بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نقش اساسی بازارسرمایه در رونق تولید ملی

معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر گفت:سهم بازارسرمایه در تحقق شعار امسال با عنوان رونق تولید ملی، اساسی است.
کد خبر : ۱۹۰۷۴۹

نقش اساسی بازارسرمایه در رونق تولید ملی

به گزارش بورس نیوز، سیدعلی خسروشاهی درباره سهم بازارسرمایه در رونق تولید ملی اظهار کرد: سهم بازارسرمایه در تحقق شعار امسال با عنوان رونق تولید ملی، اساسی است. در شرایط فعلی بسیاری از واحدهای تولیدی با کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی برای تولید کالاهای خود مواجه هستند، تسهیلات یا امکان عملیاتی شدن ندارد یا هزینه بسیار بالایی خواهد داشت که تولیدکننده کاهش یا تعطیلی تولید را بر تقبل ریسک‌های حاصل از روش‌های مذکور ترجیح می‌دهد.

وی افزود: بازارسرمایه می‌تواند به عنوان یک ابزار کارآمد تأمین مالی و افزایش سرمایه که دربرگیرنده صنایع بسیار متنوعی هم است به کمک تولید و اشتغال کشور بیاید.

این فعال بازارسرمایه ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌های بازارسرمایه هر کشور را تأثیرپذیری از مسائل سیاسی است. تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاه‌های اقتصادی را در پی دارد تأثیری ملموس بر بورس اوراق بهادار نیز می‌گذارد.

معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر بیان کرد: در هر کشوری که از دیدگاه سرمایه‌گذاران مقدار ریسک در حد غیرقابل قبولی زیاد باشد، ترفندهای مالی برای جذب سرمایه بی‌تاثیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ریسک‌های سیاسی بازار شامل تحریم‌ها، FATF، تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، انتخابات آمریکا، انتخابات مجلس، تصمیمات اثرگذار بانک مرکزی آمریکا، مشکلات ناشی از واردنشدن ارز است.

خسروشاهی درباره یکی از مهم‌ترین عوامل سیاسی اثرگذار بر بازارسرمایه بیان کرد: تحریم‌های اقتصادی یکی از این عوامل است. تحریم‌های اقتصادی، ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی، ممنوعیت در مبادلات تجاری و کاهش درآمدهای ارزی ناشی از آن، افزایش نرخ دلار و رشد فزاینده نرخ تورم از عوامل مؤثر بر این رکود هستند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط فعلی گذشته از این مسائل، بحث لوایح چهارگانه FATF وجود دارد که شامل CFT و پالرمو بوده و هنوز به اجماع مشترکی نرسیده، به عنوان یک ریسک سیاسی، مهم و مبهم هم در بازار سهام و هم در بازار ارز عمل می‌کند.

معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر تاکید کرد: یک همبستگی مثبت بین بازار سرمایه و بازار ارز وجود دارد و علت این است که سهم بزرگی از بازار را شرکت‌های صادراتی تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: عامل ارز از جمله عوامل اثرگذاری بوده که می‌تواند بر بازار حاکم باشد و اثرات مهمی را بر روی شرکت‌ها و صنایع بورسی داشته باشد.

خسروشاهی گفت: بخش عمده‌ای از مواد اولیه شرکت‌های تولیدی مانند شرکت‌های داروسازی از طریق واردات تأمین می‌شود. تحریم‌ها و سیاست‌های تخصیص ارز بانک مرکزی باعث به وجود آمدن مشکلاتی درباره این اقلام شده که منجر به کاهش تولید محصولات با مواد اولیه منشا خارجی شده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر