بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
اگر هشیار باشیم، شاید از پیوستن ما به FATF سواستفاده نشود. ولی اینکه اگر به آن نپیوندیم ضرر می‌کنیم، قطعی است. بین یک احتمال و یک قطعیت، ترجیح با احتمال است.
کد خبر : ۱۹۱۶۵۲
به گزارش بورس نیوز به نقل از پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی، این سایت با احمد همتی، نماینده مردم سمنان و سرخه- عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی را با محوریت FATF انجام داده که به شرح زیر است:

اگر هشیار باشیم، شاید از پیوستن ما به FATF سواستفاده نشود

- با توجه به تشدید تحریم‌های اخیر، شرایط اقتصادی پیش رو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

احمد همتی: درحال حاضر برنامه‌هایی برای به چالش کشیدن اقتصاد ایران وجود دارد و به‌طور عمده از سمت آمریکا است. یکی از این برنامه‌ها این است که به تدریج برای صادرات کالاهای استراتژیک ایران مانع تراشی شود. کالاهایی مانند نفت، گاز، فلزات و از دیگر با ایجاد مشکل در مبادلات بانکی برای ایران مانع تراشی شود و غرب از تمام این ابزارها برای نیل به اهداف خود در قبال ایران استفاده می‌کند. طبعاً اگر این روند بخواهد ادامه یابد امریکا به هدف اصلی خود یعنی فلج کردن اقتصاد ایران خواهد رسید. پس در مقابل، ما باید برنامه‌ای در پیش بگیریم که این نقشه را خنثی نماید و باید به صورت کاملا دقیق برنامه‌ریزی نموده و حساب شده اجرا نماییم که این روند از چند سال پیش با تأکید رهبری، اجرایی شده است.

باید در این شرایط از اظهارنظرهای پر هزینه و غیر تخصصی پرهیز کنیم

وی افزود: از سوی دیگر در داخل کشور نیز با چالش هایی روبه‌رو هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی اینکه از افراط و تفریط در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تفریحی و غیره پرهیز شود. هم‌چنین از اظهارنظرها و رفتارهایی که ممکن است برای کشور هزینه‌ زا باشد و هیچ منشأ قانونی، شرعی و عرفی ندارد نیز بپرهیزیم.

درحال حاضر زمانی است که تمام واکنش‌های ایران رصد می‌شود و هرگونه عمل غیر برنامه‌ریزی شده، عواقب خاص خود را دارد. پس تاکید باید بر این باشد که ایران باید روابط خود را در چهارچوب قوانین بین‌المللی و با حسن نیت متقابل درسطح منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دهد. هم‌چنین در پیمان‌های منطقه‌ای مانند پیمان اوراسیا، پیمان شانگهای عضو شویم.

اجرایی شدن قوانین حامی شفافیت، موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود

همتی گفت: در داخل نیز قوانینی وجود دارد که هنوز اجرایی نشده و باید اجرا شود. از جمله این قوانین دولت الکترونیک است که منجر به تسریع امور در نظام اداری و بانکی و شفافیت هر چه بیشتر در اقتصاد می‌شود و از رانت‌ها و باندبازی‌ها را جلوگیری می کند و اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد.

یا طبق ماده 55 قانون مدیریت خدمات کشوری که مربوط به بانک اطلاعات مدیران است که باید اجرایی شود و این قانون پیشینه و سوابق تحصیلی و اجرایی مدیران بررسی شود.

بحث دیگر قانون هدفمندی یارانه ها که باید به صورت کامل اجرا شود که هدف قانون که کمک به اقشار کم درآمد است انجام شود.

اگر هشیار باشیم، شاید از پیوستن ما به FATF سواستفاده نشود. ولی اینکه اگر به آن نپیوندیم ضرر می‌کنیم، قطعی است. بین یک احتمال و یک قطعیت، ترجیح با احتمال است.

- در وضعیت فعلی پیوستن به پیمان‌هایی مانند FATF و CFT تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد؟

این عضو فراکسیون امید بیان نمود: در پیمان‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌‌ها و غیره، عواملی وجود دارد که نه با قانون و نه شرع و نه فرهنگ ما سازگاری دارد، ولی ما کلیت آن را پذیرفته‌ایم و آن بخش‌هایی که با قانون و شرع ما تناقض دارد را اجرا نمی‌کنیم.

بحث دوم حرکت به سمت دهکده جهانی است که ما نمی توانیم در مقابل آن مقاومت کنیم و خودمان را از جوامع بین‌المللی جدا کنیم. در مقابل این گونه پیمان‌ها دو راهکار پیش روی ماست:

1- اینکه نپذیریم؛ که در نتیجه قطعا مبادلات مالی ما با دنیا کاهش خواهد یافت. و از طرفی عدم پیوستن به معاهداتی مثل CFT، اعتماد بین‌المللی را نسبت به ما کاهش می‌دهد. زیرا معاهدات شامل قوانینی درخصوص مبارزه با تروریسم و پول‌شویی است و درصورت عدم پذیرش ما را در مظان اتهام قرار می‌دهد، درصورتی که بر همه گواه شده است که ایران خود قربانی تروریسم هست.

2- زمانی که بپذیریم و به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم، احتمال دارد که از مواضع ما سواستفاده نشود. پس بین یک امر قطعی و احتمال عقل بر پذیرش احتمال است و درعین حال می‌شود شروطی را گذاشت که نتوانند از قبول این کنوانسیون‌ها سواستفاده کنند.

- با توجه به اینکه ما اقتصاد تک محصولی داریم و متکی به نفت هستیم و این مورد همیشه دغدغه‌ای مهم در اقتصاد ما بوده است، آیا مجلس تمهیدی در این خصوص برای ارائه به دولت دارد یا خیر؟

همتی: ما قوانینی را داشته ایم که مطرح نیز گردیده مثلا واردات کالایی که مشابه داخلی دارد ممنوع شود. هم‌چنین درخصوص تعرفه‌ها و اخیرا در بحث ارزش افزوده و مالیات، قوانینی وضع شده است.

نسبت به توریست‌ها گاهی سخت گیری‌های بی جا صورت می گیرد که جنبه ی خارجی و مثبتی برای ما ندارد. صنعت توریسم راهی خوبی را برای مبادلات و مراودات بین‌المللی و اقتصادی و سیاسی باز می‌کند.

- آیا دولت در برنامه های زود بازده خود تصمیماتی در حوزه توریسم و درآمدهای جایگزین نفتی مثل کشورهای همسایه دارد؟

نماینده مردم سمنان و سرخه در مجلس شورای اسلامی: ایران ظرفیت های خوبی دارد که حوزه توریسم یکی از آنهاست و در سند چشم‌انداز نیز برای 20 میلیون توریسم برنامه‌ریزی شده و در چند ساله اخیر علی‌رغم مشکلات پیش آمده ورود توریست به ایران افزایش داشته و طبق آمار در سال گذشته مآمدهبیش از 7 میلیارد درآمد از سمت توریسم وارد کشور شده و در کنار آن ما باید بکوشیم که ذهنیت‌ها و دیدگاه‌های منفی که از طرف غرب نسبت به ایران ایجاد شده را برطرف کنیم. هم‌چنین توریسم راهی را برای مبادلات و مراودات بین‌المللی و اقتصادی و سیاسی باز می‌کند و از این جهت برای کشور ما تأثیرات مثبت زیادی دارد؛ اما باید از برخی سخت‌گیری‌های بی‌جا درخصوص توریست‌ها پرهیز شود.

فعال تر شدن راه های ارتباطی و مبادلاتی ایران می‌تواند حاوی و ناقل اخبار خوب کشور با خارج باشد

ایران کوریدورهای مناسب غرب به شرق و شمال به جنوب را داراست که اگر ما این کوریدورها را فعال نماییم، هم به فرهنگ‌سازی خودمان کمک می‌کنیم و هم موجب ایجاد سرمایه‌گذاری در داخل ایران می‌شویم که در نهایت منجر به انجام مبادلات از طریق ایران که این ترانزیت‌ها می‌توانند اخبار خوبی را از داخل کشور به دنیا انتقال دهند و باعث جذب سرمایه‌های بیشتر شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطر نشان کرد: بحث مهم دیگر توریسم درمانی است. پزشکان ایرانی در سطح بین‌المللی اعتبار بالایی دارند و ما باید با مدیریت درست و حذف دلال‌ها و عوامل حاشیه ساز از این ظرفیت نیز استفاده نماییم و هم‌چنین با توجه به اینکه هزینه‌های درمان در ایران به نسبت بسیاری از کشورها کمتر است، با تبلیغات درست این نیز می‌تواند جاذبه خوبی ایجاد نماید.

- به کارنامه اقتصادی فراکسیون امید چه نمره‌ای می‌دهید؟ و به نظر شما در چهار سال اخیر مهم‌ترین چالش‌هایی که این فراکسیون داشته شامل چه مواردی می‌شود؟ این شرایط برخی از نمایندگان درصدد هستند که میان جریان اصلاحات و دولت فاصله بیاندازند، نظرتان در این مورد چیست؟

همتی: نکته‌ای که ما آن را فراموش کرده‌ایم این است کسانی که کاندیدای طیف اصلاحات و اعتدال بودند انتخاب‌های سوم و چهارم و پنجم بودند. یعنی به طور تقریبی نفرات اول تا سوم، موانعی برای حضور در انتخابات داشتند و از رده خارج و وارد مجلس نشدند، که این خود باعث کاهش افراد توانمند در این طیف است.

فراکسیون امید تا کنون در جهت عقلانیت و اعتدال حرکت کرده است و مجلس را به سمت تصمیمات متوازن‌تری حرکت داده است.

از طرفی برخی مواقع کاندیدای حوزه اصلاحات از این طیف نبودند و بعد وارد شدند. از سوی دیگر از نظر بنده، با این شرایط مجلس دهم یک مجلس اعتدالی است. (اعتدالی به معنای عام کلمه) که از آرایی که در مجلس تصویب می‌شود مشخص است و اینکه نمایندگان این دوره به دنبال منافع شخصی نیز نیستند. قوانینی مانند منع بکارگیری بازنشستگان یا قانون ثبت سه دوره برای نمایندگی و غیره.

فراکسیون امید هم در همین جهت حرکت نموده و تصمیماتی که در این فراکسیون گرفته می‌شود، معتدل و معقول است و یکی از عوامل معتدل بودن مجلس همین فراکسیون امید است.

اصلی ترین نقش فراکسیون امید این بود که مجلس را به سمت تصمیمات منطقی همراه با اعتدال و توازن برده است. البته می شد که در طرح ها و لوایح پیشنهادات بیشتری داشته باشند. که کمتر اتفاق افتاده. به طور مثال پیشنهاد بنده این بود که مجلس یک روز در هفته، کار اجرایی انجام دهد و مصوبات لازم الاجرایی که پیش‌تر تایید کرده بود که مغفول ماندند را پیگیری کند که این می‌تواند محور قرار گیرد. فراکسیون امید در حال حاضر به پختگی خوبی رسیده و باید فعالیت بیشتری در این یک سال باقی مانده داشته باشد.

- فضای انتخابات مجلس را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

همتی: هنوز برای صحبت از بحث انتخابات زود است زیرا ما درگیر چالش‌های بین‌المللی هستیم و متأسفانه در داخل عده‌ای بجای مقابله، این چالش را به نفع خود مصادره می‌نمایند. درصورتی‌که  اگر مشکلی هست مربوط به جناح خاصی نیست و همه درگیر آن هستیم و همه باید برای آن راهکار لازم را پیدا و پیش‌بینی کنیم. در وهله اول به‌نظر بنده ما باید گفتمان خود را در عین حفظ استراتژی و حفظ چهارچوب‌های نظام اصلاح کنیم و نوع ارتباطمان با دنیا را نیز بر همین مبنا اصلاح نماییم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر