بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
مجمع سالانه «ولملت» در پیش است؛ شرکتی که در سال گذشته نسبت به دوره‎های قبل سود نسبتا مطلوبی به بار آورد. از همین رو انتظار می‎رود بالاخره پس از سال‎ها، اندکی کام سهامداران با تقسیم سود بالا شیرین شود؛ هر چند که این شرکت چندان به وعده‎های خود وفا نمی‎کند.
کد خبر : ۱۹۱۱۸۹

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، نوزدهمین روز اردیبهشت ماه سهامداران شرکت «واسپاری ملت» به مصاف مجمع عادی سالیانه میروند.

سهامداران این شرکت کامروا می‎شوند! / تنگ دستی «ولملت» در تقسیم و پرداخت سود

بررسیها از مجامع سالهای گذشته نشان میدهد که این شرکت، بنا به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد، چندان علاقه‎ای به تقسیم سود بالا ندارد. در سالهای 94 و 95 در حداقل ممکن، تقسیم سود نموده و در سال 96 کمی‎ سر کیسه را شل کرد و نیمی از سود تحقق یافته را روانه جیب سهامداران نمود.

علاوه بر این، در پرداخت سود نیز عجله از خود نشان نمیدهد و زمان آن را به چند ماه پس از برگزاری مجمع حواله میکند. هر چند که بر اساس گزارش حسابرس، در پرداخت سود ظرف مهلت مقرر (8 ماه پس از تاريخ تصويب) عمل نمیکند و این امر با تأخیر انجام میشود.

سهامداران این شرکت کامروا می‎شوند! / تنگ دستی «ولملت» در تقسیم و پرداخت سود

بنابراین، با توجه به روال مجامع سالهای گذشته و همچنین سودآوری مناسب این شرکت، انتظار میرود در مجمع پیش‎رو، رقمی در حدود 250 تومان سود به ازای هر سهم بین سهامداران و سرمایهگذاران تقسیم گردد. هر چند که هیأت مدیره در حال حاضر تقسیم سود 10 درصدی را مدنظر دارند.

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان بیانگر حاشیه سود بالاتر «ولملت» در مقایسه با میانگین 8 شرکت هم‎گروه است. این شرکت در دورههای اخیر توانسته بهای تمام شده خود را کاهش دهد و به حاشیه سود بالا دست یابد. در سال مالی 97 حاشیه سود ناخالص به رقم 58 درصد رسید که نسبت به میانگین گروه، 18 درصد بیشتر است. این موضوع نشان از بهبود شرایط این شرکت فعال در حوزه لیزینگ دارد.

سهامداران این شرکت کامروا می‎شوند! / تنگ دستی «ولملت» در تقسیم و پرداخت سود

سود خالص «ولملت» در سال 92 به قله 344 میلیارد ريال رسید، اما پس از آن به ورطه نزول افتاد و تا سطح نازل 51 میلیارد ريال نیز افول کرد. ولی در دو سال اخیر ورق برگشت و این شرکت لیزینگ گامهای بلندی به سقف تاریخی خود برداشت.

سهامداران این شرکت کامروا می‎شوند! / تنگ دستی «ولملت» در تقسیم و پرداخت سود

«ولملت» در فروردین ماه سال 98 نزدیک به 25 میلیارد ريال درآمد کسب کرد که این رقم معادل 4 درصد کل درآمد سال 98 است. البته در مقایسه با فروردین ماه سال 97 رشد 27 درصدی را به معرض نمایش میگذارد.

به این ترتیب، در صورت تداوم روند کنونی، روند صعودی که از سال 96 آغاز شده در سال جاری نیز تداوم خواهد یافت و ارقام جدیدی در مقابل سود خالص خواهد نشست. در حال حاضر اولین گام از دوازده گام سال 98 را موفق‎آمیز بوده، امید میرود در ادامه نیز شاهد بهبود فعالیتهای «ولملت» باشیم.

برای سهامداران بازار سرمایه باید خاطرنشان کرد که «ولملت» در سال 97 حدود 18 درصد رشد قیمت داشت و از ابتدای سال 98 تا به امروز بازدهی 39 درصدی را برای سهامداران خود به هدیه گذاشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر