بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
رشد سودآوری در سال 97 و تداوم روند صعودی درآمدزایی «قاسم» در اولین گام از سال جاری، روزنه‎هایی از امید به روی این شرکت خرده فروش باز شد تا فصل نخست فضایی سبز و بهاری داشته باشد. اما آیا بازدهی سال گذشته باز هم تکرار می‎شود؟!
کد خبر : ۱۹۱۵۳۲
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «قاسم ایران» با معضل انباشت بدهی‎ها مواجه است. بر اساس آخرین صورت مالی منتشر شده نسبت جاری کمتر از یک است که اندکی ریسک عدم ایفای تعهدات را بالا می‎برد. البته با توجه به نوع فعالیت شرکت، وزنه سنگین بدهی‎های نسبت به دارایی‎های جاری چندان غیرمنطقی نیست.
«قاسم» بزرگ می‎شود / قدرت‎نمایی فروشندگان این خرده فروش
قابل ذکر است که اوراق خزانه اسلامي كه نقش بسزايي در تامين نقدينگي و سرمايه در گردش مورد نياز ايفا می‎نمايد، پس از توافقات صورت گرفته با وزارت بهداشت و درمان، در قبال مطالبات معوق شده مراكز و بيمارستان‎های دولتي دريافت و به شركت‎های تامين‎كننده واگذار گرديد.
این شرکت تا دوره 12 ماهه منتهی اسفند سال 97 موفق به شناسایی 1811 میلیارد تومان درآمد گردید که نسبت به سال 96 رشد 12 درصدی را به معرض نمایش می‎گذارد. 
در اولین ماه از سال 98 نیز حدود 132 میلیارد تومان درآمد عاید شرکت گردید که نسبت به مدت مشابه سال 97 نزدیک به 186 درصد افزایش یافته است. 
 «قاسم» بزرگ می‎شود / قدرت‎نمایی فروشندگان این خرده فروش
 «قاسم» پیش از این برآورد کرده بود در 3 ماهه نخست سال 98 به درآمد 332 میلیارد تومانی دست یابد که در اولین قدم، 40 درصد آن را به واقعیت بدل کرده است. با توجه به بهينه سازی سبد كالا به‎ويژه در بخش كالاهاي مورد نياز خانوار و جذب تامين‎كنندگان جديد در اين خصوص، روند رو به افزايش قابل توجهی در بخش درآمد تصور مي گردد. به علاوه، بازنگری قرارداد با تامين‎كنندگان قبلی و تغييرات در روابط مالي و افزایش حاشیه سود، پيش بيني می گردد درآمد شركت با افزايش از اين محل همراه باشد. «قاسم» جهت تکمیل سبد توزیعی و دستیابی به سهم بیشتر از بازار اقدام به عقد قرارداد با چند شرکت جدید همچون رز ماکارون، نمود و هم اکنون در حال مذاکره با سایر شرکت‎های دارویی و غذایی جدید است.
بنابراین، احتمال می‎رود در فصل اول سال جاری مبلغی بیش از میزان پیش بینی شده تحقق یابد؛ رقمی‎در حدود 400 میلیارد تومان.
در نظرسنجی روز جاری بورس نیوز، 37 درصد از اعلام موقعیت خرید در نماد «قاسم» کردند و در طرف مقابل، 63 درصد موضع فروش را برگزیدند.
 «قاسم» بزرگ می‎شود / قدرت‎نمایی فروشندگان این خرده فروش
در معاملات امروز 194 خریدار در مقابل 116 فروشنده قرار گرفتند که نشان از قدرت بیشتر فروشندگان دارد؛ همانطور که نظرسنجی نیز همین موضوع را نشان داد. در حالی که شروع سبز داشت، اما در ادامه به صف فروش رسید و در نهایت، افت قیمت 2.7 درصدی را متحمل شد. 
این سهم در سال 97 بازدهی 223 درصدی را عاید سهامداران خود کرد و در مدت گذشته از سال جاری نیز به بازدهی 35 درصدی رسید. این در حالی است که شرکت هم‎گروه، «افق» در سال جاری رشد قیمت 41 درصدی را به ثبت رساند.
با همه این اوصاف، آیا رشد قیمت سهام «قاسم» در سال گذشته قابل تکرار در سال جاری نیز هست یا خیر؟!
اشتراک گذاری :
ارسال نظر