بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
در سال های اخیر با تشدید رکود اقتصادی و اعمال تحریم های جهانی، وضعیت شرکت های خودروساز به چالش کشیده شد و تولیدات برخی همچون «خاور» با زیان انجام می گیرد.
کد خبر : ۱۹۲۱۵۹
بار سنگین زیان «خاور» تخلیه می شود!
به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «ایران خودرو دیزل» سال ها است که در وضعیت مناسبی قرار ندارد و با سرعت تندی در حال بارگیری زیان است.

در واقع می توان گفت با رکود اقتصاد و کاهش سرانه کسب و کار و البته تحریم این صنعت، وضعیت تولید و فروش «خاور» در شرایط نامساعدی قرار گرفت. از یک سو میزان فروش محصولات افت کرد و از سوی دیگر، بهای تمام شده تولید بالا رفت. 

بررسی صورت های مالی چند سال اخیر نشان می دهد که از سال 90 دوران سخت این شرکت آغاز شد و همان گونه که در تصویر ملاحظه می کنید، روند زیان سازی «خاور» سال به سال شدت گرفته و در سال 96 به نقاط تازه ای دست یافت. در 9 ماهه نخست سال 97 نیز اوضاع به همین منوال بود و شاید در نهایت رکورد زیاندهی را در گزارش پایانی سال بشکند.

بار سنگین زیان «خاور» تخلیه می شود!

نکته جالب توجه این است که زیان انباشته «خاور» در 6 سال اخیر 48 برابر شده است. در سال 91 مبلغ زیان انباشته 76 میلیارد تومان بود که این رقم تا دوره 9 ماهه سال 97 به 3748 میلیارد تومان افزایش یافت. هم اکنون سرمایه این شرکت 499 میلیارد تومان است.
بار سنگین زیان «خاور» تخلیه می شود!
بار سنگین زیان «خاور» تخلیه می شود!
برای رهایی از این وضعیت راهی جز تزریق نقدینگی وجود ندارد. چرا که هزینه های سرسام آور مالی مانع بزرگی بر سر راه سودسازی محسوب می شود. البته هزینه های عمومی و اداری نیز بسیار زیاد است و در این بخش نیز نیاز به اصلاح ساختارها احساس می شود. حال نقدینگی و سرمایه در گردش یا باید با مساعدت دولت فراهم شود و یا سهامداران عمده، خود چاره ای بیاندیشند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاغذ شفاف‌سازی سوار بر «خودرو»؛

ایران خودرو زمین خالی کرد

نامه شفاف‌سازی سمند به بورس رسید؛

بار وثایق در «خاور»

ارسال نظر