سرمایه در تامین مالی صنایع دارد.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: شاخص بورس تهران در سال گذشته ۸۶ درصد رشد داشته و بورس و فرابورس هم در پنج سال منتهی به سال ۹۷ به ترتیب ۳۰ درصد و ۳۴ درصد بازدهی داشته‌اند .

سخنگوی سازمان بورس، کاهش هزینه‌های معاملاتی، کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال، اعمال نرخ صفر برای سود تقسیم نشده را از جمله اقداماتی دانست که در سال ۹۷ در بازار سرمایه اجرا و عملیاتی شدند .

رئیس سازمان بورس ادامه داد: همچنین ما در سال ۹۷ افزایش سرمایه ۶۳ هزار میلیارد تومانی داشتیم که این اقدام در مقایسه با عملکرد گذشته که بین ۱۷ هزار میلیارد تومان تا نهایتا ۲۴ هزار میلیارد تومان بود، سیاست بسیار هوشمندانه ای بود.

دبیر شورای عالی بورس درباره اقدام سازمان بورس در بازنگری سیستم توقف و بازگشایی تاکید کرد: با بازنگری‌های سازمان بورس در این بخش هم اکنون تعداد نمادهای متوقف که پیش از آن به حدود ۶۵نماد می‌رسید، به ۱۰ تا ۱۲ نماد رسیده و این نشان می‌دهد که نقدشوندگی بازار افزایش یافته است .

وی به راه‌اندازی فروش استقراضی، پیگیری‌ها برای تشکیل بورس بین‌الملل در کیش و ارتقای چارچوب‌های شفافیت را از جمله برنامه‌های این سازمان در سال جدید اشاره و بیان کرد: در حال حاضر تولید - فروش ۱۲ بار به صورت الزامی افشا می‌شود . علاوه بر این صورت‌های مالی نیز ۴ بار افشا می‌شود که در منطقه و دنیا کم‌نظیر است .

محمدی گفت: تدوین دستورالعمل جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کاهش مالیات نقل‌وانتقال از نیم درصد به یک دهم درصد نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به جد در سال ۹۸ دنبال خواهیم کرد .



اشتراک گذاری :
ارسال نظر