بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
چینش ناصحیح افراد در سمت‎های غیرمرتبط با سوابق تحصیلی و کاری به یکی از معظلات بزرگ تبدیل شده که این موضوع در برخی شرکت‎های بورسی از جمله «وامید» نیز به چشم می‎خورد. این مهم می‎تواند عملیات و فعالیت‎های شرکت را تحت تأثیر خود قرار دهد.
کد خبر : ۱۹۱۵۰۹
به گزارش بورس نیوز، شرکت «مديريت سرمايه گذاري اميد» با سرمایه 3000 میلیارد تومانی، 5027 میلیارد تومان به شرکت‎های بورسی و 1155 میلیارد تومان به شرکت‎های غیربورسی اختصاص داده است.
شطرنجی برره‌ای در دل یک سرمایه‌گذار/ سوغاتی معدنی از هندوستان تا معاونت مالی
62درصد وزن پرتفوی بورسی را شرکت‎های حاضر در گروه «استخراج کانه‎های فلزی» تشکیل می‎دهند. شاخص این صنعت در سال 97 حدود 130 درصد رشد کرد و در مدت گذشته از سال جاری نیز تغییرات مثبت 11 درصدی را رقم زد.

از وضعیت صورت‎های مالی «وامید» که بگذریم، در ساختار مدیریتی نکته‎ای چشم‎ها را به خود خیره می‎کند.

انوشیروان کنی در حالی سمت معاون مالی و اداری شرکت را بر عهده دارد که مدرک تحصیلی نامرتبط با حرفه مالی را دارد. 
 وامید

این شخص مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری زمین شناسی از دانشگاهی در هند دارد. 

سوابق كاري نیز ارتباطی با مباحث مالی ندارد. انوشیروان کنی به جز فعالیت‎های دانشگاهی، مشاور خانه معدن ایران نیز بوده است.

 وامید

همانطور که ملاحظه می‎کنید، نه تحصیلات و نه سوابق کاری این شخص با سمت کنونی در شرکت « مديريت سرمايه گذاري اميد» همخوانی ندارد. حال با کدام توجیه و استدلال چنین شخصی برای چنین سمت مهمی‎گمارده می‎شود، جای سوال دارد!

این علامت سوال را می‎توان در گوشه‎هایی از صورت‎ها و گزارشات مالی مشاهده کرد.

«وامید» در سال مالی 97 به سود عملیاتی مطلوبی دست یافت اما هزینه مالی فوق سنگین ثبت شد از قدرت رشد سودآوری به شدت کاشته شود. 1631 میلیارد تومان مانده تسهیلات دریافتی از درگاه بانک‎ها است که در سال مالی 97 بیش از 1071 میلیارد تومان هزینه مالی به بار آورد. شایان ذکر است که در چند سال اخیر هیچ گونه هزینه مالی وجود نداشت.

در مجمع سال مالی 96 ظاهرا تصمیم بر آن شده بود تا به منظور اصلاح ساختار مالي، افزایش سرمایه به اجرا درآید. ولی این امر تاکنون محقق نشده است. شاید اگر افزایش سرمایه عملیاتی می‎گردید، شرکت مجبور به اخذ تسهیلات بانکی با نرخ‎هایی تا 19 درصد نمی‎شد.

علاوه بر این، صحبت از فروش سهام شرکت‎های فرعي «توسعه گوهران اميد» و «سرمايه گذاری سپه» که فعاليت آن‎ها مشابه فعاليت شرکت است، به میان آمد که این امر نیز هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

البته این نکته را باید مدنظر داشت که در راستای دستورالعمل خروج بانک‎ها از بنگاه‎درای، بانک سپه ملزم به فروش سهام «وامید» است؛ اما با وجود این که چند شرکت از جمله «ومعادن» خواستار خرید این بلوک 70 درصدی هستند، تاکنون اقدام جدی در این زمینه انجام نداده است.

حال باید منتظر ماند و دید سرانجام «وامید» به کجا ختم می‎شود و آیا تغییر مالکیت می‎تواند ساختار مالی و عملیاتی شرکت را بهبود بخشد!
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
صاحبخانه جدید برای دارایی‌های این شرکت؛

امید «وامید» به فروش دارایی‌ها است

صاحبخانه جدید برای دارایی‌های این شرکت؛

امید «وامید» به فروش دارایی‌ها است

ارسال نظر