بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
مولفه‌هایی مانند تجدید و ارزیابی از دارایی‌ها و بررسی نرخ تسعیر ارز می‌تواند به افزایش ارزش مالی در معامله سهام بیانجامد به گونه‌ای که حتی پیش‌بینی رشد شاخص‌ها در محدوده 380 تا 400 هزار واحد را داشته باشیم.
کد خبر : ۱۹۱۵۱۳

پیش‌بینی رشد شاخص‌ها تا 400 هزار واحد / مولفه‌های محتمل برای افزایش ارزش مالی در معامله سهام

حسین زمانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص رشد قابل توجه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سال 98 اظهار کرد: اگر بخواهیم بازار بورس 98 را نسبت به سال 92 مدل‌سازی کنیم، در سال 91 از محدوده هزار تن به 4 هزار تن رسیدیم و الان این رقم به 15 هزار تن رسیده که به معنای رشد 300 درصدی است.

وی افزود: همگام با رشد دلار، قیمت مسکن و طلا هم رشد داشت که البته بیشترین رشد را سکه و سپس هم نیم سکه داشت و دلیل آن هم این بود که آنها یک کالای امن و سریع‌الوصول هستند.

زمانی یادآور شد: البته در یک بررسی مشخص می‌شود که سکه طلا 12 درصد و دلار 25 درصد فراتر از ارزش مالی در معاملات معامله شدند و این به معنای وجود حباب است و خریدار باید بیش از پیش دقت کند.

این کارشناس بازار سرمایه به نقش بازار سهام در این بین اشاره و اظهار کرد: در میان کالاهای در دسترس، بازار سهام بیشتر به عنوان یک کالای ناشناخته و دیجیتال بوده که پذیرش آن برای عموم دشوار است.

وی با اشاره به هیجانات اخیر بازار و اتفاقات احتمالی آتی که به واسطه مذاکرات رخ می‌دهد، گفت: اولین بازاری که با کاهش چشمگیر مواجه می‌شود، بازار نیم سکه است که حباب 25 درصد می‌ترکد و بعد هم این اتفاق برای سکه تمام، رخ می‌دهد.

زمانی با اشاره به سایر بازارها عنوان کرد: اتفاق فوق برای بازارهای دیگر مانند خودرو که الان با دلار 20 هزار تومان در حال معامله است، هم رخ داده و تنها بازاری که از تغییرات قیمتی، جا مانده است، بازار سهام است.

وی افزود: با بررسی یک مقایسه از سال 91 و 92، شاهد یک گپ تاخیری بودیم که سال 92 جبران و پوشش داده شد و اگر الان هم بخواهیم آن مدل را شبیه‌سازی کنیم، به نظر می‌رسد با برخی مولفه‌ها می‌تواند به بازار فعلی رسید.

این کارشناس بازار سرمایه اولین مولفه را بحث تجدید و ارزیابی از دارایی‌ها عنوان کرد و گفت: این موضوع در مجلس به تصویب رسید و در انتظار تائید نهایی شورای نگهبان است؛ در صورت تایید، بسیاری از صنایع از این دارایی‌ها منتفع می‌شوند. البته یک روایت می‌گوید که باید شامل برخی از شرکت‌ها شود و روایتی دیگر، تجدیدنظر برای تمام شرکت‌ها را لازم می‌دانند.

زمانی مولفه دیگر را بررسی نرخ تسعیر ارز عنوان و اظهار کرد: بازار سهام باید در یک انتظار کوتاه حداقل به سطح دلار نیمایی رسیده و 2 و نیم برابر افزایش داشته باشد.

وی اتفاقات احتمالی سیاسی را نیز در نقدینگی بازار موثر دانست و گفت: به نظر می‌رسد با در پیش بودن خبرهای خوب، نقدینگی به سمت بازار بورس کوچ کند؛ به عنوان مثال دولت طی اقدامی قرار است صاحبان مسکن‌های خالی و چند مسکنه‌ها را ملزم به پرداخت مالیات کند و یا بانک‌ها صورت مالی حساب سپرده‌گذاران را شناسایی و به دولت ارائه دهند.

به گزارش بورس‌نیوز، در ابتدای سال ۱۳۹۸ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی قرار گرفت و تا امروز بیش از ۳۲ هزار واحد رشد کرده و از ۲۱۰ هزار واحد گذشته که در نتیجه بازدهی بیش از ۱۸ درصدی را به سرمایه‌گذاران داده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد حسین زاده
Sweden
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
تحلیلهای کارشناسی مهندس زمانی فوق العاده است.