بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه بانک ملت مطرح کرد:

وجود روش‌های متنوع در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: می‌توان گفت روش‌های بسیار متنوعی در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که به فراخور شرایط بنگاه اقتصادی، محل مصرف منابع و مقررات موجود، هر بنگاه می‌تواند از بین آنها روش مناسب تأمین مالی را انتخاب کند.
کد خبر : ۱۹۱۴۴۸

به گزارش بورس نیوز، علی عالی‌زاده درباره نقش تامین مالی از طریق ابزارهای تامین مالی اظهار کرد: در سال‌های اخیر این موضوع با شناخت بیشتر بنگاه‌های اقتصادی و عامه سرمایه‌گذاران، عمق بیشتری پیدا کرده و استقبال در طرف تقاضا در کنار مزیت‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه، سبب شده که شرکت‌های بیشتری به این نوع از تامین مالی روی آورند.

وی افزود: این موضوع سبب گشایش بیشتر در تامین مالی صنایع داخلی شده و نیز استفاده دولت از بازار سرمایه به عنوان منبع تامین مالی و همچنین انتشار اوراق خزانه اسلامی سبب تسریع فرآیند تسویه با طلبکاران از دولت شده است.

معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه بانک ملت ادامه داد: با توجه به امکان انجام معاملات ثانویه برای این اوراق، دارندگان اوراق خزانه اسلامی در صورت نیاز به منابع مالی جهت ادامه فعالیت‌های خود، می‌توانند این اوراق را به فروش رسانده و مبالغ مورد نیاز را در سریع‌ترین زمان ممکن تأمین کنند که به نوبه خود موجب سرعت‌بخشی به عملیات تولید و ارائه خدمات در اقتصاد خواهد شد.

عالی زاده درباره روش‌های تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازارسرمایه خاطرنشان کرد: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در قالب انتشار انواع اوراق بهادار یا ایجاد نهادهای مالی انجام می‌شود. در حال حاضر اوراق بهادار در دسترس، جهت تأمین مالی شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سفارش ساخت، اوراق رهنی، اوراق خرید دین، اوراق منفعت و اوراق سلف موازی استاندارد هستند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: به طور مثال بنگاه‌های اقتصادی که برای خرید یک دارایی خاص نیاز به تأمین مالی دارند، می‌توانند این کار را از طریق انتشار اوراق اجاره (و خرید دارایی به صورت اجاره به شرط تملیک) یا انتشار اوراق مرابحه (و خرید دارایی به صورت اقساطی) انجام دهند.

وی تاکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی که به منظور تأمین سرمایه در گردش، نیاز به منابع مالی دارند نیز می‌توانند این منابع را از طریق انتشار اوراق اجاره (به صورت فروش و اجاره مجدد دارایی‌های ثابت موجود شرکت و استفاده از وجوه حاصل از فروش دارایی جهت تأمین سرمایه در گردش) یا اوراق مرابحه تأمین کنند.

معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه بانک ملت بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی که محصول آنها در بورس کالا یا بورس انرژی معامله می‌شود یا بنگاه‌های اقتصادی که به تولید یا بازرگانی کالاهایی اشتغال دارند که کالای مشابه آنها در بورس‌های کالایی مورد معامله قرار می‌گیرد، می‌توانند جهت تأمین نیاز مالی خود از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد کالایی استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در مجموع می‌توان گفت روش‌های بسیار متنوعی در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که به فراخور شرایط بنگاه اقتصادی، محل مصرف منابع و مقررات موجود، هر بنگاه می‌تواند از بین آنها روش مناسب تأمین مالی را انتخاب کند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر