بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کاهش واریانس نرخ ارز، نتیجه راه اندازی بازار متشکل ارزی

به لحاظ روانی این بازار سیگنال مثبتی برای بازار ارز است و شاید سبب کاهش نرخ ارز در بازار هم شود. به هر حال شکستن مقاومت ۱۳۹۰۰ تا ۱۳۹۳۰ تومانی دلار، اتفاق مثبتی برای بازار ارز بوده است.
کد خبر : ۱۹۱۹۴۲
کاهش واریانس نرخ ارز، نتیجه راه اندازی بازار متشکل ارزی

به گزارش بورس نیوز، دلار چند روزی است که افت قیمت داشته و برخی منتظر ورود دلار به کانال ۱۲هزار واحدی هستند. به نظر می رسد زمزمه راه اندازی بازار متشکل ارزی و نیز نرمش ترامپ در برابر ایران در این کاهش نرخ بی اثر نبوده است.

مجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی بازار متشکل ارزی، موجب کاهش نرخ ارز خواهد شد؟ گفت: کار بازار متشکل ارزی، کاهش نرخ ارز نخواهد بود؛ بلکه این بازار قرار است نحوه محاسبه نرخ ارز را تغییر دهد. این بازار می تواند نرخ ارز را بر مبنای معاملات حجمی و واقعی تعیین کند. در این روش فاصله نرخ خرید و فروش یا به عبارتی واریانس نرخ کمتر خواهد بود و این موضوع می تواند از جذابیت نوسان گیری از بازار ارز برای برخی افراد بکاهد. با توجه به اینکه بخش مهمی از تقاضای بازار ارز را نوسان گیران ایجاد می کنند، حذف این بخش از زنجیره عرضه و تقاضای ارز می تواند کاهش نرخ هم در پی داشته باشد. البته بروز چنین نتیجه ای حداقل دو ماه زمان خواهد برد. 

وی افزود: البته به لحاظ روانی این بازار سیگنال مثبتی برای بازار ارز است و شاید سبب کاهش نرخ ارز در بازار هم شود. به هر حال شکستن مقاومت ۱۳۹۰۰ تا ۱۳۹۳۰تومانی دلار، اتفاق مثبتی برای بازار ارز بوده است.

وی در خصوص دلایل شکست مقاومت نرخ دلار بیان کرد: بخش زیادی از بسته فشارهای دولت آمریکا علیه ایران به سرعت و با بی احتیاطی مصرف شده و همین موضوع به افزایش شفافیت و قابلیت پیش بینی آینده کمک کرده و احتمالا این شفافیت توجیهی برای کاهش نرخ ارز بوده است.

شاکری در ادامه در رابطه با تاثیر بازار متشکل ارزی بر نرخ های نیما و سنا و بازار آزاد اظهار داشت: اصولا سامانه سنا و سامانه نیما، سامانه های ثبت معاملات هستند؛ نه بازار! نرخ صرافی های بانکی هم اگرچه به نوعی دستوری است؛ ولی نرخ صرافی های بانکی به درستی و عقلانیت در حاشیه بازار حرکت می کند. تصور بنده این است که قصد سیاست گذار جایگزین کردن تدریجی نرخ های بازار متشکل ارزی به جای نرخ صرافی های بانکی است. موفقیت بازار متشکل ارزی می تواند باعث شود در ماه های بعد، نرخ های سنا (نرخ خرده فروشی) به عنوان درصدی از نرخ بازار متشکل (نرخ عمده فروشی) با هم همگرا باشند.

وی در خاتمه تصریح کرد: چند نرخی بودن بازار ارز ارتباطی با عملکرد بازار متشکل ارزی ندارد و این نگرش که تخصیص ارز دولتی به برخی کالاها، مانع انسجام بازار متشکل ارزی می شود، صحیح نیست. البته تجربه نشان می دهد واردات کالا با ارز دولتی گران تر از واردات با ارز نیمایی است و مسائل پس از تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت تاییدی بر این ادعا است. علت این موضوع هم مواردی همچون کیفیت ارز، عدم همخوانی نقشه تجاری با نقشه ارزی و مبادی تجاری و... است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر