بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
با وجود گذران روزهای سخت بر صنعت بیمه، یکی از شرکت‎هایی که در روند صعودی داشته، «بیمه دی» است. این شرکت توانسته خود را از دایره زیان خارج سازد و از شدت زیان انباشته خود بکاهد. در این میان، انباشت مطالبات به یک مسئله جدی تبدیل شده است.
کد خبر : ۱۹۱۳۴۶
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از شرکت‎هایی که در چند سال اخیر توانسته تغییر روند دهد و به مسیر صعود بازگردد، «بیمه دی» است.

بار سنگین مطالبات بر دوش این بیمه / «ودی» از روزهای تلخ فاصله می‎گیرد
عملیات این شرکت بیمه‎ای در سال 92 با زیان سنگین همراه بود اما در سال‎های پس از آن، به سرعت بر اوضاع مسلط شد و وارد مدار سودآوری شد. این روند صعودی تا تحقق سود خالص 73 میلیارد تومانی در سال 96 ادامه یافت و در 9 ماهه سال 97 موفق به شناسایی 61 میلیارد تومان گردید. بنابراین می‎توان انتظار داشت که روند صعودی که از سال‎های قبل آغاز شده ادامه یافته و در سال 97 از 96 پیشی گرفت.
 بار سنگین مطالبات بر دوش این بیمه / «ودی» از روزهای تلخ فاصله می‎گیرد
نشانه‎ها از بهبود فعالیت‎های بیمه‎ای حکایت دارد. در سال 92 میزان خسارت پرداختنی بیش حق بیمه صادره بود و در سال‎های پس از آن، تراز فعالیت‎ها مثبت شد و حق بیمه بالاتر از خسارت‎ها قرار گرفت. در گذر زمان این فاصله بیش از پیش شد و در سال 96 به اوج خود رسید.
در سال 97 موفق به صدور 3584 میلیارد تومان حق بیمه گردید و از طرف دیگر، 2370 میلیارد تومان خسارت پرداختنی منظور شد. 
 بار سنگین مطالبات بر دوش این بیمه / «ودی» از روزهای تلخ فاصله می‎گیرد
به طور کلی، عملکرد مثبت «بیمه دی» در سال‎های اخیر موجب شد تا زیان انباشته 266 میلیارد تومانی سال 92 به در عملکرد دوره 9 ماهه سال 97 به 20 میلیارد تومان کاهش یابد که البته برآورد می‎شود در عملکرد 12 ماهه این رقم کمتر از این میزان خواهد بود. 
نگاهی به فاصله ساختار دارایی‎های «ودی» نسبت به سایر شرکت‎های هم‎گروه حاکی از آن است که از نظر مبلغ دارایی‎های جاری، رتبه اول را دارد. در حالی که نزدیک به 96 درصد از کل دارایی‎های این شرکت در بخش جاری قرار گرفته، در میانگین گروه 80 درصد از کل دارایی‎ها مربوط به دارایی‎های جاری است.
 بار سنگین مطالبات بر دوش این بیمه / «ودی» از روزهای تلخ فاصله می‎گیرد
مطالبات از بیمه‎گذاران و نمایندگان بیشترین سهم از دارایی‎های جاری را دارد و سهم بیمه‎گران اتکایی از ذخائر فنی نیز جالب توجه است. در این دو سرفصل به ترتیب 31 و 16 درصد اختلاف با میانگین گروه مشاهده می‎شود. البته «ودی» در این دو بخش نیز رتبه اول گروه بیمه را در اختیار دارد. 
بنابراین، می‎توان چنین نتیجه‎گیری «ودی» باید بیش از پیش نسبت به وصول مطالبات خود همت بگمارد و خود را به گروه نزدیک کند.
به طور کلی، وضعیت این شرکت بیمه مثبت ارزیابی می‎شود و با توجه به تمدید قرارداد بنیاد شهید، بخش عمده پرتفوی شرکت رشته درمان خواهد بود؛ اما در شرایط کنونی حضور فعال‎تر در رشته ثالث اهمیت فراوانی دارد و همچنین، در سایر رشته‎های سودده نیز باید به فکر توسعه بازار خود باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر